Wat is communicatie support technologie?
Communicatie support technologie is een technologie die de communicatie ondersteunt of verbetert voor mensen met gehoor-, spraak- of taalbarrière. Zo kunnen mensen beter deelnemen aan het dagelijkse leven, werk en sociale interacties. Dit zorgt voor meer inclusiviteit.
Waarom communicatie support technologie inzetten?
Voor slechthorenden, doven of anderstaligen kan het lastig zijn om mee te doen op de werkvloer wanneer zij niet met andere mensen kunnen communiceren. Als er iets verandert, zoals de implementatie van nieuwe werkinstructies of een nieuw protocol, kunnen mensen met een communicatieve ondersteuningsvraag vanwege een communicatiebarrière soms minder goed hun werk uitvoeren. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed begrijpen wat de veranderingen zijn. Hierdoor kunnen onveilige situaties ontstaan op de werkvloer, maar ook kan het zijn dat iemand fouten maken, die zouden kunnen worden voorkomen. Ook het sociale aspect van werk, dat bijdraagt aan het werkplezier, valt weg wanneer mensen niet met elkaar kunnen communiceren. Soms kan er alleen een tolk geregeld worden bij belangrijke gesprekken, zoals functioneringsgesprekken. Iemand met een communicatieve ondersteuningsvraag kan dan niet volledig deelnemen.
Welke technologie valt onder communicatie support technologie?