ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Rotterdam Inclusief zet Speaksee in voor communicatie

Bij Rotterdam Inclusief zijn ze gestart met het gebruik van Speaksee, een praktische oplossing voor doven, slechthorenden en mensen die moeite hebben met taal. KIT sprak met Hans Kooiman, projectleider bij Rotterdam Inclusief, over de ervaringen met Speaksee en zijn tips voor andere bedrijven.

  • Anderstaligen
  • Doof
  • Slechthorend
  • Speaksee
Ingang Rotterdam Inclusief

Start inclusieve technologie

‘Denk groot, begin klein’, is een uitspraak die past bij Hans Kooiman. En zo komt van het één het ander. Hans vertelt: ‘Yvette Boeter is onze collega binnen Gemeente Rotterdam die alle hard- en software beheerd voor alle collega’s binnen de Gemeente. Voorbeelden zijn speciale muizen, voice controle software en natuurlijk ook Speaksee.  Om onze ICT te ontlasten hebben we afgesproken dat wanneer er nieuwe hard- en/of software, voor het pakket van Yvette aangeschaft moet worden, deze eerst getest wordt binnen het RI TalentLab. Vanzelfsprekend onder de afgesproken protocollen. Hierdoor is testen laag drempeling en ontlasten we ICT. Omdat Yvette alleen ICT inschakelt als het geïmplementeerd moet worden binnen de Gemeente Rotterdam.’

Start Speaksee

‘Binnen Rotterdam Inclusief wordt Speaksee gebruikt als communicatiemiddel voor collega’s met een auditieve beperking, en daarnaast als vertaaltechnologie voor anderstaligen. Rotterdam Inclusief ontving in 2023 een proefset van Speaksee. Het bleek echter dat Speaksee al eerder in Rotterdam werd ingezet bij de verkiezingen, maar het gebruik ervan is nog niet vast ingebed in de gemeente. Dat gaat nu veranderen,’ aldus Hans.

 

Ervaringen Speaksee

‘Binnen Rotterdam Inclusief zijn we enthousiast; Speaksee doet wat het moet doen. Een medewerker met een auditieve beperking kan nu goed deelnemen aan overleggen. Het helpt mensen in hun ontwikkeling. In het begin was het wennen om de set te gebruiken. Je moet duidelijk articuleren, opletten wat je zegt en hoe je het zegt, en natuurlijk niet vergeten de set uit te zetten als je klaar bent,’ zegt Hans met een glimlach. ‘Ook de vertaaltechnologie werkt goed. We hebben Marokkaanse en Turkse medewerkers die ook goed Nederlands spreken gevraagd Speaksee te checken. De vertalingen waren erg goed. Als ik een mogelijk nadeel mag noemen van Speaksee, zijn het de kosten(*. Maar met de juiste inzet zijn deze kosten echter snel terug te verdienen.’

Afb, 1. Hans Kooiman

Van 1 naar 8 sets op locatie

‘Gestart met een proefset, gaan we nu verder met 8 sets verdeeld over 3 locaties. We hebben 12 collega’s aangesteld als aanspreekpunt voor de sets. Deze mensen heb je nodig om het te ondersteunen en te enthousiasmeren om het verder te brengen in de organisatie. Eén van de aanspreekpunten is Tjerk Bruggeman, deelprojectleider voor Speaksee. Vanuit zijn privé leven is hij volledig op de hoogte van alle zaken die spelen rondom het hebben van een auditieve beperking.
De 12 collega’s krijgen een training van Dora van Speaksee. Daarnaast wil ik elk kwartaal met iedereen overleggen: hoe gaat het, hoe werkt het en waar lopen mensen tegenaan? Dan kan indien nodig contact worden opgenomen met Speaksee. Ik wil gewoon dat het echt wordt ingezet en niet onder in de la belandt. Dat is zonde, want het werkt gewoon echt,’ aldus Hans Kooiman. ‘We gaan een Excel-lijst bijhouden met gegevens zoals: wie heeft hem geleend, wanneer heeft iemand hem geleend, waarvoor gebruikt en wat zijn de bevindingen. Zo kunnen we in kaart brengen hoe het wordt ingezet en waar. We willen er graag mee verder, maar ik wil het wel onderbouwd zien,’ aldus Hans Kooiman.

Set van Speaksee met microfoons

Afb. 2. Speaksee kit

Tips om te starten met Speaksee

‘Een belangrijke tip,’ zegt Hans Kooiman, ‘is zorgvuldigheid; zorg voor goede begeleiding en ondersteuning. Het is allemaal niet heel ingewikkeld, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Stel mensen aan als aanspreekpunt en als ambassadeur voor de technologie. En kies bewust het moment voor de introductie van de technologie. Deel Projectleider Tjerk Bruggeman kwam met een belangrijk punt: het is niet alleen een technische introductie maar ook een psychische introductie. Mensen met een auditieve beperking zijn gewend in een andere wereld te leven, waar ze anders communiceren, bijvoorbeeld met tolken. Nu is er ineens een introductie van technologie, waarvan mensen niet goed weten hoe dat in zijn werk gaat. Dat is even wennen. Speaksee is erg veilig in gebruik. Ze slaat data 5 minuten op om transcriptie te maken en daarna wordt het verwijderd. De transcripten zijn ook encrypted dus privacy wordt gewaarborgd. Het inbedden moet je echt met de nodige zorg doen, wil je langetermijnresultaten behalen en behouden. Je moet naast de technische zaken deze aspecten echt borgen, anders doet het afbreuk aan het product en dat is echt zonde.’

Toekomst van inclusieve technologie bij Rotterdam Inclusief

In oktober 2023 zijn we gestart met ons RI TalentLab. Hier staan, mede geïnspireerd door een TINK-webinar van KIT, 4 3D-printers en 2 projectiesystemen. Dit zetten we in voor de ontwikkeling van onze medewerkers. Daarnaast zijn we bezig met een barcodesysteem, zodat we kunnen professionaliseren binnen Logistiek, Voorraad en Productie, en nog meer mensen kunnen opleiden. Daarnaast is het belangrijk dat je medewerkers vrijmaakt die zich bezig kunnen houden met inclusieve technologie. Dit is geen klusje wat je er zomaar bij doet,’ aldus Kooiman. Kortom Rotterdam Inclusief is volop in ontwikkeling.

Meer weten over Speaksee

Wil je meer weten over Speaksee of heb je vragen met betrekking tot inclusieve technologie? Neem contact met ons op.

*) Speaksee is na dit interview officieel erkend en komt nu voor vergoeding door het UWV in aanmerking.

Recente artikelen

Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

  • Kijken naar Kansen
  • Werkkracht

De ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.

Lees meer
Links Pieter Schortemeijer en rechts Bor Veen
Uitgelicht

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?
Uitgelicht

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Foto van de oprichter van naext, Victor van Dinten

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Gebruiker is aan het werk en ziet op tabblad digitale werkinstructies.

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer

Van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid

  • Column
  • Daan de Kort

Column van Tweede kamerlid Daan de Kort over van arbeidsongeschiktheid naar arbeidsgeschiktheid. Hulpmiddelen zoals technologie kan voor mensen het verschil maken.

Lees meer