ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Beter werken met technologie voor mensen met een spierziekte

Als je een spierziekte hebt betekent dit dat sommige spieren niet meer goed werken of dat het versturen van signalen naar de spieren niet meer lukt. Er zijn wel 600 verschillende soorten spierziekten. Deze zijn vrijwel allemaal progressief.

Een spierziekte zorgt voor slecht functionerende spieren

Als je een spierziekte hebt betekent dit dat sommige spieren niet meer goed werken of dat het versturen van signalen naar de spieren niet meer lukt. Er zijn wel 600 verschillende soorten spierziekten. Deze zijn vrijwel allemaal progressief.

Mensen met een spierziekte kunnen problemen ervaren met:

  • Kracht (door afname spierkracht);
  • Beweging (geen signalen vanuit de hersenen);
  • Coördinatie;
  • Precisie.

Onze hersenen geven signalen af om de (skelet)spieren te bewegen. Deze signalen lopen via zenuwcellen in het ruggenmerg naar zenuwen die de spieren aansturen. De spieren ondernemen hierop ‘actie’. Bij iemand met een spierziekte wordt dit proces verstoord. Dit kan komen door:

  • Een fout in de zenuwcel in het ruggenmerg, zoals bij ALS;
  • Een fout in de zenuw die de spier aanstuurt, zoals bij het Guillain-Barré Syndroom;
  • Een fout in de overgang tussen de zenuw en de spier, zoals bij Myasthenia Gravis;
  • Een fout in de spier zelf, zoals bij de ziekte van Duchenne en de ziekte van Pompe.

Inclusieve technologieën voor werknemers met een spierziekte

Cobots, telerobotica of exoskeletten zijn technologieën die bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers met een spierziekte. Ze helpen de werknemers met kracht zetten of coördinatie.

Bekijk alle inclusieve technologieën

Gerelateerde artikelen

Promen zet medewerkers met behulp van exoskeletten in bij PostNL

  • Exoskelet
  • Lichamelijke beperking
  • Promen

Welke technologie wordt er ingezet Bij PostNL, klant van Promen, worden exoskeletten ingezet bij het opvoeren van postpakketten. Medewerkers van Promen werken in een groepsdetachering bij PostNL. De keuze voor het exoskelet is gekomen, doordat een aantal MT-leden ze tegen kwamen bij andere bedrijven en hierdoor geïnteresseerd raakten. Een exoskelet is een draagbaar skelet dat de drager zelf aanstuurt. Het skelet helpt met actief of passief tillen, bij voorovergebogen werk of bij fysiek belastende, repeterende werkzaamheden. Door ondersteuning van bijvoorbeeld de bovenarmen of onderrug neemt de belasting van het lichaam af. Voor Promen is de gezondheid van haar medewerkers belangrijk. Promen wil uitval van medewerkers voorkomen en daarom zijn ze gestart met een proef met gehuurde exoskeletten. Deze verliep goed, waarna de exoskeletten van Laevo zijn aangeschaft. Doelgroep Het exoskelet wordt voor medewerkers van Promen bij PostNL ingezet bij: Mensen met een beperking: garantiebaan en Beschut Werk Reguliere medewerkers Doel inzet exoskelet Voor Promen is de gezondheid van haar medewerkers belangrijk. Promen wil graag uitval van medewerkers voorkomen. Daarom wordt er gewerkt met exoskeletten om overbelasting bij fysieke werkzaamheden van de medewerkers te voorkomen. Acceptatie van exoskelet bij medewerkers Iets nieuws introduceren op de werkvloer kan soms lastig worden geaccepteerd. Vanuit Promen is vooral de insteek gekozen om de voordelen te benadrukken. Het is goed voor je rug, je wordt fysiek en mentaal minder moe, omdat je niet steeds aan je (vermoeide) rug hoeft te denken.  Daardoor heb je ’s avonds heb je dan nog energie voor andere zaken. Daarnaast heeft de leidinggevende het goede voorbeeld gegeven door het exoskelet uit te proberen. Ook viel op dat medewerkers het leuk vinden om nieuwe dingen uit te proberen. De acceptatie van de exoskelet verliep goed. afb 1. Medewerker met een exoskelet aan Momenteel zijn er 4 exoskeletten door Promen in gebruik en deze worden door meerdere medewerkers gebruikt. Een exoskelet is goed verstelbaar waardoor dit mogelijk is. Geleerde lessen en opbrengsten Het exoskelet zorgt ervoor dat de medewerker wordt gedwongen om op de juiste manier te bewegen en de juiste lichaamshouding aan te nemen Medewerkers zijn minder vermoeid Medewerkers ervaren minder druk op de borst Leidinggevenden hebben een rol in de acceptatie van het exoskelet Het exoskelet voorkomt uitval, met als gevolg minder ziekteverzuim Vervolg Binnen Promen wordt bij bepaalde werkzaamheden standaard gebruik gemaakt van exoskeletten. Momenteel worden er ook braces (Paexo Soft Back) ingezet. Dit is een brace ter ondersteuning van de onderrug. Meer weten over exoskeletten Lees het artikel wat wij eerder plaatsten: exoskeletten en fysieke belasting: de kansen en risico’s.

Lees meer
Man met exoskelet aan tilt dozen

Resultaten pilot: kansen voor mensen met een visuele beperking

  • Lichamelijke beperking
  • Slechtziend
  • Smart glasses

De gemeente Den Haag en Envision Technologies zijn een pilot gestart, waarin ze verkennen hoe een tool van Envision Technologies kan bijdragen aan werk voor mensen met een visuele beperking. De pilot is inmiddels afgerond en de resultaten worden hieronder gepresenteerd.

Lees meer
Vrouw met envision bril op

Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?

  • Doof
  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijke beperking
  • Slechthorend

Nederland telt 500.000 doven en slechthorenden en 1/3 hiervan behoort tot de beroepsbevolking. Voor deze mensen is het een uitdaging om actief deel te nemen aan gesprekken en overleggen. Kan technologie slechthorende of dove medewerkers hier een bijdrage leveren? KIT sprak hierover met Jari Hazelebach, co-founder en CEO van het bedrijf SpeakSee.

Lees meer
SpeakSee microfoons en telefoon

Ervaringen van de Oesterbank: 'waar vroeger schaamte was, is nu trots’

  • Lichamelijke beperking
  • Oesterbank
  • Psychische beperking

 Nadat Oesterbank een groot deel van de productie verloor aan lagelonenlanden door de economische crisis, stonden zij voor een grote uitdaging. Dit leidde tot een nieuwe strategie met de inzet van technologie als een belangrijk onderdeel. Van grote naar kleine seriegroottes Oesterbank werkte jarenlang voor de automobielindustrie. Door de economische crisis verloren zij de massaproductie aan lagelonenlanden. ‘Er moest gezocht worden naar nieuwe markten’, vertelt Luc Rosseel, algemeen directeur van Oesterbank, ‘We hebben er toen voor gekozen om ons te gaan specialiseren in een deel van de markt dat door ons type bedrijven steeds geweigerd werd: kleine seriegroottes’. Om daar met de medewerkers van Oesterbank succesvol in te opereren was automatisering en toepassing van technologische hulpmiddelen noodzakelijk. ‘Voorheen werkten we alleen met lange seriegroottes. Dat hield in dat we een product voor minimaal 4 jaar produceerden’, vertelt Rosseel, ‘Tegenwoordig gaat het soms om opdrachten van slechts 2 uur werk. Dat is een groot verschil. Met de inzet van technologie kunnen wij complex werk vereenvoudigen en de bevoorrading volledig automatiseren’. Op die manier maakt Oesterbank het schakelen tussen producties voor de medewerkers zo simpel mogelijk. Een diversiteit aan technologieën Oesterbank werkt met verschillende technologieën om het werk toegankelijk te maken voor de medewerkers. Ze maken gebruik van automatische orderpicking via Drop-to-Light en Pick-to-Light-systemen. Die techniek is vergelijkbaar met de Operator Support Systemen die onder meer bij Senzer en Amfors in Nederland worden ingezet. Via rollerbanen worden goederen op een efficiënte en snelle manier van punt a naar b verstuurd. Dat scheelt veel tijd. ‘Computers registreren alles bij Oesterbank’, vertelt Rosseel, ‘Alles gaat via scanning, dus niets hoeft gelezen of geschreven te worden.’ Schermen op de werkvloer tonen aan of de productie volgens planning verloopt. Dat vergroot de betrokkenheid van de medewerkers. Daarnaast maakt Oesterbank gebruik van veel ergonomische toepassingen. Medewerkers worden ontlast van fysiek zwaar werk door bijvoorbeeld de kanteltafel of de overheveltafel. Hierdoor houden medewerkers het werk langer vol. Niet alleen dagelijks, maar ook de rest van hun loopbaan. ‘Sociale werkbedrijven zijn het kenniscentrum voor aangepaste arbeid’ Binnen Oesterbank is innovatie inmiddels een dagelijkse opdracht. Volgens Rosseel is het een noodzaak om hierin te investeren: ‘Sociale werkbedrijven zijn een kenniscentrum voor aangepaste arbeid en/of aangepaste processen. Zij moeten dan ook actuele kennis in huis hebben van de mogelijkheden’. De inzet op innovatie heeft bij Oesterbank inmiddels geleid tot een verdubbeling van het aantal arbeidsplaatsen. In de regio wordt Oesterbank beschouwd als een regulier bedrijf vanwege de geleverde kwaliteit. ‘Medewerkers ervaren de vooruitgang’ In het begin voelde de inzet op nieuwe technologie voor de medewerkers als een bedreiging. ‘We hebben een bedrijfspsychologe ingehuurd die iedere week met de medewerkers keek naar het nut van de automatisering. De werking werd toegelicht en er werd uitgelegd wie wat ging doen en wie waar terechtkwam’, vertelt Rosseel, ‘We ervaren nu dat de medewerkers het waarderen als er bezoekers langskomen. Daar waar vroeger schaamte was, is nu trots.’ De medewerkers ervaren de vooruitgang. De werkvoorwaarden zijn verbeterd en de salarissen zijn gestegen. Daarnaast hebben de medewerkers meer zelfrespect, meer betrokkenheid bij het bedrijf en zijn ze vitaler. Rosseel: ‘Ze zouden het ons kwalijk nemen als we nu terug zouden gaan naar de oude situatie’. Ondertussen is innovatie zover ingeburgerd dat de medewerkers zelf met suggesties komen om bepaalde activiteiten te innoveren of te automatiseren. Kijk voor meer informatie over Oesterbank op Oesterbank.be.  

Lees meer