ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Hoe bereiken we een inclusieve arbeidsmarkt?

TNO heeft samen met samenwerkingspartners, waaronder KIT, hard gewerkt om een inclusieve en diverse arbeidsmarkt dichterbij te brengen.

Het is niet voor iedereen gemakkelijk om aan het werk te komen of aan het werk te blijven. Inzet van technologie, ook wel inclusieve technologie genoemd, kan hierbij helpen. Dit kan technologie zijn die mensen helpt bij het vinden van de juiste baan, maar ook technologie die mensen ondersteunt bij het uitvoeren van werkzaamheden.

  • Inclusieve technologie
  • TKI-LSH
  • TNO
Hoe bereiken we een inclusieve arbeidsmarkt?

Dit kan bijvoorbeeld door Cognitieve Support Technologie (CST). CST is de verzamelterm voor technologische mogelijkheden om de mens op cognitief vlak te ondersteunen in de taakuitvoering. De cognitieve ondersteuning kan bestaan uit stapsgewijze werkinstructies, feedback op het werk, of meer algemene informatie die van nut kan zijn. Bij het overbrengen van deze informatie is gebruik te maken van tablets, smartphones, 2-D en 3-D brillen of via beamer-projecties. Er kan sprake zijn van Augmented Reality, wanneer informatie aan de werkelijkheid wordt toegevoegd, bijvoorbeeld zichtbaar gemaakt in de vorm van een overlay.

In deze publicatie worden verschillende voorbeeldprojecten besproken zoals Virtual Reality Bril – Weener XL, Virtuale Assistent, Projecttechnologie Senzer en Inclusief Groep, Groen Werkte app – Anchiano en Werkinstructies op tablet bij Tomin Groep.

Bekijk hier de volledige publicatie.

Recente artikelen

Marcel Jöris over inclusieve technologie bij MTB Maastricht

  • Kijken naar Kansen
  • MTB Maastricht
  • TINT Maastricht

Waar anderen zouden afwachten of vasthouden aan het oude, kiest werkontwikkelbedrijf MTB Maastricht voor vooruitgang. “Je kunt gaan stilliggen en dan weet je dat je bootje omkiepert,” zegt directeur Marcel Jöris. “Of je kunt koers proberen vast te houden.” En koers houden doet hij — met overtuiging, visie en vooral: innovatie.

Lees meer
Marcel Jöris over inclusieve technologie bij MTB Maastricht
Uitgelicht

Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie in mkb van start per oktober 2025

  • Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie

Werkgevers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) kunnen vanaf 1 oktober 2025 subsidie aanvragen voor de aanschaf van arbeidsondersteunende inclusieve technologie. Deze nieuwe regeling is bedoeld om werkgevers te stimuleren om personen met een ondersteuningsvraag in dienst te nemen en/of personen met een ondersteuningsvraag die al in dienst zijn, beter te ondersteunen in het uitvoeren van hun werk.

Lees meer
Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie in mkb van start per oktober 2025
Uitgelicht

De voordelen van 3D-printtechnologie bij Werkzaak Rivierenland

  • 3D printer
  • Praktijkvoorbeeld
  • TINT Rivierenland

Bij Werkzaak Rivierenland maken ze gebruik van 3D-printtechnologie. Dat levert veel op. Niet alleen worden werkprocessen efficiënter, maar de mogelijkheden van de 3D-printer stimuleert ook de creativiteit van medewerkers.

Lees meer
De voordelen van 3D-printtechnologie bij Werkzaak Rivierenland

Mag het ook met iets minder!? 500 miljard voor AI

In de nieuwste column van KIT vertelt Cor van der Wel, interim directeur Cedris, over AI. Wie niet groot is, moet slim zijn.

Lees meer
Mag het ook met iets minder!? 500 miljard voor AI

Maak kennis met het team van KIT: Leendert & Mark

  • Inclusieve technologie

Het team van KIT groeit. Benieuwd naar de verhalen van de medewerkers? In deze rubriek gaan medewerkers met elkaar in gesprek over hun werkzaamheden en visie op inclusie. Deze week stellen Kwartiermakers Leendert Bos en Mark Scheutjens zich voor.

Lees meer
Maak kennis met het team van KIT: Leendert & Mark

Kunstmatige intelligentie in het onderwijs

  • AI
  • Artificial Intelligence
  • Kunstmatige intelligentie

Hoewel op de arbeidsmarkt en in het onderwijs al gebruik gemaakt wordt van inclusieve technologie, blijft het volwassenenonderwijs achter. In het tweede gedeelte van een tweeluik onderzoeken Ina den Hollander en Ben Vaske wat AI en ChatGPT kunnen betekenen voor het onderwijs.

Lees meer
Kunstmatige intelligentie in het onderwijs