ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Virtual reality

Virtual reality (VR) is een techniek die een gebruiker via een VR-bril compleet onderdompelt in een virtuele 3D-wereld. Een VR-omgeving is vaak zowel auditief als visueel en biedt de mogelijkheid om mensen iets te laten ervaren wat in de werkelijkheid niet mogelijk is.

VR-training

Virtual reality is een technologie die breed inzetbaar is en eindeloze mogelijkheden kent. Met VR-training kunnen potentiële medewerkers bijvoorbeeld ervaren hoe het is om binnen een omgeving of bij een bepaald bedrijf te werken zonder er daadwerkelijk geweest te zijn. Ook kan het mensen helpen in het kader van zelfredzaamheid.

VR-training is een ervaring die de praktijk veel dichter kan nabootsen dan een theorie-examen, zonder dat een kandidaat bijvoorbeeld hoeft te reizen naar een bepaalde locatie. Verder zijn er geen risico’s verbonden aan een training in virtual reality, waar dat bij een praktijkoefening wel het geval kan zijn. Daarnaast ervaart de gebruiker de situatie wel als levensecht, wat ten goede komt aan de training

VR-training kan gebruikt worden om specifieke vaardigheden aan te leren die gebruikt kunnen worden binnen een functie of bedrijf. Denk hierbij aan een training tot heftruckchauffeur. Daarnaast kunnen mensen geholpen worden in vaardigheden die ze kunnen inzetten om naar werk toe te gaan.

VR-training werkvaardigheden

VR-trainingen kunnen gebruikt worden om nieuw personeel wegwijs te maken binnen een bedrijf of om specifieke vaardigheden aan te leren voor een bepaalde functie. Met behulp van training in virtual reality leren mensen omgaan met bepaalde protocollen en procedures binnen een bedrijf.

Voorbeelden VR-training t.b.v. werkvaardigheden

  • Veiligheidstraining
  • Schoonmaaktraining
  • Heftrucktraining
  • Assemblagetraining

VR-training algemene vaardigheden

Dit zijn trainingen om algemene vaardigheden aan te leren. Voorbeelden hiervan die bij uitstek geschikt zijn om de afstand naar de arbeidsmarkt te verkleinen zijn sollicitatietraining en loopbaanoriëntatietraining.

Voorbeelden VR-training t.b.v. algemene vaardigheden

  • Sollicitatietraining
  • Loopbaan oriëntatietraining
  • Omgaan met stress

Sectoren die VR gebruiken

Door de flexibele aard van virtual reality, die een veelvoud aan verschillende praktische situaties kan simuleren zonder bijkomende risico’s en mogelijke extra kosten, is het bezig aan een heuse opmars binnen verschillende beroepssectoren.

In de zorgsector wordt VR gebruikt voor het oefenen van operaties en andere medische procedures in een realistische omgeving.

In het onderwijs wordt gebruik gemaakt van virtual reality als een manier om lesstof niet alleen theoretisch, maar ook op een meer praktische manier aan te bieden. Door lesstof en training in een realistische omgeving te ervaren, kunnen de resultaten van studenten sterk verbeteren ten opzichte van de traditionele manier van lesgeven.

Voor mensen die werkzaam zijn in de logistiek of warehousing zijn er niet alleen de eerder genoemde VR-heftrucktrainingen beschikbaar om heftruckchauffeurs op te leiden, maar ook veiligheidstrainingen om ongelukken in een magazijn te voorkomen.

Overzicht sectoren die VR gebruiken

  • Zorg
  • Onderwijs
  • Logistiek en warehousing

VR in de praktijk

VR-trainingen worden dus steeds populairder binnen verschillende beroepssectoren en de verwachting is dat naarmate de technologische ontwikkelingen op het gebied van virtual reality door blijven zetten, het gebruik ervan ook verder toe zal nemen. Mooie praktijkvoorbeelden illustreren hoe VR bij kan dragen aan de scholing van een (potentiële) werknemer, met een minimum aan gezondheidsrisico’s en extra positieve trainingsresultaten.

Heftrucktrainingen in Virtual Reality bij Avres

Werkontwikkelbedrijf Avres heeft gebruik gemaakt van VR om heftrucktrainingen te geven. Leer meer over de positieve ervaringen van het gebruik van digitale VR-trainingen en de aandachtspunten om rekening mee te houden.

VR om te ontspannen: praktijkvoorbeeld Werkkracht

Via Werkkracht uit Ede worden o.a. trainingen gegeven, werkervaringsplekken aangeboden en worden diagnoses gesteld om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen. Door de VR-app “VRelax” in te zetten, kunnen mensen ontspanning vinden om zo te werken aan hun mentale gezondheid.

VR gebruiken als loopbaanoriëntatie

Werkleerbedrijven Lucrato en Weener XL hebben een pilot gedraaid waar gekeken is hoe het gebruik van VR bij kan dragen aan het vinden van geschikt werk voor mensen met extreme angsten of autisme.

Meer weten over VR of andere inclusieve technologieën?

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (of KIT) is een kennisplatform met informatie over de toegevoegde waarde van duurzame technologie. Door de juiste inzet van technologie zoals virtual reality en augmented reality kan de afstand tot de arbeidsmarkt verkleind worden voor een kwetsbare groep mensen die dat nodig heeft. Meer leren over VR en andere inclusieve technologieën? Neem dan contact met ons op of meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Gerelateerde artikelen

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
Man met VR bril op

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril