Hoe kunnen we met behulp van technologie de inzetbaarheid van medewerkers verhogen en tegelijkertijd de kwaliteit borgen en de kosten omlaag brengen? Die vraag stond centraal in de pilot bij Senzer en Dorel.
Senzer en Dorel
Senzer biedt werk aan mensen met een ondersteuningsvraag. Zo heeft Senzer ongeveer 600 mensen aan het werk in Helmond bij Dorel Juvenile Group Europe. Dorel produceert kinderveiligheidsstoeltjes in grote volumes, waarvan circa 25.000 per week in samenwerking met Senzer. In twee aparte hallen werken de mensen van Senzer in de voormontage op stand-alone werkplekken en in de eindmontage in assemblage lijnen.
De pilot
Senzer en Dorel hebben in een pilot het Operator Support Systeem (OSS) getest: een nieuwe technologie die medewerkers ondersteunt bij het uitvoeren van assemblage taken. Met OSS worden op exact het juiste moment de gewenste werkinstructies (qua vorm en inhoud afgestemd op de medewerker) geprojecteerd op de werkplek. OSS is daarnaast uitgerust met een pick-to-light module en de mogelijkheid om feedback te geven bij bij foutieve handelingen.
In de pilot hebben Senzer en Dorel een proef/demo cel neergezet voor een voorbeeldproduct. Doel was te testen wat de effecten zijn op de inzetbaarheid van medewerkers. Voor Dorel ligt de focus op aantoonbare borging van de kwaliteit en kostenreductie.
Hicham Addane, een van de medewerkers die de OSS heeft uitgetest: “Het was fijn om mee te werken. Het OSS liet duidelijk zien wat ik moest doen. Als ik voor die tijd iets vergat, moest ik mijn leidinggevende om uitleg vragen. Tijdens de pilot was dat niet meer nodig.”
Resultaten
De pilot bij Senzer is goed bevallen. Na de pilot in mei is het OSS verwijderd, maar deze keert binnenkort terug voor permanent gebruik. Daarnaast heeft Senzer een tweede OSS-module aangeschaft, waardoor nog twee posities op de productielijn kunnen worden samengevoegd. Hierdoor verbetert de concurrentiepositie van Senzer en neemt de inzetbaarheid van de medewerkers toe.
Medewerkers kunnen met de ondersteuning door het OSS beter meervoudige handelingen uitvoeren met een hoge kwaliteit. Senzer start daarom eind dit jaar samen met TNO een nieuwe pilot met de OSS-techniek. Medewerkers die normaal gesproken niet vaardig genoeg zijn voor het werk op een productielijn leren dan werken met begeleiding van een OSS. Het doel is dat zij met de ondersteuning in staat zijn complexer werk uit te voeren, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt toenemen.
Gerelateerde artikelen
Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp
Communicatie support technologie
Inclusieve technologie
Whispp
Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.
Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing
Implementatie
Inclusieve technologie
De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?
ASSA ABLOY en beamerprojecties: een goedgekeurde businesscase
Operator Support Systeem
TINT West-Brabant
Werkplekondersteunende technologie
Bij ASSA ABLOY worden de beamerprojecties van Arkite (een Operator Support Systeem) ingezet. Hierdoor kunnen medewerkers met een ondersteuningsvraag complexere assemblagewerkzaamheden uitvoeren. Dat levert winst op voor de medewerkers en voor de organisatie. Lees hoe Thom van Opstal - Head of Operations Opening Solutions Benelux dit aanpakte.
Voor mensen met een ondersteuningsvraag is de digitale wereld niet altijd zo toegankelijk als bedoeld. Terwijl digitalisering juist veel kansen biedt, zoals flexibel werken, minder reistijd en meer eigen regie. Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat iedereen deze voordelen ook écht kan benutten.