Zoals zo veel sectoren, kampt ook de logistieke sector met personeelstekorten. Mogelijk kunnen deze tekorten voor een deel worden verminderd door de inzet van meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in het magazijn. Echter, magazijnwerk, zoals orderpicken, kan al snel te complex zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Kan de slimme bril ook wel smart glasses genoemd hier een oplossing voor zijn? TNO onderzocht het samen met Werkse!
Augmented Reality
Slimme bril
Werkse!
Algemeen KIT19 juli 2022
Deel dit artikel
Orderpicken zonder slimme bril
Werkse!, een SW-bedrijf in Den Hoorn, verricht logistieke werkzaamheden voor bedrijven in de omgeving. Deels vindt dat plaats in het eigen magazijn. Medewerkers van Werkse! die daar orderpicken met behulp van een papieren orderlijst, ervaren diverse knelpunten, met name:
Het pakken van de juiste aantallen producten (tellen) is lastig, ook bij kleinere aantallen
Bij de langere orders worden orderregels door elkaar gehaald bij het heen en weer kijken tussen omgeving en papier
Artikelnummers lijken sterk op elkaar, waardoor het verkeerde item gepicked wordt
Men krijgt niet direct feedback over gemaakte fouten. Orders worden pas achteraf gecontroleerd. Deze kwaliteitscheck en herstel van fouten door de werkleider kost veel tijd
Zelfredzaamheid is vaak gering: men is onzeker en vraagt om bevestiging aan de werkleider
Hoe werkt een slimme bril
In samenwerking met Werkse! en Augmex, heeft TNO onderzocht of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het orderverzamelen kunnen worden geholpen met een smart glass. Een smart glass, ook wel slimme bril, toont informatie aan de orderpicker. In het magazijn van Werkse! is het pick-by-vision systeem van het Nederlandse bedrijf Augmex getest. Dit systeem werkt met een slimme bril die, nadat men heeft ingelogd, informatie laat zien op een schermpje bij het rechteroog. Zo toont dit schermpje een foto van het product dat gepakt moet worden, hoeveel stuks gepakt moeten worden en de locatie waar het product ligt. Na het pakken van het product, scant de orderpicker met een ring om de vinger een barcode die aangebracht is op de stellingkast, naast het te pakken product. Vervolgens is te zien of het juiste product is gepakt is en hoeveel producten er nog meer gepakt moeten worden.
Test: werkt een slimme bril voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
We hebben ons gericht op de beantwoording van de volgende vragen:
Is het haalbaar voor de medewerkers om met smart glasses te werken?
Wat is de prestatie wanneer er gewerkt wordt met smart glasses (tijd/kwaliteit)?
Hoe ervaren medewerkers de aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het werken met smart glasses?
Vergroot de inzet van een smart glasses de toegankelijkheid van het werk in het magazijn?
Ervaren magazijnmedewerkers van Werkse! werden uitgenodigd voor de test. En daarnaast ook medewerkers die niet in het magazijn werkzaam waren. Dit waren mensen van de assemblage en verpakkingsafdeling met wisselende capaciteiten maar over het algemeen met een lagere loonwaarde dan de magazijnmedewerkers.
Medewerkers kregen een korte uitleg over de test en een vragenlijst. Daarna kregen zij een training waarbij de nummering van de stellingen in het magazijn werd uitgelegd. Ook werden alle functionaliteiten van de bril uitgeprobeerd en werd geoefend met het scannen van een barcode. Na deze korte training kregen zij 6 orders te verwerken, waarbij in totaal 55 stuks kleding uit het magazijn moesten worden gepakt. Bij de eerste order werd meegelopen door de proefleider, bij de tweede order werd hulp geboden als dit gevraagd werd, bij de derde order werd verteld waar de relevante informatie te vinden was als iemand vast liep en bij de laatste drie orders werd geen hulp meer geboden. Daarna werd een vragenlijst en interview afgenomen.
Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kunnen in korte tijd leren orderpicken met een slimme bril en zijn daarna zelfredzaam tijdens het werk.
Dit geldt ook voor een deel van de mensen (ca. 50% in deze pilot) waarvoor het werk zonder smart glass te complex is. Een voorwaarde is wel dat de gebruikersinterface goed ontworpen is.
Door de inzet van smart glass technologie bij sociale werkplaatsen kan dit leiden tot een verhoogde doorstroom van medewerkers binnen SW bedrijven en uitstroom naar externe reguliere bedrijven. Dit komt voornamelijk door de cognitieve ondersteuning die de technologie biedt, er zijn echter ook andere competenties nodig die zwaarder kunnen wegen.
Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het samenwerkingsproject COAST, een project ondersteund door TKI Dinalog en NWO.
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen
Cognitieve Support Technologie
Digitale werkinstructies
Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.
Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid
Column
Daan de Kort
Column van Tweede kamerlid Daan de Kort over van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid. Hulpmiddelen zoals technologie kan voor mensen het verschil maken.
Terugblik: De kracht van communicatie support technologie
Communicatie support technologie
TINK open café
TINT
Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.
Cedris en UWV tekenen intentieverklaring voor samenwerking op het thema Inclusie en Technologie
UWV
Gisteren hebben Cor van der Wel (directeur Cedris) en Michiel van den Hauten (directeur SBK bij UWV) de intentieverklaring ondertekend waarmee zij het startschot geven voor een meerjarige samenwerking op het thema Technologie & Inclusie.
Geavanceerde technologie is niet altijd de oplossing
Pilots
ZonMw
Exoskeletten, cobots, VR… Als we aan inclusieve technologie denken, denken we vaak aan geavanceerde en dure innovaties. Maar soms is dat helemaal niet nodig en werkt de simpele oplossing het best. KIT ging in gesprek met Foenix en TNO over hoe zij tot een keuze van technologie zijn gekomen.
Heb jij een idee over hoe technologie kan bijdragen aan een inclusievere arbeidsmarkt? Doe dan mee aan de challenge Technologie voor Inclusie om jouw innovatieve oplossing werkelijkheid te laten worden! Deze challenge is georganiseerd door Breda Robotics, TINT West-Brabant, Avans Hogeschool en Curio.