ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TINK

Op 7 december organiseerde KIT voor Cedris leden het TINK webinar: inclusieve technologie in de praktijk. We vroegen Kim Kranenborg en Ellen Wilschut, onderzoekers bij TNO de deelnemers mee te nemen in de ervaringen die zijn opgedaan in een programma over inzet van inclusieve technologie bij sociale werkbedrijven. De sociale werkbedrijven die vanaf het begin betrokken zijn bij KIT, Tomingroep, IJmond Werkt en Inclusief Groep vertelden over hun ervaring met inclusieve technologie. Lees hier de samenvatting van de bijeenkomst.

Lees meer
Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie

Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

  • Pilots
  • TKI-LSH

Sinds het begin van 2021 is IJmond Werkt! gestart met de pilot Groen Werkt! App. Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening bleek het een uitdaging om precies het gevraagde kwaliteitsniveau (niet lager, niet hoger) te leveren bij de verzorging van de plantsoenen. In de pilot wordt onderzocht hoe technologie hierin kan helpen. Hoe verloopt de pilot nu, hoe reageren medewerkers en waar lopen ze tegenaan?

Lees meer
Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

Innovatie vanaf de werkvloer: inzet van de 3D-printer

  • 3D printer
  • DCW
  • Inclusieve technologie

Sommige productiemedewerkers van DCW kunnen hun werkzaamheden vanwege beperkte belastbaarheid maar gedeeltelijk, kort of helemaal niet uitvoeren. Hierdoor is het lastig om passend werk aan te bieden aan deze groep. Twee werkassistenten uit de doelgroep hebben daarom hulpmiddellen op maat bedacht die worden gemaakt met behulp van een 3D printer.

Lees meer
Innovatie vanaf de werkvloer: inzet van de 3D-printer

Tomingroep onderzoekt of relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd

  • Cognitieve beperking
  • TKI-LSH

Kunnen relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd? Dit onderzoekt Tomingroep tijdens de pilot die deel uitmaakt van het TKI-LSH programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Goldschmeding Foundation.

Lees meer
Tomingroep onderzoekt of relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd