ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Grijs-app verbetert efficiëntie en werkplezier bij Scalabor

Scalabor zet sinds een paar maanden de Grijs-app in die mensen in hun dagelijkse werkzaamheden ondersteunt bij het opruimen van afval, het legen van prullenbakken en het ruimen van zwerfvuil. Hielke Bakker, teamleider Groen & Grijs bij Scalabor, deelt zijn inzichten en de voordelen die de technologie biedt.

  • Cognitieve Support Technologie
  • Grijs-app

De keuze voor de Grijs-app

Scalabor is een werkontwikkelbedrijf in Midden-Gelderland met 170 à 180 medewerkers binnen de afdeling groenvoorziening. Het bedrijf maakt al langere tijd gebruik van de Groen-app van Anchiano. Door de vele voordelen die de Groen-app biedt, was Scalabor daarom al snel geïnteresseerd in de ontwikkeling van de Grijs-app. De invoering van de Grijs-app was deels een reactie op wat er gebeurde tijdens Corona. Door ziekte-uitval van medewerkers raakte veel belangrijke kennis verloren, zoals het weten welke prullenbakken op welke dagen geleegd moesten worden. “We kwamen erachter dat veel van die kennis in het hoofd van de medewerkers zat. Als iemand uitviel, werd het moeilijk om die kennis ergens anders terug te vinden,” zegt Bakker. De app biedt nu de oplossing door belangrijke informatie digitaal beschikbaar te stellen, waardoor de kennis altijd beschikbaar is, ook als medewerkers tijdelijk vervangen moeten worden.

Hoe werkt de Grijs-app?

Het systeem werkt simpel en efficiënt: data wordt aangeleverd door de opdrachtgever, zoals de gemeente, waarna werklijsten in de app worden ingevoerd. Medewerkers krijgen per dag hun werkgebied te zien, inclusief de prullenbakken die geleegd moeten worden. De app geeft de route aan naar de dichtstbijzijnde bak. Nadat een medewerker een prullenbak heeft geleegd, kan deze de prullenbak in de app aftekenen en aangeven hoeveel vuilnis er in de prullenbak zat. De medewerker kan ook een foto van de prullenbak maken. Op deze manier kan men snel naar de volgende locatie gaan.

“Met de Grijs-app kunnen we precies aangeven welke prullenbakken elke dag geleegd moeten worden,” vertelt Bakker. “Sommige bakken moeten één keer per week worden geleegd, andere vijf keer. De app maakt het plannen van deze taken overzichtelijk en efficiënt.” Bakker voegt eraan toe: “Scalabor gebruikt de app voornamelijk voor het legen van prullenbakken. Maar met de app is meer mogelijk dan alleen hetgeen wat wij ermee doen, zoals het aangeven van veegroutes. Dat is geen onderdeel van onze werkzaamheden dus dat gebruiken wij niet.”

In te zetten voor verschillende doelgroepen

De app wordt gebruikt door een diverse groep medewerkers: van vaste medewerkers die ooit via de Wet Sociale Werkvoorziening (SW) zijn binnengekomen, Participatiewet medewerkers (P-wet), tot tijdelijke trajectmedewerkers die bij Scalabor werken. Iedereen, ongeacht hun achtergrond, wordt opgeleid om de app te gebruiken. Nieuwe medewerkers krijgen uitleg van een werkbegeleider, waarna ze snel zelfstandig aan de slag kunnen. “De app is meertalig en werkt intuïtief”, vertelt Bakker. “Daardoor kunnen zelfs medewerkers die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen er snel mee overweg. Door woorden ingedrukt te houden, kunnen ze de vertaling in hun moedertaal zien. Zelfs mensen die niet kunnen lezen of schrijven begrijpen hoe ze de app kunnen gebruiken.”

Efficiëntie en werkplezier vergroten met de Grijs-app

Aanvankelijk waren medewerkers terughoudend om de app te gebruiken. De verandering was wennen, vooral als het ging om het aftekenen van taken in de app. “Soms ging het mis als medewerkers al naar de volgende prullenbak gingen en de vorige prullenbak vergeten waren af te tekenen. Dan moesten ze terug, wat soms frustrerend was,” vertelt Bakker. Toch zijn er voor de medewerkers inmiddels veel voordelen zichtbaar.

De app zorgt voor een aanzienlijke verhoging van de efficiëntie. Doordat precies kan worden aangegeven hoe vaak een prullenbak moet worden geleegd, kunnen teams beter worden ingedeeld. Als iemand ’s ochtends veel prullenbakken leegt en ’s middags weinig, kan daar met het team over gesproken worden. Daarnaast biedt de app duidelijkheid over welke prullenbakken zijn geleegd en of er mogelijk sprake is van schade. “Als een prullenbak kapot is, kunnen medewerkers dit direct aangeven, zodat het niet vergeten wordt aan het einde van de dag,” legt Bakker uit.

Met de Grijs-app heeft Scalabor niet alleen de dagelijkse werkprocessen verbeterd, maar ook het werkplezier en de efficiëntie van medewerkers vergroot. Het is een waardevolle tool die met de juiste implementatie en uitleg voor bedrijven in de afvalverwerking een meerwaarde kan bieden vindt Bakker.

Investering Grijs-app

Voor de aanschaf van de app is een eenmalige investering nodig en jaarlijkse abonnementskosten. De kosten werden bij Scalabor snel terugverdiend. “De voordelen zijn zo groot dat de investering zich binnen zes maanden heeft terugbetaald. Het is de investering meer dan waard,” aldus Bakker.

Advies van Scalabor

Aan bedrijven die de Grijs-app willen implementeren geeft Bakker het advies om tijd te nemen voor de introductie en het testen van het systeem voordat medewerkers ermee gaan werken. Ook is het raadzaam om medewerkers goed uit te leggen wat de app hen oplevert, zodat ze de voordelen begrijpen. Scalabor deelt graag ervaringen met andere bedrijven die overwegen de app te gebruiken en biedt inspiratie aan collega’s die de app al in gebruik hebben.

Ook bezig met inclusieve technologie?

Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag of heb je een technologie ontwikkeld? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

gerelateerde artikelen

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Gebruiker is aan het werk en ziet op tabblad digitale werkinstructies.

Beamerprojectie met digitale werkinstructies bij ASSA ABLOY

  • Cognitieve Support Technologie
  • Operator Support Systeem
  • OSS
  • reguliere werkgever
  • Smart beamer
  • TINT
  • TINT West-Brabant
  • Werkplekondersteunende technologie

ASSA ABLOY en TINT West-Brabant vertellen over de inzet van Arkite beamerprojectie bij het assembleren van sloten in een video.

Lees meer
Man werkt met aan een tafel met een beamerprojectie.

Meer mensen met een beperking aan het werk bij reguliere werkgevers met Cognitieve Support Technologie

  • Cognitieve Support Technologie
  • ZonMw

Complexiteit van werk is voor veel mensen met een arbeidsbeperking een drempel om aan het werk te komen. Cognitieve Support Technologie (CST) kan deze drempel wegnemen, maar onbekendheid met CST bij werkgevers, WSPs en cliënten staat een brede invoering van CST in de weg. In het programma van ZonMw gaan we in verschillende pilots onderzoeken hoe cognitieve support technologie (bijv via tablets) meer mensen met een kwetsbare positie mooier, complexer werk werk kunnen verrichten.

Lees meer
Cognitieve Support Technologie op de werkvloer

Meer mensen aan het werk door Cognitieve Support Technologie

  • Cognitieve beperking
  • Cognitieve Support Technologie
  • Groei en doorstroming

Een app voor groenmedewerkers, beamer-geprojecteerde instructies en feedback voor assemblagemedewerkers, tablets met digitale werkinstructies voor onderhoudswerk en slimme brillen voor magazijnmedewerkers. Inmiddels zijn er in het land bij diverse SW-bedrijven pilots uitgevoerd met Cognitieve Support Technologie (CST). Wat weten we over deze technologie en moet deze breder worden ingezet? We vragen het Kim Kranenborg en Michiel de Looze, projectleiders/onderzoekers bij TNO.

Lees meer
Medewerker aan het werk met cognitieve support technologie