ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

De rol van technologie in het bevorderen van autonomie en inclusie

Jaarlijks organiseert het European Social Network het ESSC congres, een internationaal congres over relevante thema’s voor het sociaal domein. Dit jaar over “the role of Technology in promoting autonomy and inclusion”. Meer dan 650 mensen uit 40 landen, afkomstig uit sociaal domein, zorgsector en technologiesector waren bijeen. De conferentie werd geopend door minister van sociale zaken Camilla Waltersson Grönvall, Zweden.

  • Inclusieve technologie
  • Internationaal
  • TNO
De rol van technologie in het bevorderen van autonomie en inclusie

Wat kwam naar voren op het congres? Er ligt in veel landen grote druk op sociale dienstverlening. Denk aan vergrijzing, ouderenzorg, migranten, vluchtelingen (Oekraïne), armoede, energiecrisis en psychosociale problematiek. De meest kwetsbare mensen worden daarin hard geraakt. Tegelijkertijd zien we veel ontwikkeling in technologie: big data, Internet of Things, sensoren en AI. Het biedt kansen om sociale dienstverlening beter te organiseren en uitdagingen (deels) het hoofd te bieden. Vaak manifesteert technologische innovatie zich echter eerst in de militaire/defensie hoek, daarna in het bedrijfsleven. Zo komen nieuwe ontwikkelingen eerst ten goede aan de meest welvarende burgers, en pas veel later aan kwetsbare mensen. Hoe voorkomen we dat? Op het congres werd ‘ Social Services’ uitgedaagd om meer op de voorgrond te treden. De Europese Unie (DG Social Services) gaf aan dat hierin de komende jaren veel geïnvesteerd gaat worden.

Bijdrage TNO en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT)

Veel sessies waren gericht op ontwikkelingen in digitalisering. TNO en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) lieten het licht schijnen op Inclusieve Technologie. Er was veel belangstelling, juist ook vanwege de focus op inclusieve technologie en werk. Michiel de Looze (TNO) heeft zijn visie gedeeld over wat wij onder Inclusieve Technologie verstaan en wat het biedt in de ontwikkeling van mensen met een beperking. Daarbij heeft hij onder andere de inzet van de ‘slimme bril’ als mogelijkheid van Cognitieve Support Technologie laten zien. Collega Harry de Boer heeft verteld hoe de Kennisalliantie voor Inclusie en Technologie (KIT) kennis uit onderzoeksprojecten en ervaringen uit de praktijk deelt met heel Nederland via een kennisplatform en via regionale TINT #technohubs.

Deelnemers uit veel landen toonden interesse en willen verkennen waar samenwerking mogelijk is. Zij gaven aan dat zij de manier waarop in Nederland het ecosysteem rondom Inclusieve Technologie wordt ontwikkeld ook interessant is om uit te bouwen naar andere landen, om zo kennis te delen en samen te werken.

We kijken terug op een mooi congres, en we verwachten dat opgedane contacten zich vertalen naar nieuwe vormen van samenwerking, over grenzen heen.

Recente artikelen

All I want for Christmas…

  • Column
  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • MKB-subsidie

Iedereen heeft andere wensen voor kerstmis. Maar voor diegenen die op hun verlanglijst hebben staan ‘meer medewerkers’: kijk dan eens naar de mogelijkheden van technologie. En met behulp van die subsidie, is het niet langer de vraag óf, maar wanneer… zo geven we samen invulling aan die vanzelfsprekend inclusieve arbeidsmarkt!

Lees meer
All I want for Christmas…
Uitgelicht

Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?

  • Arbeidsmarkt
  • Inclusief
  • Onderzoek

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) onderzocht of en hoe werkgevers Inclusieve Technologie inzetten op de werkvloer. Daarvoor ontvingen alle 104 leden van Cedris een vragenlijst, over het gebruik van inclusieve technologie binnen hun onderneming.

Lees meer
Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?
Uitgelicht

IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TKI-LSH

Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening van IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Kan technologie ze hierbij ondersteunen? IJmond Werkt! onderzoekt dit in samenwerking met TNO. Deze pilot maakt deel uit van een groter programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door TKI en Goldschmeding Foundation.

Lees meer
IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen

Door een app meer regie over je stress?

  • Psychische beperking
  • Stress meting device
  • TNO

Meer regie over hun stress: dat is wat de cliënten van Emerhese Flevoland, het autisme expertise centrum van GGZ Centraal, graag willen. De app SAM die onderzoeksinstituut TNO samen met hen en hun behandelaars heeft ontwikkeld moet hierbij helpen.

Lees meer
Door een app meer regie over je stress?

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?

  • Doof
  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijke beperking
  • Slechthorend

Nederland telt 500.000 doven en slechthorenden en 1/3 hiervan behoort tot de beroepsbevolking. Voor deze mensen is het een uitdaging om actief deel te nemen aan gesprekken en overleggen. Kan technologie slechthorende of dove medewerkers hier een bijdrage leveren? KIT sprak hierover met Jari Hazelebach, co-founder en CEO van het bedrijf SpeakSee.

Lees meer
Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?