ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Wat is training en educatieve technologie?

Voor veel mensen is het leren van nieuwe vaardigheden een belangrijke stap richting werk. Maar oefenen op de werkvloer is niet altijd haalbaar. Misschien omdat het te gevaarlijk is, te complex, of omdat er simpelweg geen begeleiding of ruimte is. Training en educatieve technologie maakt leren mogelijk – realistisch, interactief en op maat.

  • Training en educatieve technologie
  • Virtual Reality

Training en educatieve technologie in het kort

Voor je staat een heftruck. Je zit op de bestuurdersstoel, handen aan het stuur. Je rijdt achteruit, manoeuvreert langs een smalle doorgang en zet een pallet keurig op zijn plek. Maar in werkelijkheid zit je in een lokaal, met een VR-bril op je hoofd. Je leert in een veilige omgeving en toch voelt het echt.
Training en educatieve technologie omvat digitale middelen die mensen ondersteunen bij het leren van nieuwe kennis en vaardigheden. Denk aan VR-omgevingen waarin iemand in een gesimuleerde werksituatie kan oefenen, e-learning platforms met toegankelijke uitleg of tools waarmee trainingen op maat worden aangeboden.
Deze technologieën maken het mogelijk om leertrajecten aan te passen aan de behoeften van de gebruiker. Zeker voor mensen met een ondersteuningsvraag is dat waardevol: zij kunnen in hun eigen tempo oefenen, zonder risico’s of druk van buitenaf.

Waarom inzetten?

Een veilige leeromgeving is cruciaal voor zelfvertrouwen en ontwikkeling. Door technologie in te zetten, wordt het mogelijk om complexe of risicovolle situaties toch te trainen. Zo bouwen mensen vaardigheden op die hen helpen richting werk of in hun huidige baan.
Het resultaat? Meer kansen op duurzaam werk, breder inzetbare medewerkers en meer werkplezier. Voor de werknemer betekent het groei en zelfvertrouwen. Voor de werkgever: wendbaarheid en toekomstbestendigheid.

Voorbeelden van training en educatieve technologie

Er zijn inmiddels veel innovatieve toepassingen beschikbaar die het leren toegankelijk maken, zoals:
• VR heftrucktraining: In een gesimuleerde omgeving leert iemand veilig rijden, laden en lossen, zonder gevaarlijke situaties of schade.
• VR sollicitatietraining: Een levensechte voorbereiding op sollicitatiegesprekken, met interactieve scenario’s die helpen bij het oefenen van communicatie en houding.
• 3D-printer training: Digitale modules die leren werken met 3D-printers toegankelijk maken, ook zonder directe begeleiding of werkplaats.

Meer weten training en educatieve technologie?

Oefenen, leren en groeien: het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor iedereen. Technologie helpt om dat wel mogelijk te maken. Wil je weten hoe jouw organisatie deze technologie kan inzetten? Lees meer over training en educatieve technologie en bekijk de praktijkvoorbeelden.

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TINK

Op 7 december organiseerde KIT voor Cedris leden het TINK webinar: inclusieve technologie in de praktijk. We vroegen Kim Kranenborg en Ellen Wilschut, onderzoekers bij TNO de deelnemers mee te nemen in de ervaringen die zijn opgedaan in een programma over inzet van inclusieve technologie bij sociale werkbedrijven. De sociale werkbedrijven die vanaf het begin betrokken zijn bij KIT, Tomingroep, IJmond Werkt en Inclusief Groep vertelden over hun ervaring met inclusieve technologie. Lees hier de samenvatting van de bijeenkomst.

Lees meer
Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie

Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

  • Pilots
  • TKI-LSH

Sinds het begin van 2021 is IJmond Werkt! gestart met de pilot Groen Werkt! App. Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening bleek het een uitdaging om precies het gevraagde kwaliteitsniveau (niet lager, niet hoger) te leveren bij de verzorging van de plantsoenen. In de pilot wordt onderzocht hoe technologie hierin kan helpen. Hoe verloopt de pilot nu, hoe reageren medewerkers en waar lopen ze tegenaan?

Lees meer
Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

Innovatie vanaf de werkvloer: inzet van de 3D-printer

  • 3D printer
  • DCW
  • Inclusieve technologie

Sommige productiemedewerkers van DCW kunnen hun werkzaamheden vanwege beperkte belastbaarheid maar gedeeltelijk, kort of helemaal niet uitvoeren. Hierdoor is het lastig om passend werk aan te bieden aan deze groep. Twee werkassistenten uit de doelgroep hebben daarom hulpmiddellen op maat bedacht die worden gemaakt met behulp van een 3D printer.

Lees meer
Innovatie vanaf de werkvloer: inzet van de 3D-printer

Tomingroep onderzoekt of relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd

  • Cognitieve beperking
  • TKI-LSH

Kunnen relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd? Dit onderzoekt Tomingroep tijdens de pilot die deel uitmaakt van het TKI-LSH programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Goldschmeding Foundation.

Lees meer
Tomingroep onderzoekt of relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd