Technologie en inclusie; het kan en het werkt!
Met die vraag houdt Wim van Wanrooij, directeur Services bij IBN, zich al een hele tijd bezig. Hij voelt de maatschappelijke plicht om de mogelijkheden van nieuwe technologie te onderzoeken, ‘Ik vind dat wij hier de taak hebben om te laten zien dat het gewoon kan en dat het werkt.’ Met robots op weg naar complexer werk IBN zet robotisering en mechanisering in om werk te creëren voor mensen die het zonder steun niet redden op de arbeidsmarkt. ‘Door de inzet van nieuwe technologie bereiden we mensen binnen de muren van IBN voor op het werk buiten’, vertelt Van Wanrooij, ‘Het is een opstap naar complexer werk. Ze leren bij ons de robots bedienen, die ze buiten IBN ook tegen kunnen komen. Mensen vinden zo’n robot spannend, maar vinden het ook stoer om zo’n ding te mogen bedienen.’ De robots ondersteunen de medewerkers bij complex werk. ‘De technologie is bij IBN altijd bedoeld om te zorgen dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoveel mogelijk mee kunnen doen. Zo waren er werkzaamheden bij het locken van automatten die te complex waren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze werkzaamheden werden daarom gedaan door reguliere medewerkers. Nu heeft een robot die werkzaamheden overgenomen en deze robot wordt volledig bediend door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op die manier is er nieuw werk gecreëerd voor onze doelgroep.’ Afbeelding: inzet van slimme technologie. Topsport aan de menskant, topsport aan de bedrijfskant Uiteraard spelen ook zakelijke overwegingen een rol. Van Wanrooij beschrijft het als topsport aan de menskant, maar ook topsport aan de bedrijfskant, ‘De kosten voor nieuwe investeringen zijn hoog. Niet alleen in aanschaf, maar ook voor het instellen en programmeren lopen de kosten op. De inzet van nieuwe technologie moet echt een aanvulling zijn op het reguliere proces.’ Van Wanrooij overweegt altijd of het zinvol is om nieuwe technologie toe te voegen, ‘Is het fijn als je een aangeefrobotje hebt, omdat een medewerker die één arm mist dan ergens beter bij kan? Misschien. Maar je kunt dat wat hij moet pakken misschien ook anders neerzetten.’ Daarnaast is het volgens Van Wanrooij belangrijk om samen met je klant naar de toekomst te kijken, ‘Hoe lang ga ik dit product nog maken? Hoe lang verkoopt de klant het nog? Wat zijn de ontwikkelingen rondom dit product en gaat de technologie waarmee ik dit product ga produceren binnenkort veranderen? Dat gesprek moet je wel voeren en dat vraagt ook visie op de hele markt waar je in zit. Dat is die topsport aan de businesskant.’ De kansen van mixed-reality Het ministerie van SZW en UWV organiseren namens de Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) de Challenge Technologie voor inclusie. Tot 25 januari konden werkgevers en technologiebedrijven die willen experimenteren met nieuwe technologie een subsidieaanvraag indienen. IBN deed mee en diende een aanvraag in voor de aanschaf van twee mixed-reality brillen. De brillen moeten medewerkers gaan begeleiden in het productieproces van een elektrische scooter door de assemblagehandelingen in real time te projecteren op de werkelijkheid. Een groep van 30 ICT’ers met autisme volgt bij IBN de werkleerlijn ICT. Een aantal medewerkers uit deze groep zal de mixed-reality brillen gaan programmeren. Zo snijdt het mes aan twee kanten. ‘We zien een toename van het aantal jongeren met concentratiestoornissen. De subsidieaanvraag is specifiek gericht op deze doelgroep. De assemblage van een voorvork met koplamp bestaat al uit 45 stappen. Iemand met een concentratiestoornis kan dat gewoon niet onthouden.’ Een bijkomend voordeel is dat de brillen positieve feedback geven als het werk goed is uitgevoerd. Daarmee groeit de aandacht voor de menskant. De tijd van de begeleiders gaat niet op aan het begeleiden van het werkproces. Daardoor kunnen zij zich meer richten op begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers. Inclusieve technologie een must Met de inzet van nieuwe technologie groeit de aandacht voor de mensen, de kwaliteit van het product wordt beter, de productiesnelheid wordt hoger en het zelfvertrouwen van de medewerkers loopt op. Op de vraag of de inzet van nieuwe technologie een must is voor sociale ondernemingen en sociale werkbedrijven antwoordt Van Wanrooij: ‘Als het mensen helpt om meer te kunnen, dan is het een must, je moet mensen maximaal uitdagen en het is dan onze plicht om daarmee te experimenteren, dat vind ik echt.’ IBN IBN is actief deelnemer in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT). De Kennisalliantie Inclusie en Technologie initieert en faciliteert in het hele land pilots om verschillende technologieën te testen en businesscases te ontwikkelen.
Lees meer