ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

De inzet van inclusieve technologie bij SDD

Voor werkgevers biedt de inzet van inclusieve technologie een oplossing voor de huidige arbeidskrapte. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al? TINT Apeldoorn verzameld praktijkverhalen van werkgevers ter inspiratie. Dit keer is de beurt aan SDD.

  • Praktijkvoorbeeld
  • TINT Apeldoorn

Een win-winsituatie bij SDD

SDD zorgt voor een efficiënte workflow waarbij medewerkers rondom productie-workstations werken en gebruikmaken van visuele instructies. Daardoor kunnen mensen met elkaar communiceren, zelfs wanneer iemand de taal niet machtig is. Directeur Roland Oudsen vertelt: “Ons team bestaat uit horende en dove medewerkers. Met gebarentaal, improvisatie en geduld vinden ze samen hun weg. Fantastisch om te zien hoe mensen van elkaar leren.” Bij SDD zien ze de inzet van inclusieve technologie als win-winsituatie. Het is niet alleen fijn voor de werknemers; het levert ook bedrijfsmatige voordelen op. Benieuwd naar de voordelen? Lees het hele artikel op de website van TINT Apeldoorn.

Meer weten?

Deel je verhaal over inclusieve technologie in jouw organisatie. Of neem contact met ons op om meer te leren over inclusieve technologie.

Recente artikelen

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand
Uitgelicht

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?

  • Breda werkt
  • Exoskelet
  • Fysieke support technologie

Hoe houd je medewerkers langer gezond aan het werk in fysiek zware beroepen? Bij werkontwikkelbedrijf Breda Werkt maken ze daarvoor gebruik van exoskeletten. Wat begon als een kleinschalige proef, groeide uit tot een serieuze investering in de gezondheid en het werkplezier van hun mensen. We spraken met Bram Smits (accountmanager) en René de Heer (leerwerkbegeleider groen) over hun ervaringen.

Lees meer
Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?

Inclusieve technologie: een blinde vlek voor HRM?

“Dit is eigenlijk ons domein, maar we realiseren het ons vaak niet.” Het is een veelzeggende uitspraak van een HR-professional die deelnam aan een onderzoek van Ineke van Kruining (Avans Hogeschool/ CoE BWNO /TINT West-Brabant) en Sjoerd de Vries (voorheen Saxion/TINT Apeldoorn, inmiddels Hanze). Inclusieve technologie biedt kansen voor de arbeidsmarkt. Maar dan moeten organisaties deze technologie wel (her)kennen en de meerwaarde zien. Daar ligt een kans voor HRM.

Lees meer
Inclusieve technologie: een blinde vlek voor HRM?

Maak het niet zo ingewikkeld

  • Column

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een innovatieve technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

Lees meer
Maak het niet zo ingewikkeld

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp