Onderwijspartijen Saxion en Aventus en werkleerbedrijven Lucrato en Weener XL hebben in een pilot onderzocht of en hoe beroepenfilms via een Virtual Reality (VR) bril mensen met angsten of autisme kunnen ondersteunen in het kiezen van een passende (loop)baan. Het blijkt dat deelnemers meer inzicht krijgen in de getoonde beroepen, en daarmee een betere afweging kunnen maken rond een stage of baan. Ook geeft het ze meer vertrouwen dat ze het werk kunnen uitvoeren. De verwachting is dat het de kans op afronding van studie of duurzaam werk vergroot.
Voor de details verwijzen we graag naar het rapport. Graag lichten we hier al een paar onderwerpen uit.
Samenstelling doelgroep
De deelnemers zijn geselecteerd op het hebben van een angststoornis of een stoornis in het autistisch spectrum. Het betreft zowel studenten van ROC Aventus, als mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, die dagbesteding doen of die werkzaam zijn bij ontwikkelbedrijf Lucrato.
Acceptatie van VR door gebruikers
De beroepenfilms zijn gemaakt in co-creatie met de gebruikers. Een belangrijke eis van de gebruikers was dat zij zelf regie houden tijdens het bekijken van de filmpjes. Ook het terugbrengen van zogenaamde ‘motion sickness’ ,zoals misselijkheid, vanwege de VR bril was een belangrijk aspect, dat voor een groot deel is opgelost.
De technische beoordeling van het kijken via een VR bril wordt positief beoordeeld. Tegelijkertijd geeft ongeveer de helft aan dat men de VR films nog niet als heel realistisch ervaart.
Effecten van VR beroepenfilmpjes
Het blijkt dat veel deelnemers na het zien van de filmpjes een beter beeld hebben van het beroep. Tegelijkertijd daalt het enthousiasme over het beroep na het zien van de films. En blijft de mening over voor- en nadelen van het beroep ongewijzigd. Mogelijk worden bij voor- en nadelen meer aspecten meegewogen.
Interessant is dat in deze pilot een deel van de doelgroep met angst of autisme, na het zien van de films, meer vertrouwen krijgt dat men het betreffende beroep kan uitoefenen. De intentie om het beroep te gaan uitoefenen daalt echter licht onder de mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, die dagbesteding doen of die werkzaam zijn bij ontwikkelbedrijf Lucrato. Dat vraagt om nader onderzoek.
Implementatielessen
De intrinsieke motivatie van de projectgroep in combinatie met de frequente afstemming zorgde voor snelheid en resultaten. De ervaren ‘motion sickness’ is voor een deel beperkt door betere technologie, maar ook werd duidelijk dat voor sommige mensen een normaal beeldscherm meer rust biedt.
De financiering van technologie (hardware, software, support) was een uitdaging. De samenwerkende partners hebben daarvoor interessante scenario’s ontwikkeld.
VR interessant voor verschillende doelgroepen
Duidelijk is geworden dat deze technologie interessant is voor veel meer verschillende doelgroepen – denk aan laaggeletterde mensen, aan nieuwkomers, aan mensen die willen re-integreren. Dat stelt uiteraard eisen aan vormgeving, taalgebruik en opzet van de VR films. Als ook het aantal beroepenfilms wordt uitgebreid, samen met werkgevers, kan het sterk bijdragen aan een meer inclusieve arbeidsmarkt.
Meer weten over VR baanoriëntiatie
Lees hier het volledige rapport over VR baanoriëntatie en hier het artikel uit de loopbaanvisie. Heb je andere vragen over VR baanoriëntatie neem contact met ons op.
Note: De Kennisalliantie Inclusie en Technologie was partner in dit project. Het project is gefinancierd onder de Challenge van de Coalitie Technologie voor Inclusie.