Inclusieve technologie, stop ermee!
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerJaarlijks organiseert het European Social Network het ESSC congres, een internationaal congres over relevante thema’s voor het sociaal domein. Dit jaar over “the role of Technology in promoting autonomy and inclusion”. Meer dan 650 mensen uit 40 landen, afkomstig uit sociaal domein, zorgsector en technologiesector waren bijeen. De conferentie werd geopend door minister van sociale zaken Camilla Waltersson Grönvall, Zweden.
Wat kwam naar voren op het congres? Er ligt in veel landen grote druk op sociale dienstverlening. Denk aan vergrijzing, ouderenzorg, migranten, vluchtelingen (Oekraïne), armoede, energiecrisis en psychosociale problematiek. De meest kwetsbare mensen worden daarin hard geraakt. Tegelijkertijd zien we veel ontwikkeling in technologie: big data, Internet of Things, sensoren en AI. Het biedt kansen om sociale dienstverlening beter te organiseren en uitdagingen (deels) het hoofd te bieden. Vaak manifesteert technologische innovatie zich echter eerst in de militaire/defensie hoek, daarna in het bedrijfsleven. Zo komen nieuwe ontwikkelingen eerst ten goede aan de meest welvarende burgers, en pas veel later aan kwetsbare mensen. Hoe voorkomen we dat? Op het congres werd ‘ Social Services’ uitgedaagd om meer op de voorgrond te treden. De Europese Unie (DG Social Services) gaf aan dat hierin de komende jaren veel geïnvesteerd gaat worden.
Veel sessies waren gericht op ontwikkelingen in digitalisering. TNO en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) lieten het licht schijnen op Inclusieve Technologie. Er was veel belangstelling, juist ook vanwege de focus op inclusieve technologie en werk. Michiel de Looze (TNO) heeft zijn visie gedeeld over wat wij onder Inclusieve Technologie verstaan en wat het biedt in de ontwikkeling van mensen met een beperking. Daarbij heeft hij onder andere de inzet van de ‘slimme bril’ als mogelijkheid van Cognitieve Support Technologie laten zien. Collega Harry de Boer heeft verteld hoe de Kennisalliantie voor Inclusie en Technologie (KIT) kennis uit onderzoeksprojecten en ervaringen uit de praktijk deelt met heel Nederland via een kennisplatform en via regionale TINT #technohubs.
Deelnemers uit veel landen toonden interesse en willen verkennen waar samenwerking mogelijk is. Zij gaven aan dat zij de manier waarop in Nederland het ecosysteem rondom Inclusieve Technologie wordt ontwikkeld ook interessant is om uit te bouwen naar andere landen, om zo kennis te delen en samen te werken.
We kijken terug op een mooi congres, en we verwachten dat opgedane contacten zich vertalen naar nieuwe vormen van samenwerking, over grenzen heen.
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerEen virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.
Lees meerTerugblik op TINK Open Café van 9 april waar werkgever Itho Daalderop en werkleerbedrijf Werkzaak Rivierenland deelnemers meenamen over de digitale werkinstructies. Hoe gaat zo'n samenwerking in zijn werk, wat zijn de geleerde lessen en welke aanbevelingen hebben ze voor andere bedrijven.
Lees meerDe aftrap van TINT Achterhoek heeft plaats gevonden bij het CIVON Innovatiecentrum, om zo werkgevers in de regio te informeren en te inspireren over de inzet van inclusieve technologie. Tijdens een ontbijtsessie kregen werkgevers een afwisselend programma voorgeschoteld.
Lees meerWerkgevers hebben te maken met arbeidskrapte en zijn op zoek naar oplossingen. Dat inclusieve technologie hierbij een oplossing kan zijn, is voor veel werkgevers onbekend. Daarom organiseerden Werkkracht Ede, Sociaal Ontwikkelbedrijf, en het WerkgeversServicepunt Regio FoodValley een themabijeenkomst over inclusieve technologie.
Lees meerEen krappe arbeidsmarkt is een grote uitdaging. Geschikt technisch opgeleid personeel vinden is steeds uitdagender. Een innovatieve oplossing hiervoor is Instructional Operator Support, waarmee je medewerkers voorziet van werkinstructies bij handmatige werkzaamheden in productie of onderhoud. Maar welke technologie kies je?
Lees meer