ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innoveren is falen en weer doorgaan

Speciaal voor Cedris leden organiseerde KIT op 29 maart een TINK Cedris sessie. Met als onderwerp: geleerde lessen bij inzet van 4 inclusieve technologieën. Een interessante sessie waarin werkbedrijf Amfors (Inclusive Fieldlab) de deelnemers meenam in waarom zij inzet op nieuwe technologie en de lessen die zij tot nu toe heeft opgedaan.

  • Inclusieve technologie
  • TINK
Innoveren is falen en weer doorgaan

Hoe te innoveren

Amfors innoveert met inzet van bestaande technische hulpmiddelen en kijkt hoe deze kunnen worden ingezet bij medewerkers met een beperking. De innovatie komt altijd vanuit een vraag of idee. Ze maken gebruik van een 7-fasen model: van idee naar borging. De ontwikkeling wordt samen met de medewerkers gedaan, aangezien zij degenen zijn die er mee moeten werken.

Geleerde lessen en uitdagingen bij 4 technologieën

Spire

De Spire is een apparaatje dat de ademhaling meet en biofeedback geeft. Hierdoor krijgen medewerkers inzicht in (ont)spanning in je lichaam. Het wordt met name ingezet voor medewerkers met stressklachten.
Geleerde les: Technologie is nooit de hele oplossing. De Spire zorgt er niet voor dat het direct beter gaat. Ook medewerkers hebben hier zelf een aandeel in. Daarom is er gekozen om naast de Spire ook de training ‘Fluitend naar het werk’ te starten.
Uitdaging: De Spire is gemaakt door een externe partij, hierdoor ontstaat afhankelijkheid. Nu de fabrikant heeft besloten zich op andere zaken te richten is de Spire niet meer beschikbaar. Binnen Amfors wordt nu gekeken naar een ander apparaat.

Exoskelet

Een exoskelet is een uitwendig mechanische skelet dat fysieke ondersteuning biedt.
Geleerde les: Weinig mensen worden graag ‘geholpen’. Waarbij Amfors de exoskelet als goede ondersteuning zag, bleek dat medewerkers moeite hadden zich door het exoskelet te laten ondersteunen. Ze wilden het liever zelf doen en niet anders zijn dan andere collega’s. Wegnemen van stigma en intrinsieke motivatie zijn hier erg belangrijk, daarom is er een begeleidingstraject opgezet.
Uitdaging: Het correct afstellen van het exoskelet is een cruciale factor. Als het exoskelet voor de desbetreffende medewerker op een gegeven moment niet goed is afgesteld, kan de medewerker ervaren dat het exoskelet minder of verkeerd ondersteunt. Hierdoor kan het als niet zinvol worden ervaren.

Cobot

Een collaborative Robot oftewel cobot is een robot die samenwerkt met een mens.
Geleerde les: Medewerkers in contact brengen met de nieuwste technologie, draagt bij aan de toekomstige acceptatie van technologie. Het wordt steeds normaler dat er technologie komt kijken bij het werken.
Uitdaging: De implementatiefase is lang, waardoor dit kan leiden tot frustratie en negatief beeld van de innovatie.

Smart beamer

Een smart beamer projecteert werkinstructies op het werkblad. Zo weet een medewerker stap voor stap wat hij of zij moet doen.
Geleerde les: Zoek naar eenvoudige oplossingen, waarbij je als organisatie bij voorkeur zelf de werkinstructies kunt maken en aanpassen. Zo ben je niet afhankelijk van de leverancier.
Uitdaging: De juiste match vinden tussen de innovatie en werkplek. Het is belangrijk dat de werkzaamheden geschikt zijn voor de smart beamer.

Doel van inzet technologie

De inzet van technologie heeft vooral als doel het effect op medewerkers. Door het gebruik van technologie kan de medewerker meer zelfvertrouwen opdoen en/of meer afwisselend werk uitvoeren. Dit zorgt in de regel voor een positief effect.

KIT kijkt terug op een interessant webinar, waarin duidelijk wordt dat innovatie het denken aanzet, dat innoveren ook betekent dat niet alles lukt, maar dat het altijd leidt tot nieuwe inzichten.

TINK Cedris

Houd onze website in de gaten, de volgende TINK Cedris zal hier worden aangekondigd.

Heb je zelf een onderwerp die past bij TINK Cedris, neem contact met ons op via [email protected]

 

gerelateerde artikelen

Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

  • Inclusieve technologie
  • Meet the Maker
  • Virtual Reality

Een virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.

Lees meer
Screenshot van Virtual OV

Luistertip: Werkkracht Podcast – Aflevering ‘Vertaaloortjes’

  • Inclusieve technologie
  • Podcasts

Een podcast over de inzet van vertaaloortjes. Hoe maakt Werkkracht gebruik van deze inclusieve technologie. Luister het nu.

Lees meer

VakVaardig app maakt nieuwe collega's wegwijs bij IBN

  • Inclusieve technologie
  • Praktijkvoorbeeld
  • VakVaardig app

Stel je voor: je begint je eerste werkdag in het groenonderhoud. De omgeving is nieuw, de taal is je misschien nog vreemd, en er wordt van alles van je verwacht. Waar begin je? Bij IBN, een werkontwikkelbedrijf in Noordoost-Brabant, krijgen nieuwe medewerkers direct hulp van de VakVaardig app.

Lees meer
Vakvaardig app homescherm

Senzer en VDL Parree over inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Praktijkvoorbeeld

Senzer en VDL Parree hebben een mooie samenwerking. In een interview vertelt Pieter Melisse, directeur van VDL Parree, over inclusief ondernemen. Uiteraard komt ook het onderwerp inclusieve technologie aan bod.

Lees meer
Medewerker Senzer aan het werk met Operator Support System