Technologie uitgelicht: Virtual Reality
Alweer de 3e in onze zomerreeks: technologie uitgelicht. Vandaag staat de inzet van Virtual Reality centraal.
Lees meerOnderwijspartijen Saxion en Aventus en werkleerbedrijven Lucrato en Weener XL hebben in een pilot onderzocht of en hoe beroepenfilms via een Virtual Reality (VR) bril mensen met angsten of autisme kunnen ondersteunen in het kiezen van een passende (loop)baan. Het blijkt dat deelnemers meer inzicht krijgen in de getoonde beroepen, en daarmee een betere afweging kunnen maken rond een stage of baan. Ook geeft het ze meer vertrouwen dat ze het werk kunnen uitvoeren. De verwachting is dat het de kans op afronding van studie of duurzaam werk vergroot.
Voor de details verwijzen we graag naar het rapport. Graag lichten we hier al een paar onderwerpen uit.
De deelnemers zijn geselecteerd op het hebben van een angststoornis of een stoornis in het autistisch spectrum. Het betreft zowel studenten van ROC Aventus, als mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, die dagbesteding doen of die werkzaam zijn bij ontwikkelbedrijf Lucrato.
De beroepenfilms zijn gemaakt in co-creatie met de gebruikers. Een belangrijke eis van de gebruikers was dat zij zelf regie houden tijdens het bekijken van de filmpjes. Ook het terugbrengen van zogenaamde ‘motion sickness’ ,zoals misselijkheid, vanwege de VR bril was een belangrijk aspect, dat voor een groot deel is opgelost.
De technische beoordeling van het kijken via een VR bril wordt positief beoordeeld. Tegelijkertijd geeft ongeveer de helft aan dat men de VR films nog niet als heel realistisch ervaart.
Het blijkt dat veel deelnemers na het zien van de filmpjes een beter beeld hebben van het beroep. Tegelijkertijd daalt het enthousiasme over het beroep na het zien van de films. En blijft de mening over voor- en nadelen van het beroep ongewijzigd. Mogelijk worden bij voor- en nadelen meer aspecten meegewogen.
Interessant is dat in deze pilot een deel van de doelgroep met angst of autisme, na het zien van de films, meer vertrouwen krijgt dat men het betreffende beroep kan uitoefenen. De intentie om het beroep te gaan uitoefenen daalt echter licht onder de mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, die dagbesteding doen of die werkzaam zijn bij ontwikkelbedrijf Lucrato. Dat vraagt om nader onderzoek.
De intrinsieke motivatie van de projectgroep in combinatie met de frequente afstemming zorgde voor snelheid en resultaten. De ervaren ‘motion sickness’ is voor een deel beperkt door betere technologie, maar ook werd duidelijk dat voor sommige mensen een normaal beeldscherm meer rust biedt.
De financiering van technologie (hardware, software, support) was een uitdaging. De samenwerkende partners hebben daarvoor interessante scenario’s ontwikkeld.
Duidelijk is geworden dat deze technologie interessant is voor veel meer verschillende doelgroepen – denk aan laaggeletterde mensen, aan nieuwkomers, aan mensen die willen re-integreren. Dat stelt uiteraard eisen aan vormgeving, taalgebruik en opzet van de VR films. Als ook het aantal beroepenfilms wordt uitgebreid, samen met werkgevers, kan het sterk bijdragen aan een meer inclusieve arbeidsmarkt.
Lees hier het volledige rapport over VR baanoriëntatie en hier het artikel uit de loopbaanvisie. Heb je andere vragen over VR baanoriëntatie neem contact met ons op.
Note: De Kennisalliantie Inclusie en Technologie was partner in dit project. Het project is gefinancierd onder de Challenge van de Coalitie Technologie voor Inclusie.
Alweer de 3e in onze zomerreeks: technologie uitgelicht. Vandaag staat de inzet van Virtual Reality centraal.
Lees meerErvaar verschillende beroepen in Virtual Reality met de VR loopbaanoriëntatie. In het kader van de CTI challenge is deze VR ontwikkeld. Lees meer over het onderzoek en de ervaringen van deelnemers.
Lees meerVeiligheid is een belangrijk aspect bij het werken op een heftruck in een magazijn. Avres, het sociale ontwikkelbedrijf van Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden heeft samen met Playsight een goede en veilige oplossing gevonden om kandidaten hierin te trainen: heftrucktrainingen in Virtual Reality (VR).
Lees meerDoor de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. Tijdens de CTI challenge: VR bij baanoriëntatie zijn we door middel van co-design aan de slag gegaan. Wat is co-design en wat is er toe nu toe bereikt.
Lees meer