ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Personeelstekorten aanpakken met mensgerichte technologie

In de strijd tegen personeelstekorten kan technologie een waardevolle rol spelen, mits deze op een mensgerichte manier wordt ingezet. Dr. Jessie Koen van TNO legt uit: “De werknemer is de factor die het effect van de technologie kan maken of breken.”

  • Inclusieve technologie
Personeelstekorten aanpakken met mensgerichte technologie

Arbeidsbesparende en -ondersteunende technologie

In het artikel van MT/Sprout legt Koen uit hoe technologie kan helpen bij het oplossen van personeelstekorten, mits deze op een mensgerichte manier wordt ingezet. Koen maakt onderscheid tussen arbeidsbesparende technologie en arbeidsondersteunende technologie. Arbeidsbesparende technologie neemt taken over waardoor meer gekwalificeerd personeel hetzelfde werk kan uitvoeren. Arbeidsondersteunende technologie helpt werknemers hun talenten beter te benutten en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals een OSS-systeem. Bij KIT spreken we over inclusieve technologie.

Inclusieve technologie kan werk effectiever maken. Dit vergroot het beschikbare personeelsaanbod zonder de werkgelegenheid te verminderen. Koen benadrukt dat technologie niet alleen vanuit technologische mogelijkheden moet worden bekeken, maar vooral vanuit de ervaringen en behoeften van werknemers. Wanneer technologie niet goed wordt geïntegreerd, kan deze zelfs demotiveren. Het is daarom cruciaal om werknemers vanaf het begin te betrekken bij de implementatie en hen ruimte te geven om de technologie te verbeteren en aan te passen.

Meer weten?

Lees het hele artikel op de website van MT/Sprout. En ben je geïnspireerd geraakt? Deel je verhaal over inclusieve technologie in jouw organisatie. Of neem contact met ons op om meer te leren over inclusieve technologie.

 

Recente artikelen

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp
Uitgelicht

Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken

  • Kijkje in de Keuken
  • Technohub
  • TINT

Marleen Braakhuis, projectleider van TINT West-Brabant, zag vanuit haar achtergrond in HR hoe belangrijk – en onderbelicht – inclusieve technologie is. Dus besloot ze zich erin te verdiepen en werd het zaadje voor TINT West-Brabant gepland. Inmiddels werkt TINT West-Brabant aan pilots, opleidingsmogelijkheden en praktijkonderzoeken. Met haar nuchtere instelling vormt Braakhuis een inspiratie met als motto: “gewoon beginnen”.

Lees meer
Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken
Uitgelicht

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer
Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid

  • Column
  • Daan de Kort

Column van Tweede kamerlid Daan de Kort over van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid. Hulpmiddelen zoals technologie kan voor mensen het verschil maken.

Lees meer
Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid