ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

Exobition and Talk; de meerwaarde van exoskeletten

  • Exoskelet
  • TNO

TNO, partner in KIT, participeert in het Europese project Exskallerate, dat de toepassing van exoskeletten in de bouw onderzoekt. Donderdag 24 juni organiseerde TNO in dit kader een bijeenkomst waar zes leveranciers van exoskeletten hun producten demonstreerden en waar deelnemers, MKB bedrijven en sociale werkbedrijven, de exoskeletten ook zelf konden uitproberen.

Lees meer
Exobition and Talk; de meerwaarde van exoskeletten

Faciliteit voor werkgevers met interesse in een inclusieve werkvloer; de Generieke Werkgeversvoorziening

  • Generieke werkvoorziening
  • UWV

Per 1 juli 2021 kunnen werkgevers subsidie aanvragen voor investeringen in een werkvloer die is ingericht op mensen met een arbeidsbeperking. Het kan gaan om een investering in nieuwe technologie die mensen ondersteunt bij het uitvoeren van taken. Deze subsidiemogelijkheid verlaagt de drempel om getalenteerde mensen met een beperking in dienst te nemen en te houden. De investering vereist geen directe koppeling aan een individuele werknemer, en maakt het mogelijk om meerdere of opeenvolgende werknemers met een vergelijkbare beperking een passende werkplek te bieden.

Lees meer
Faciliteit voor werkgevers met interesse in een inclusieve werkvloer; de Generieke Werkgeversvoorziening

FOKUS – Fabriek van de Toekomst

  • Fokus
  • Inclusieve technologie
  • TNO

Dit is niet alleen relevant voor reguliere MKB bedrijven en daarom organiseert FOKUS ook een Kenniscluster specifiek gericht op Sociale Werkbedrijven (NL) en Maatwerk bedrijven (Vlaanderen). Die veel aandacht besteden aan het ondersteunen van mensen in een kwetsbaardere arbeidsmarkt positie en met name ook hun ontwikkeling. Door inzet van inclusieve technologie kan hun positie worden verbeterd.

Lees meer
FOKUS – Fabriek van de Toekomst

Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System

In 2018 startte Senzer een pilot van de inclusieve technologie Operator Support System (OSS) met als doel om de inzetbaarheid van medewerkers te vergroten en daarmee hun loonwaarde en kansen op de arbeidsmarkt te verhogen. Maar hoe is het nu, 3 jaar later? Wordt de technologie nog toegepast en wordt er gebruik gemaakt van andere technologieën? KIT ging in gesprek met Paul Verbakel, directeur Werk & Participatie, over de leerpunten tijdens en na de pilot en hoe medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt reageerden.

Lees meer
Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later