ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

VakVaardig app maakt nieuwe collega's wegwijs bij IBN

Stel je voor: je begint je eerste werkdag in het groenonderhoud. De omgeving is nieuw, de taal is je misschien nog vreemd, en er wordt van alles van je verwacht. Waar begin je?
Bij IBN, een werkontwikkelbedrijf in Noordoost-Brabant, krijgen nieuwe medewerkers direct hulp van de VakVaardig app.

  • Inclusieve technologie
  • Praktijkvoorbeeld
  • VakVaardig app
VakVaardig app maakt nieuwe collega's wegwijs bij IBN

Een oplossing voor een herkenbare uitdaging

René Aderholt, projectleider openbare ruimte groen bij IBN, ziet het elke dag. “We werken met een prachtige, diverse groep mensen. Jongeren die net van school komen, statushouders, mensen met een ondersteuningsvraag. Iedereen verdient een eerlijke kans om goed en veilig aan de slag te kunnen. Maar hoe leg je het gebruik van een schoffel uit aan iemand die het woord nog nooit heeft gehoord – laat staan in het Nederlands?”

IBN is niet het enige bedrijf met deze uitdaging. Ook Weener XL loopt tegen dit probleem aan en bedacht er iets op: een simpele app met een visuele oplossing die instructies geeft zónder taalbarrières. Samenwerkingsverband Stichting STIP (bestaande uit IBN, Weener XL, WSD en Senzer) ontwikkelde dit idee verder tot de VakVaardig app. Een gespecialiseerd bedrijf verzorgde de technische kant: filmen, ondertitelen, en de app zelf. Inmiddels zijn er veertien filmpjes klaar, en de plannen voor uitbreiding liggen al op tafel.

Korte filmpjes, grote impact

De VakVaardig app laat met korte video’s – van maximaal twee minuten – zien hoe je veilig en efficiënt werkzaamheden uitvoert, zoals schoffelen, bladblazen of pionnen plaatsen langs de weg. Geen gesproken tekst, maar beelden die direct duidelijk maken wat de bedoeling is. Ondertitels zijn beschikbaar in twaalf talen, waaronder Nederlands, Arabisch, Turks en Oekraïens.

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden,” zegt Aderholt. “En zeker als lezen lastig is, biedt beeld een enorme uitkomst. Mensen kunnen zien wat ze moeten doen, in hun eigen taal, op hun eigen tempo. En het mooie is dat de filmpjes herkenbaar zijn. Onze eigen mensen zijn gefilmd, in onze eigen omgeving. Dat maakt het nóg makkelijker voor nieuwe collega’s om zich thuis te voelen.”

Veilig werken voorop

Eén van de meest bekeken instructies is die over veilig werken langs de weg. “Logisch ook,” vertelt Aderholt. “Veiligheid staat altijd voorop. We willen dat iedereen na het werk weer gezond thuiskomt. Dankzij de filmpjes snapt iedereen niet alleen dat iets moet, maar ook waarom het belangrijk is.”

De app wordt ingezet voorafgaand aan de praktijk: nieuwe medewerkers krijgen eerst uitleg via de tablet, onder begeleiding van hun werkbegeleider. Daarna oefenen ze direct in het veld. Lukt iets niet? Dan pakken ze gewoon opnieuw het filmpje erbij.

Instromen personeel gaat makkelijker

Wat opvalt, is hoeveel makkelijker het instromen gaat. Nieuwe medewerkers begrijpen sneller wat er van hen wordt verwacht. Werkbegeleiders merken dat het uitleggen minder frustraties oplevert, zeker als taal een barrière vormt.

Voor jongeren werkt de app ook motiverend. “Ze zijn gewend om alles via filmpjes te leren. YouTube, TikTok – dat is hun wereld. Met VakVaardig sluiten we daarbij aan,” aldus Aderholt.

Toekomstplannen: verder kijken dan groen

De eerste ervaringen met de VakVaardig app zijn veelbelovend: nieuwe medewerkers voelen zich zelfverzekerder, werkbegeleiders worden ondersteund in hun werk, en de hele organisatie wordt veiliger en toegankelijker. IBN is dan ook vastbesloten om door te ontwikkelen. “We zijn pas net begonnen. Maar dat we hiermee het verschil maken is duidelijk,” aldus Aderholt.

Hoewel de app nu vooral in het groen wordt gebruikt, ziet IBN kansen om VakVaardig breder in te zetten. Denk aan de productieafdeling, waar instructies over het monteren van lampen of bromfietsen ook baat hebben bij visuele uitleg. “Overal waar handelingen zijn, kun je beeld inzetten,” zegt Aderholt enthousiast. “Het is zo’n eenvoudige manier om mensen sterker te maken.”

Wat Aderholt betreft hoeft niet elk werkontwikkelbedrijf het wiel opnieuw uit te vinden. “We zouden de app graag breder delen. Waarom zou je alles opnieuw maken als veel werkzaamheden hetzelfde zijn? Samen komen we verder.”

Ook nieuwsgierig?

Overweeg jij als werkontwikkelbedrijf om de VakVaardig app of een soortgelijke oplossing in te zetten? Neem dan contact met ons op.

Recente artikelen

Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken

  • Kijkje in de Keuken
  • Technohub
  • TINT

Marleen Braakhuis, projectleider van TINT West-Brabant, zag vanuit haar achtergrond in HR hoe belangrijk – en onderbelicht – inclusieve technologie is. Dus besloot ze zich erin te verdiepen en werd het zaadje voor TINT West-Brabant gepland. Inmiddels werkt TINT West-Brabant aan pilots, opleidingsmogelijkheden en praktijkonderzoeken. Met haar nuchtere instelling vormt Braakhuis een inspiratie met als motto: “gewoon beginnen”.

Lees meer
Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken
Uitgelicht

Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?

Lees meer
Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing
Uitgelicht

Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

  • Kijken naar Kansen
  • Werkkracht

De ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.

Lees meer
Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen