ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Hoe zet je technologie in bij werknemers met een psychosociale belemmering?

Wat betekent het voor de werknemer? Ervaringen TNO en praktijkvoorbeelden van Senzer en Weener-XL

  • Inclusieve technologie
  • Psychosociale belemmeringen
  • TNO

Instituut Gak presenteert in samenwerking met KIT-partner TNO een kennisvideo waar ze op bezoek gaan bij Cedris-leden Senzer en Weener XL.


De video maakt onderdeel uit van een traject in opdracht van Instituut GAK en is een vervolg op de gepubliceerde Handreiking Technologie en psychosociale belemmeringen.

De handreiking is mede tot stand gekomen met inbreng van een aantal sociale ondernemers en hun werknemers en experts op het gebied van arbeid en gezondheid, technologie, psychische klachten en duurzame inzetbaarheid en arbeidsmarkt. TNO voert het project uit. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) heeft een adviserende rol.

KIT is een initiatief van Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid en TNO.

 

gerelateerde artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Michel Starreveld, lachende man met grijs haar en een bril op.

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Telefoonscherm met Whispp erop

Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?

Lees meer
Michel Starreveld, lachende man met grijs haar en een bril op.

Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?

  • Inclusieve technologie
  • Slimme bril

Voor mensen met een ondersteuningsvraag is de digitale wereld niet altijd zo toegankelijk als bedoeld. Terwijl digitalisering juist veel kansen biedt, zoals flexibel werken, minder reistijd en meer eigen regie. Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat iedereen deze voordelen ook écht kan benutten.

Lees meer