ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Operator Support Systeem bij Senzer

Hoe kunnen we met behulp van technologie de inzetbaarheid van medewerkers verhogen en tegelijkertijd de kwaliteit borgen en de kosten omlaag brengen? Die vraag stond centraal in de pilot bij Senzer en Dorel.

Senzer en Dorel

Senzer biedt werk aan mensen met een ondersteuningsvraag. Zo heeft Senzer ongeveer 600 mensen aan het werk in Helmond bij Dorel Juvenile Group Europe. Dorel produceert kinderveiligheidsstoeltjes in grote volumes, waarvan circa 25.000 per week in samenwerking met Senzer. In twee aparte hallen werken de mensen van Senzer in de voormontage op stand-alone werkplekken en in de eindmontage in assemblage lijnen.

De pilot

Senzer en Dorel hebben in een pilot het Operator Support Systeem (OSS) getest: een nieuwe technologie die medewerkers ondersteunt bij het uitvoeren van assemblage taken. Met OSS worden op exact het juiste moment de gewenste werkinstructies (qua vorm en inhoud afgestemd op de medewerker) geprojecteerd op de werkplek. OSS is daarnaast uitgerust met een pick-to-light module en de mogelijkheid om feedback te geven bij bij foutieve handelingen.

In de pilot hebben Senzer en Dorel een proef/demo cel neergezet voor een voorbeeldproduct. Doel was te testen wat de effecten zijn op de inzetbaarheid van medewerkers. Voor Dorel ligt de focus op aantoonbare borging van de kwaliteit en kostenreductie.

Hicham Addane, een van de medewerkers die de OSS heeft uitgetest: “Het was fijn om mee te werken. Het OSS liet duidelijk zien wat ik moest doen. Als ik voor die tijd iets vergat, moest ik mijn leidinggevende om uitleg vragen. Tijdens de pilot was dat niet meer nodig.”

Resultaten

De pilot bij Senzer is goed bevallen. Na de pilot in mei is het OSS verwijderd, maar deze keert binnenkort terug voor permanent gebruik. Daarnaast heeft Senzer een tweede OSS-module aangeschaft, waardoor nog twee posities op de productielijn kunnen worden samengevoegd. Hierdoor verbetert de concurrentiepositie van Senzer en neemt de inzetbaarheid van de medewerkers toe.

Medewerkers kunnen met de ondersteuning door het OSS beter meervoudige handelingen uitvoeren met een hoge kwaliteit. Senzer start daarom eind dit jaar samen met TNO een nieuwe pilot met de OSS-techniek. Medewerkers die normaal gesproken niet vaardig genoeg zijn voor het werk op een productielijn leren dan werken met begeleiding van een OSS. Het doel is dat zij met de ondersteuning in staat zijn complexer werk uit te voeren, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt toenemen.

Gerelateerde artikelen

KIT on Tour : Inspiratie - Inclusie - Innovatie – Technologie

  • Inclusieve technologie
  • KIT on tour
  • West4Work

KIT on tour: twee dagen inspiratie rond technologie voor inclusie op 4 en 5 november in Kortrijk, België. Op zoek naar antwoorden op de vragen: hoe krijgen én houden we meer mensen aan het werk met inzet van technologie? Welke mogelijkheden biedt technologie voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt?

Lees meer
Hand raakt robot hand aan

Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Pilots

Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?

Lees meer
Christoffer aan het werk bij Dorel met OSS

IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TKI-LSH

Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening van IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Kan technologie ze hierbij ondersteunen? IJmond Werkt! onderzoekt dit in samenwerking met TNO. Deze pilot maakt deel uit van een groter programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door TKI en Goldschmeding Foundation.

Lees meer
Medewerkster IJmond werkt met de GroenApp

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
Man met VR bril op