ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

De rol van technologie in het bevorderen van autonomie en inclusie

Jaarlijks organiseert het European Social Network het ESSC congres, een internationaal congres over relevante thema’s voor het sociaal domein. Dit jaar over “the role of Technology in promoting autonomy and inclusion”. Meer dan 650 mensen uit 40 landen, afkomstig uit sociaal domein, zorgsector en technologiesector waren bijeen. De conferentie werd geopend door minister van sociale zaken Camilla Waltersson Grönvall, Zweden.

  • Inclusieve technologie
  • Internationaal
  • TNO
De rol van technologie in het bevorderen van autonomie en inclusie

Wat kwam naar voren op het congres? Er ligt in veel landen grote druk op sociale dienstverlening. Denk aan vergrijzing, ouderenzorg, migranten, vluchtelingen (Oekraïne), armoede, energiecrisis en psychosociale problematiek. De meest kwetsbare mensen worden daarin hard geraakt. Tegelijkertijd zien we veel ontwikkeling in technologie: big data, Internet of Things, sensoren en AI. Het biedt kansen om sociale dienstverlening beter te organiseren en uitdagingen (deels) het hoofd te bieden. Vaak manifesteert technologische innovatie zich echter eerst in de militaire/defensie hoek, daarna in het bedrijfsleven. Zo komen nieuwe ontwikkelingen eerst ten goede aan de meest welvarende burgers, en pas veel later aan kwetsbare mensen. Hoe voorkomen we dat? Op het congres werd ‘ Social Services’ uitgedaagd om meer op de voorgrond te treden. De Europese Unie (DG Social Services) gaf aan dat hierin de komende jaren veel geïnvesteerd gaat worden.

Bijdrage TNO en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT)

Veel sessies waren gericht op ontwikkelingen in digitalisering. TNO en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) lieten het licht schijnen op Inclusieve Technologie. Er was veel belangstelling, juist ook vanwege de focus op inclusieve technologie en werk. Michiel de Looze (TNO) heeft zijn visie gedeeld over wat wij onder Inclusieve Technologie verstaan en wat het biedt in de ontwikkeling van mensen met een beperking. Daarbij heeft hij onder andere de inzet van de ‘slimme bril’ als mogelijkheid van Cognitieve Support Technologie laten zien. Collega Harry de Boer heeft verteld hoe de Kennisalliantie voor Inclusie en Technologie (KIT) kennis uit onderzoeksprojecten en ervaringen uit de praktijk deelt met heel Nederland via een kennisplatform en via regionale TINT #technohubs.

Deelnemers uit veel landen toonden interesse en willen verkennen waar samenwerking mogelijk is. Zij gaven aan dat zij de manier waarop in Nederland het ecosysteem rondom Inclusieve Technologie wordt ontwikkeld ook interessant is om uit te bouwen naar andere landen, om zo kennis te delen en samen te werken.

We kijken terug op een mooi congres, en we verwachten dat opgedane contacten zich vertalen naar nieuwe vormen van samenwerking, over grenzen heen.

Recente artikelen

All I want for Christmas…

  • Column
  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • MKB-subsidie

Iedereen heeft andere wensen voor kerstmis. Maar voor diegenen die op hun verlanglijst hebben staan ‘meer medewerkers’: kijk dan eens naar de mogelijkheden van technologie. En met behulp van die subsidie, is het niet langer de vraag óf, maar wanneer… zo geven we samen invulling aan die vanzelfsprekend inclusieve arbeidsmarkt!

Lees meer
All I want for Christmas…
Uitgelicht

Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?

  • Arbeidsmarkt
  • Inclusief
  • Onderzoek

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) onderzocht of en hoe werkgevers Inclusieve Technologie inzetten op de werkvloer. Daarvoor ontvingen alle 104 leden van Cedris een vragenlijst, over het gebruik van inclusieve technologie binnen hun onderneming.

Lees meer
Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?
Uitgelicht

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer
Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid

  • Column
  • Daan de Kort

Column van Tweede kamerlid Daan de Kort over van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid. Hulpmiddelen zoals technologie kan voor mensen het verschil maken.

Lees meer
Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid