ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Leren solliciteren met Virtual Reality: de 5 voordelen

Een sollicitatiegesprek voeren kan erg spannend zijn. Iemand met afstand tot de arbeidsmarkt heeft nog nooit een gesprek gevoerd of het is lang geleden. Technologie in de vorm Virtual Reality (VR) biedt nu de oplossing. Mensen kunnen met de VR bril op een sollicitatiegesprek voeren en krijgen hier na afloop feedback op.

  • Virtual Reality
  • VR sollicitatietraining
Persoon met VR sollicitatietraining

De 5 voordelen VR sollicitatietraining

  • Laagdrempelig in gebruik
  • Goede indruk van hoe een sollicitatiegesprek plaatsvindt
  • Geeft positieve feedback
  • Helpt om zelfverzekerder te spreken
  • Vaker gesprek oefenen

Hoe werkt de VR sollicitatietraining

  1. Start in virtuele omgeving van het bedrijf
  2. Spreekt met een gesimuleerd persoon
  3. Ontvangt verbale en non verbale communicatie of persoon enthousiast is
  4. Ontvangt telefoon of je bent aangenomen of niet
  5. Opent feedbackvenster met wat ging goed en waar liggen verbeterpunten

Op deze manier kunnen met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt zich voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

Interesse in VR sollicitatietraining

We registreren je interesse en houden je op hoogte.

gerelateerde artikelen

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril