ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

Terugblik op TINK Open Café van 9 april waar werkgever Itho Daalderop en werkleerbedrijf Werkzaak Rivierenland deelnemers meenamen over de inzet van digitale werkinstructies. Hoe gaat zo’n samenwerking, wat zijn de geleerde lessen en welke aanbevelingen hebben ze voor andere bedrijven.

  • Digitale werkinstructies
  • TINT Rivierenland
  • Werkzaak Rivierenland
Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

Tijdens deze bijeenkomst van KIT en De Normaalste Zaak bespreken we een praktijkcase met digitale werkinstructies. Richard van Gelder, verantwoordelijk voor productie en logistiek bij Itho Daalderop en Malinda Janssen, programma manager Technologie en Inclusie bij Werkzaak Rivierenland, draaiden samen een pilot met digitale werkinstructies. Zij vertellen hoe de pilot tot stand is gekomen en wat de resultaten zijn.

Casus: foutloos inpakken onderdelen

Een samenwerking in het Rivierenland tussen Itho Daalderop, een bedrijf gericht op het verduurzamen van woningen, en Werkzaak Rivierenland, werkleerbedrijf, laat zien hoe inclusieve technologie in de praktijk toegepast wordt.

Itho Daalderop werkt al 30 jaar met mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Deze groep mensen heeft een eigen werkbegeleider van Werkzaak Rivierenland binnen de organisatie, maar verder zijn het medewerkers als ieder ander. Richard: ”Wij zijn hier al lang mee bezig, maar ik zie dat het in de markt steeds belangrijker wordt wat je sociale factor is. Het weegt mee bij de inschrijving op projecten en het is inmiddels onderdeel van onze commerciële propositie.”

Het uitgangspunt voor deze pilot voor Itho Daalderop was de wens om foutloos te werken bij het inpakken van onderdelensets. Het gaat om doosjes met onderdelen als bouten, moeren, pluggen, ringetjes en beugeltjes in behoorlijke aantallen. De kans op verkeerd tellen is bij iedereen aanwezig, niet alleen bij medewerkers met een ondersteuningsbehoefte.

Samen met Werkzaak Rivierenland werd onderzocht hoe en welke technologie zou kunnen helpen. Na een traject kozen zij voor projectie technologie met de software van een weegschaal. In plaats van te tellen zorgt het gewicht voor de juiste aantallen. De medewerker krijgt aanwijzingen met behulp van het oplichten van de in te pakken onderdelen.

Lees meer over de geleerde lessen, aanbevelingen en conclusies van deze pilot.

Recente artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving
Uitgelicht

Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?

  • Breda werkt
  • Exoskelet
  • Fysieke support technologie

Hoe houd je medewerkers langer gezond aan het werk in fysiek zware beroepen? Bij werkontwikkelbedrijf Breda Werkt maken ze daarvoor gebruik van exoskeletten. Wat begon als een kleinschalige proef, groeide uit tot een serieuze investering in de gezondheid en het werkplezier van hun mensen. We spraken met Bram Smits (accountmanager) en René de Heer (leerwerkbegeleider groen) over hun ervaringen.

Lees meer
Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?
Uitgelicht

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer
Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid

  • Column
  • Daan de Kort

Column van Tweede kamerlid Daan de Kort over van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid. Hulpmiddelen zoals technologie kan voor mensen het verschil maken.

Lees meer
Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid