ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Een slimme bril bij het orderpicken

Zoals zo veel sectoren, kampt ook de logistieke sector met personeelstekorten. Mogelijk kunnen deze tekorten voor een deel worden verminderd door de inzet van meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in het magazijn. Echter, magazijnwerk, zoals orderpicken, kan al snel te complex zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Kan de slimme bril ook wel smart glasses genoemd hier een oplossing voor zijn? TNO onderzocht het samen met Werkse!

  • Augmented Reality
  • Slimme bril
  • Werkse!
Een slimme bril bij het orderpicken

Orderpicken zonder slimme bril

Werkse!, een SW-bedrijf in Den Hoorn, verricht logistieke werkzaamheden voor bedrijven in de omgeving. Deels vindt dat plaats in het eigen magazijn. Medewerkers van Werkse! die daar orderpicken met behulp van een papieren orderlijst, ervaren diverse knelpunten, met name:

  • Het pakken van de juiste aantallen producten (tellen) is lastig, ook bij kleinere aantallen
  • Bij de langere orders worden orderregels door elkaar gehaald bij het heen en weer kijken tussen omgeving en papier
  • Artikelnummers lijken sterk op elkaar, waardoor het verkeerde item gepicked wordt
  • Men krijgt niet direct feedback over gemaakte fouten. Orders worden pas achteraf gecontroleerd. Deze kwaliteitscheck en herstel van fouten door de werkleider kost veel tijd
  • Zelfredzaamheid is vaak gering: men is onzeker en vraagt om bevestiging aan de werkleider

Hoe werkt een slimme bril

In samenwerking met Werkse! en Augmex, heeft TNO onderzocht of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het orderverzamelen kunnen worden geholpen met een smart glass. Een smart glass, ook wel slimme bril, toont informatie aan de orderpicker. In het magazijn van Werkse! is het pick-by-vision systeem van het Nederlandse bedrijf Augmex getest. Dit systeem werkt met een slimme bril die, nadat men heeft ingelogd, informatie laat zien op een schermpje bij het rechteroog. Zo toont dit schermpje een foto van het product dat gepakt moet worden, hoeveel stuks gepakt moeten worden en de locatie waar het product ligt. Na het pakken van het product, scant de orderpicker met een ring om de vinger een barcode die aangebracht is op de stellingkast, naast het te pakken product. Vervolgens is te zien of het juiste product is gepakt is en hoeveel producten er nog meer gepakt moeten worden.

Test: werkt een slimme bril voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

We hebben ons gericht op de beantwoording van de volgende vragen:

  1. Is het haalbaar voor de medewerkers om met smart glasses te werken?
  2. Wat is de prestatie wanneer er gewerkt wordt met smart glasses (tijd/kwaliteit)?
  3. Hoe ervaren medewerkers de aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het werken met smart glasses?
  4. Vergroot de inzet van een smart glasses de toegankelijkheid van het werk in het magazijn?

Ervaren magazijnmedewerkers van Werkse! werden uitgenodigd voor de test. En daarnaast ook medewerkers die niet in het magazijn werkzaam waren. Dit waren mensen van de assemblage en verpakkingsafdeling met wisselende capaciteiten maar over het algemeen met een lagere loonwaarde dan de magazijnmedewerkers.

Medewerkers kregen een korte uitleg over de test en een vragenlijst. Daarna kregen zij een training waarbij de nummering van de stellingen in het magazijn werd uitgelegd. Ook werden alle functionaliteiten van de bril uitgeprobeerd en werd geoefend met het scannen van een barcode. Na deze korte training kregen zij 6 orders te verwerken, waarbij in totaal 55 stuks kleding uit het magazijn moesten worden gepakt. Bij de eerste order werd meegelopen door de proefleider, bij de tweede order werd hulp geboden als dit gevraagd werd, bij de derde order werd verteld waar de relevante informatie te vinden was als iemand vast liep en bij de laatste drie orders werd geen hulp meer geboden. Daarna werd een vragenlijst en interview afgenomen.

Klik hier voor de beantwoording van de vragen

Conclusies

  • Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kunnen in korte tijd leren orderpicken met een slimme bril en zijn daarna zelfredzaam tijdens het werk.
  • Dit geldt ook voor een deel van de mensen (ca. 50% in deze pilot) waarvoor het werk zonder smart glass te complex is. Een voorwaarde is wel dat de gebruikersinterface goed ontworpen is.
  • Door de inzet van smart glass technologie bij sociale werkplaatsen kan dit leiden tot een verhoogde doorstroom van medewerkers binnen SW bedrijven en uitstroom naar externe reguliere bedrijven. Dit komt voornamelijk door de cognitieve ondersteuning die de technologie biedt, er zijn echter ook andere competenties nodig die zwaarder kunnen wegen.

Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het samenwerkingsproject COAST, een project ondersteund door TKI Dinalog en NWO.

Contact

Geïnteresseerd in dit project of andere programma’s neem contact met ons op.

 

Recente artikelen

ASSA ABLOY en beamerprojecties: een goedgekeurde businesscase

  • Operator Support Systeem
  • TINT West-Brabant
  • Werkplekondersteunende technologie

Bij ASSA ABLOY worden de beamerprojecties van Arkite (een Operator Support Systeem) ingezet. Hierdoor kunnen medewerkers met een ondersteuningsvraag complexere assemblagewerkzaamheden uitvoeren. Dat levert winst op voor de medewerkers en voor de organisatie. Lees hoe Thom van Opstal - Head of Operations Opening Solutions Benelux dit aanpakte.

Lees meer
ASSA ABLOY en beamerprojecties: een goedgekeurde businesscase
Uitgelicht

Inclusieve technologie, stop ermee!

  • Column

Althans, met die  woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak

Lees meer
Inclusieve technologie, stop ermee!
Uitgelicht

Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?

  • Inclusieve technologie
  • Slimme bril

Voor mensen met een ondersteuningsvraag is de digitale wereld niet altijd zo toegankelijk als bedoeld. Terwijl digitalisering juist veel kansen biedt, zoals flexibel werken, minder reistijd en meer eigen regie. Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat iedereen deze voordelen ook écht kan benutten.

Lees meer
Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?

Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

  • Inclusieve technologie
  • Meet the Maker
  • Virtual Reality

Een virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.

Lees meer
Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

Wat is training en educatieve technologie?

  • Training en educatieve technologie
  • Virtual Reality

Voor veel mensen is het leren van nieuwe vaardigheden een belangrijke stap richting werk. Maar oefenen op de werkvloer is niet altijd haalbaar. Misschien omdat het te gevaarlijk is, te complex, of omdat er simpelweg geen begeleiding of ruimte is. Training en educatieve technologie maakt leren mogelijk – realistisch, interactief en op maat.

Lees meer
Wat is training en educatieve technologie?

Luistertip: Werkkracht Podcast – Aflevering ‘Vertaaloortjes’

  • Inclusieve technologie
  • Podcasts

Een podcast over de inzet van vertaaloortjes. Hoe maakt Werkkracht gebruik van deze inclusieve technologie. Luister het nu.

Lees meer
Luistertip: Werkkracht Podcast – Aflevering ‘Vertaaloortjes’