ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

De meerwaarde van Virtual Reality baanoriëntatie voor mensen met angsten of autisme

  • Baanoriëntatie
  • Loopbaanoriëntatie
  • Virtual Reality
Kandidaat heeft VR bril loopbaanorientatie op

Onderwijspartijen Saxion en Aventus en werkleerbedrijven Lucrato en Weener XL hebben in een pilot onderzocht of en hoe beroepenfilms via een Virtual Reality (VR) bril mensen met angsten of autisme kunnen ondersteunen in het kiezen van een passende (loop)baan. Het blijkt dat deelnemers meer inzicht krijgen in de getoonde beroepen, en daarmee een betere afweging kunnen maken rond een stage of baan. Ook geeft het ze meer vertrouwen dat ze het werk kunnen uitvoeren. De verwachting is dat het de kans op afronding van studie of duurzaam werk vergroot.

Voor de details verwijzen we graag naar het rapport. Graag lichten we hier al een paar onderwerpen uit.

Samenstelling doelgroep

De deelnemers zijn geselecteerd op het hebben van een angststoornis of een stoornis in het autistisch spectrum. Het betreft zowel studenten van ROC Aventus, als mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, die dagbesteding doen of die werkzaam zijn bij ontwikkelbedrijf Lucrato.

Acceptatie van VR door gebruikers

De beroepenfilms zijn gemaakt in co-creatie met de gebruikers. Een belangrijke eis van de gebruikers was dat zij zelf regie houden tijdens het bekijken van de filmpjes. Ook het terugbrengen van zogenaamde ‘motion sickness’ ,zoals misselijkheid, vanwege de VR bril was een belangrijk aspect, dat voor een groot deel is opgelost.
De technische beoordeling van het kijken via een VR bril wordt positief beoordeeld. Tegelijkertijd geeft ongeveer de helft aan dat men de VR films nog niet als heel realistisch ervaart.

Effecten van VR beroepenfilmpjes

Het blijkt dat veel deelnemers na het zien van de filmpjes een beter beeld hebben van het beroep. Tegelijkertijd daalt het enthousiasme over het beroep na het zien van de films. En blijft de mening over voor- en nadelen van het beroep ongewijzigd. Mogelijk worden bij voor- en nadelen meer aspecten meegewogen.
Interessant is dat in deze pilot een deel van de doelgroep met angst of autisme, na het zien van de films, meer vertrouwen krijgt dat men het betreffende beroep kan uitoefenen. De intentie om het beroep te gaan uitoefenen daalt echter licht onder de mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, die dagbesteding doen of die werkzaam zijn bij ontwikkelbedrijf Lucrato. Dat vraagt om nader onderzoek.

Implementatielessen

De intrinsieke motivatie van de projectgroep in combinatie met de frequente afstemming zorgde voor snelheid en resultaten. De ervaren ‘motion sickness’ is voor een deel beperkt door betere technologie, maar ook werd duidelijk dat voor sommige mensen een normaal beeldscherm meer rust biedt.
De financiering van technologie (hardware, software, support) was een uitdaging. De samenwerkende partners hebben daarvoor interessante scenario’s ontwikkeld.

VR interessant voor verschillende doelgroepen

Duidelijk is geworden dat deze technologie interessant is voor veel meer verschillende doelgroepen – denk aan laaggeletterde mensen, aan nieuwkomers, aan mensen die willen re-integreren. Dat stelt uiteraard eisen aan vormgeving, taalgebruik en opzet van de VR films. Als ook het aantal beroepenfilms wordt uitgebreid, samen met werkgevers, kan het sterk bijdragen aan een meer inclusieve arbeidsmarkt.

Meer weten over VR baanoriëntiatie

Lees hier het volledige rapport over VR baanoriëntatie en hier het artikel uit de loopbaanvisie. Heb je andere vragen over VR baanoriëntatie neem contact met ons op.

Note: De Kennisalliantie Inclusie en Technologie was partner in dit project. Het project is gefinancierd onder de Challenge van de Coalitie Technologie voor Inclusie.

 

gerelateerde artikelen

Leren solliciteren met Virtual Reality: de 5 voordelen

  • Virtual Reality
  • VR sollicitatietraining

Een sollicitatiegesprek voeren kan erg spannend zijn. Iemand met afstand tot de arbeidsmarkt heeft nog nooit een gesprek gevoerd of het is lang geleden. Technologie in de vorm Virtual Reality (VR) biedt nu de oplossing. Lees meer over de voordelen.

Lees meer
Persoon met VR

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

  • CTI
  • TINT
  • Virtual Reality

Een consortium van Lucrato, Aventus, Saxion, Weener XL, Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), TINT Apeldoorn en Universiteit Twente heeft een voorstel ingediend bij Coalitie Technologie voor Inclusie in kader van de CTI Challenge 2021 en behoort tot 1 van de winnaars. Het betreft een groei-pilot met de titel: VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen.

Lees meer
Man met VR bril op

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
Man met VR bril op

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril