Kunnen we met behulp van technologie de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers vergroten? De Amfors Groep heeft dit in samenwerking met Metafors uitgetest in een pilot.
Amfors en Metafors
De Amfors Groep is het sociale werkvoorzieningsbedrijf van de gemeenten Amersfoort, Soest, Baarn, Leusden, Bunschoten-Spakenburg en Soest. Amfors werkt samen met het bedrijf Metafors: gespecialiseerd in metaalbewerking en elektromontage. Voor een van hun klanten maakt Metafors Led verlichting armaturen voor openbare ruimten.
De pilot
Veel medewerkers met een cognitieve arbeidsbeperking bij Metafors hebben moeite met het aanleren, onthouden en foutloos uitvoeren van assemblagetaken. In een pilot is getest of het zogeheten Operator Support Systeem (OSS) kan helpen om hun leercurve te versnellen en de kwaliteit en snelheid van hun productie te verhogen. Dit systeem projecteert via een smart beamer werkinstructies op de werkplek zodat medewerkers stap voor stap door het assemblagesysteem worden geleid. Het systeem grijpt in bij fouten.
In de pilot hebben Amfors en Metafors voor een voorbeeldproduct een proefcel neergezet en getest om te kijken in welke mate de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers hierdoor wordt vergroot.
De pilot is een opstap naar het ‘Inclusive Fieldlab’ dat Amfors en Metafors willen opzetten. Het ‘Inclusive Fieldlab’ is een technische proeftuin en opleidingscentrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In deze praktijk testomgeving worden medewerkers in productie met nieuwe technologie (‘assistive technology’ of Operator Support) ondersteund voor het goed en effectief aanleren en uitvoeren van complexe taken. Zo moet de inzet en doorstroom van medewerkers naar reguliere bedrijven worden vergroot.
Resultaten
Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk.
De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’
Gerelateerde artikelen
VakVaardig app maakt nieuwe collega's wegwijs bij IBN
Inclusieve technologie
Praktijkvoorbeeld
VakVaardig app
Stel je voor: je begint je eerste werkdag in het groenonderhoud. De omgeving is nieuw, de taal is je misschien nog vreemd, en er wordt van alles van je verwacht. Waar begin je? Bij IBN, een werkontwikkelbedrijf in Noordoost-Brabant, krijgen nieuwe medewerkers direct hulp van de VakVaardig app.
Senzer en VDL Parree hebben een mooie samenwerking. In een interview vertelt Pieter Melisse, directeur van VDL Parree, over inclusief ondernemen. Uiteraard komt ook het onderwerp inclusieve technologie aan bod.
Geavanceerde technologie is niet altijd de oplossing
Pilots
ZonMw
Exoskeletten, cobots, VR… Als we aan inclusieve technologie denken, denken we vaak aan geavanceerde en dure innovaties. Maar soms is dat helemaal niet nodig en werkt de simpele oplossing het best. KIT ging in gesprek met Foenix en TNO over hoe zij tot een keuze van technologie zijn gekomen.
TNO heeft een nieuw onderzoeksrapport uitgebracht over het verminderen van de personeelskrapte met arbeidsbesparende en arbeidsondersteunende technologieën. Het rapport presenteert de kansen, uitdagingen en factoren die bijdragen aan een succesvolle implementatie.