ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Een slimme bril bij het orderpicken

Zoals zo veel sectoren, kampt ook de logistieke sector met personeelstekorten. Mogelijk kunnen deze tekorten voor een deel worden verminderd door de inzet van meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in het magazijn. Echter, magazijnwerk, zoals orderpicken, kan al snel te complex zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Kan de slimme bril ook wel smart glasses genoemd hier een oplossing voor zijn? TNO onderzocht het samen met Werkse!

  • Augmented Reality
  • Slimme bril
  • Werkse!
Een slimme bril bij het orderpicken

Orderpicken zonder slimme bril

Werkse!, een SW-bedrijf in Den Hoorn, verricht logistieke werkzaamheden voor bedrijven in de omgeving. Deels vindt dat plaats in het eigen magazijn. Medewerkers van Werkse! die daar orderpicken met behulp van een papieren orderlijst, ervaren diverse knelpunten, met name:

  • Het pakken van de juiste aantallen producten (tellen) is lastig, ook bij kleinere aantallen
  • Bij de langere orders worden orderregels door elkaar gehaald bij het heen en weer kijken tussen omgeving en papier
  • Artikelnummers lijken sterk op elkaar, waardoor het verkeerde item gepicked wordt
  • Men krijgt niet direct feedback over gemaakte fouten. Orders worden pas achteraf gecontroleerd. Deze kwaliteitscheck en herstel van fouten door de werkleider kost veel tijd
  • Zelfredzaamheid is vaak gering: men is onzeker en vraagt om bevestiging aan de werkleider

Hoe werkt een slimme bril

In samenwerking met Werkse! en Augmex, heeft TNO onderzocht of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het orderverzamelen kunnen worden geholpen met een smart glass. Een smart glass, ook wel slimme bril, toont informatie aan de orderpicker. In het magazijn van Werkse! is het pick-by-vision systeem van het Nederlandse bedrijf Augmex getest. Dit systeem werkt met een slimme bril die, nadat men heeft ingelogd, informatie laat zien op een schermpje bij het rechteroog. Zo toont dit schermpje een foto van het product dat gepakt moet worden, hoeveel stuks gepakt moeten worden en de locatie waar het product ligt. Na het pakken van het product, scant de orderpicker met een ring om de vinger een barcode die aangebracht is op de stellingkast, naast het te pakken product. Vervolgens is te zien of het juiste product is gepakt is en hoeveel producten er nog meer gepakt moeten worden.

Test: werkt een slimme bril voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

We hebben ons gericht op de beantwoording van de volgende vragen:

  1. Is het haalbaar voor de medewerkers om met smart glasses te werken?
  2. Wat is de prestatie wanneer er gewerkt wordt met smart glasses (tijd/kwaliteit)?
  3. Hoe ervaren medewerkers de aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het werken met smart glasses?
  4. Vergroot de inzet van een smart glasses de toegankelijkheid van het werk in het magazijn?

Ervaren magazijnmedewerkers van Werkse! werden uitgenodigd voor de test. En daarnaast ook medewerkers die niet in het magazijn werkzaam waren. Dit waren mensen van de assemblage en verpakkingsafdeling met wisselende capaciteiten maar over het algemeen met een lagere loonwaarde dan de magazijnmedewerkers.

Medewerkers kregen een korte uitleg over de test en een vragenlijst. Daarna kregen zij een training waarbij de nummering van de stellingen in het magazijn werd uitgelegd. Ook werden alle functionaliteiten van de bril uitgeprobeerd en werd geoefend met het scannen van een barcode. Na deze korte training kregen zij 6 orders te verwerken, waarbij in totaal 55 stuks kleding uit het magazijn moesten worden gepakt. Bij de eerste order werd meegelopen door de proefleider, bij de tweede order werd hulp geboden als dit gevraagd werd, bij de derde order werd verteld waar de relevante informatie te vinden was als iemand vast liep en bij de laatste drie orders werd geen hulp meer geboden. Daarna werd een vragenlijst en interview afgenomen.

Klik hier voor de beantwoording van de vragen

Conclusies

  • Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kunnen in korte tijd leren orderpicken met een slimme bril en zijn daarna zelfredzaam tijdens het werk.
  • Dit geldt ook voor een deel van de mensen (ca. 50% in deze pilot) waarvoor het werk zonder smart glass te complex is. Een voorwaarde is wel dat de gebruikersinterface goed ontworpen is.
  • Door de inzet van smart glass technologie bij sociale werkplaatsen kan dit leiden tot een verhoogde doorstroom van medewerkers binnen SW bedrijven en uitstroom naar externe reguliere bedrijven. Dit komt voornamelijk door de cognitieve ondersteuning die de technologie biedt, er zijn echter ook andere competenties nodig die zwaarder kunnen wegen.

Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het samenwerkingsproject COAST, een project ondersteund door TKI Dinalog en NWO.

Contact

Geïnteresseerd in dit project of andere programma’s neem contact met ons op.

 

Recente artikelen

All I want for Christmas…

  • Column
  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • MKB-subsidie

Iedereen heeft andere wensen voor kerstmis. Maar voor diegenen die op hun verlanglijst hebben staan ‘meer medewerkers’: kijk dan eens naar de mogelijkheden van technologie. En met behulp van die subsidie, is het niet langer de vraag óf, maar wanneer… zo geven we samen invulling aan die vanzelfsprekend inclusieve arbeidsmarkt!

Lees meer
All I want for Christmas…
Uitgelicht

Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?

  • Arbeidsmarkt
  • Inclusief
  • Onderzoek

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) onderzocht of en hoe werkgevers Inclusieve Technologie inzetten op de werkvloer. Daarvoor ontvingen alle 104 leden van Cedris een vragenlijst, over het gebruik van inclusieve technologie binnen hun onderneming.

Lees meer
Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?
Uitgelicht

De VR-bril is er voor ‘fun’ én het helpt bij werk(keuzes)!

  • Inclusieve technologie
  • Loopbaanoriëntatie
  • VR loopbaanorientatie

Loopbaancoaches kunnen VR inzetten bij de begeleiding van hun klanten. Want als je met een VR-bril bijvoorbeeld kunt ‘meekijken’ met het werk in de zorg, dan krijg je snel een beeld van wat het werk inhoudt. En of het iets voor je is.

Lees meer
De VR-bril is er voor ‘fun’ én het helpt bij werk(keuzes)!

Breman Installatie besteedt aandacht aan Inclusieve Technologie

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Innovatieve technologie

Om meer te weten over Inclusieve Technologie en wat daarvoor nodig is, werd de Kennisalliantie Inclusieve Technologie gevraagd om informatie en advies. Vanuit KIT zijn we blij dat een bedrijf zoals Breman hieraan aandacht besteedt en dit verder wil uitbouwen.

Lees meer
Breman Installatie besteedt aandacht aan Inclusieve Technologie

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak