ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

Ideeën heb je nodig voor innovatie en door innovatie campagnes kan je vraagstukken oplossen. Dat zeggen Steven Kop van Accept Mission, leveren idee & innovatie software, en Kim Kooke van Weener XL, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ze deelden tijdens de TINK Cedris op 11 juni hun adviezen over hoe je succesvolle innovatie campagnes organiseert.

  • Innovatie campagnes
  • TINK Cedris
Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

Wat is een innovatie campagne?

Een innovatie campagne is een reeks acties of activiteiten die je onderneemt om mensen ertoe te bewegen ideeën aan te dragen en samen te werken om een probleem op te lossen. Om een innovatie te bewerkstelligen heb je wel dertig tot honderd ideeën nodig. Immers, hoe groter je verzameling van ideeën, hoe meer keuze je hebt om te bepalen welke ideeën je gaat uitwerken in een innovatie campagne.

 

Hoe voer je een innovatie campagne uit?

Om een innovatie campagne uit te voeren, maakt Kop gebruik van 5 stappen. De 5 stappen zijn gebaseerd op het democratiseren van innovatie. Kooke benadrukt dat elke stap belangrijk is en ook goed om daar voldoende aandacht aan te besteden. De stappen zijn als volgt:

Afb. 1. De 5 stappen van innovatie

Stap 1: Voorbereiding

In 80% van de gevallen waar campagne doelen niet gehaald worden is er te weinig tijd besteed aan de voorbereiding. Start met een duidelijke probleemomschrijving. Met een afgebakende vraag krijg je betere ideeën. Zorg er daarnaast voor dat de opdrachtgever betrokken is. De innovatie dient ook geïmplementeerd te worden, dan is het belangrijk dat de opdrachtgever het hiermee eens is. Als laatste heb je heldere selectiecriteria nodig waarmee je de ideeën kan wegen.

 

Stap 2: Ideeën ophalen

Mensen vinden het vaak spannend om als eerste een idee te opperen. Biedt daarom al wat ideeën of denkrichtingen aan en laat mensen hier zowel individueel als in groepsverband over nadenken. Ook helpen gamification triggers, zoals mensen een beperkt tijdsbestek geven of belonen met punten. Dat activeert mensen om mee te denken. Een goede campagne zorgt voor activatie van 60-70% van de doelgroep.

 

Stap 3: Scoren en selecteren

In deze fase optimaliseer je de criteria die je tijdens de voorbereiding bedacht hebt en ga je de ideeën scoren. Je bepaald eerst welke ideeën je gaat scoren door ideeën een ja, nee of misschien te geven. De ideeën die geen oplossing vormen krijgen een nee. Deze ideeën bewaar je voor een andere innovatie campagne. Alleen de haalbare oplossingen krijgen een ja en worden verder beoordeeld.

 

Stap 4: Expert score

In deze fase democratiseer je het besluitvormingsproces door deelnemers, experts, eindgebruikers en een jury te laten stemmen op de ideeën. Daardoor voelen mensen zich betrokken en dat draagt bij aan een innovatiecultuur in je organisatie. Ook betrek je externe experts om mee te denken over de kennis die niet in huis is. Het zijn vaak niet de spannendste ideeën die winnen, maar de ideeën die realistisch zijn wat betreft de implementatie, adoptie en schaalbaarheid.

 

Stap 5: Eindpresentatie en vervolgstappen

De tien beste ideeën leg je voor aan de opdrachtgever, die bepaald welk idee uitgevoerd gaat worden. Schets in hoofdlijnen de vervolgstappen voor ieder idee aan de opdrachtgever. Zo kan hij de benodigde implementatiestappen meenemen in de keuze voor een idee. Zorg ervoor dat je iedereen informeert die bijgedragen heeft aan het resultaat. Informeer dan ook welke nieuwe vraagstukken er zijn om de campagne mee op te volgen.

 

Een casus uit de praktijk

Weener XL voerde een innovatie campagne uit over de mogelijkheden die AI biedt voor de thema’s administratie, taal en hospitality. Ze organiseerde een inspiratiesessie met een externe expert. Vervolgens werd er aan zestig deelnemers gevraagd individueel na te denken over ideeën en hier in groepsverband verder over te brainstormen. Dat leverde 203 ideeën in een uur op. Van de top vijf werd voor het idee van een chatbot gekozen die vragen beantwoord door middel van AI. Van dit idee wordt een prototype ontwikkeld. Ondertussen is Weener XL met een nieuwe innovatie campagne gestart.

 

3 tips voor innovatie campagnes

Kop en Kooke hebben veel tips gedeeld. Enkele van deze tips zijn:

  1. Betrek de opdrachtgever en de juiste mensen in de besluitvorming vanaf het begin.
  2. Doe goed onderzoek naar het echte probleem dat gebruikers ervaren en kies voor een haalbaar idee dat dit probleem oplost.
  3. Betrek mensen tijdens de campagne en communiceer ook over het succes na implementatie.

 

Wil je meer weten?

Via de toolbox van Accept Mission kan je meer informatie vinden over innoveren. Mocht je vragen hebben voor Kop of Kooke neem dan contact met ons op.

 

Deel jouw verhaal

Ben je in jouw organisatie bezig met een innovatie campagne rondom inclusieve technologie? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

Recente artikelen

Inclusieve technologie, stop ermee!

  • Column

Althans, met die  woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak

Lees meer
Inclusieve technologie, stop ermee!
Uitgelicht

Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

  • Inclusieve technologie
  • Meet the Maker
  • Virtual Reality

Een virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.

Lees meer
Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV
Uitgelicht

Leren solliciteren met Virtual Reality: de 5 voordelen

  • Virtual Reality
  • VR sollicitatietraining

Een sollicitatiegesprek voeren kan erg spannend zijn. Iemand met afstand tot de arbeidsmarkt heeft nog nooit een gesprek gevoerd of het is lang geleden. Technologie in de vorm Virtual Reality (VR) biedt nu de oplossing. Lees meer over de voordelen.

Lees meer
Leren solliciteren met Virtual Reality: de 5 voordelen

Tips & tricks van een publiek-private samenwerking: leren van TINT Apeldoorn

  • Inclusieve technologie
  • Publiek-Private Samenwerking
  • TINT

Technohub INclusieve Technologie (TINT) Apeldoorn bestaat nu 2 jaar. Tijd om de belangrijkste lessen en valkuilen door te geven van een Publieke-Private Samenwerking! Pioniers Mark Scheutjens (kwartiermaker KIT) en Sjoerd de Vries (onderzoeker Saxion Hogeschool) gaven daarom een interactieve workshop over TINT Apeldoorn tijdens het congres ‘De kracht van samen’ op 9 juni jl., georganiseerd door Cedris en SBCM.

Lees meer
Tips & tricks van een publiek-private samenwerking: leren van TINT Apeldoorn

Technologie voor cognitieve ondersteuning: groei en doorstroming

  • Cognitieve beperking
  • Inclusieve technologie
  • TKI-LSH 2

Digitale werkinstructies via tablet of via beamerprojecties kunnen meer (complex) werk toegankelijk maken voor medewerkers met een cognitieve beperking. De toepassing is zeker nog wijd verbreid. Willen we impact realiseren, dat zal het gebruik van technologie verder moeten toenemen, bij sociaal werkbedrijven en bij reguliere bedrijven. In een nieuw onderzoeksproject, geleid door TNO, doen we onderzoek naar deze technologie met de focus op groei van de inzet en plaatsing van mensen met een beperking in een reguliere werkomgeving.

Lees meer
Technologie voor cognitieve ondersteuning: groei en doorstroming

Strategische samenwerking tussen Kennisalliantie Inclusie en Technologie en Stichting STIP

  • Samenwerking
  • Stichting STIP

Waar KIT in de wereld van technologie en inclusie de primaire focus legt op kennis delen, partijen verbinden en het opstarten van innovatieve programma’s. Richt STIP zich op het aanbieden van technologie (hardware en software) die bewezen kan bijdragen aan betere baankansen voor mensen met een arbeidsbeperking. Er ligt inhoudelijk een logische verbinding tussen KIT en STIP.

Lees meer
Strategische samenwerking tussen Kennisalliantie Inclusie en Technologie en Stichting STIP