ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

Terugblik op TINK Open Café van 9 april waar werkgever Itho Daalderop en werkleerbedrijf Werkzaak Rivierenland deelnemers meenamen over de inzet van digitale werkinstructies. Hoe gaat zo’n samenwerking, wat zijn de geleerde lessen en welke aanbevelingen hebben ze voor andere bedrijven.

  • Digitale werkinstructies
  • TINT Rivierenland
  • Werkzaak Rivierenland
Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

Tijdens deze bijeenkomst van KIT en De Normaalste Zaak bespreken we een praktijkcase met digitale werkinstructies. Richard van Gelder, verantwoordelijk voor productie en logistiek bij Itho Daalderop en Malinda Janssen, programma manager Technologie en Inclusie bij Werkzaak Rivierenland, draaiden samen een pilot met digitale werkinstructies. Zij vertellen hoe de pilot tot stand is gekomen en wat de resultaten zijn.

Casus: foutloos inpakken onderdelen

Een samenwerking in het Rivierenland tussen Itho Daalderop, een bedrijf gericht op het verduurzamen van woningen, en Werkzaak Rivierenland, werkleerbedrijf, laat zien hoe inclusieve technologie in de praktijk toegepast wordt.

Itho Daalderop werkt al 30 jaar met mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Deze groep mensen heeft een eigen werkbegeleider van Werkzaak Rivierenland binnen de organisatie, maar verder zijn het medewerkers als ieder ander. Richard: ”Wij zijn hier al lang mee bezig, maar ik zie dat het in de markt steeds belangrijker wordt wat je sociale factor is. Het weegt mee bij de inschrijving op projecten en het is inmiddels onderdeel van onze commerciële propositie.”

Het uitgangspunt voor deze pilot voor Itho Daalderop was de wens om foutloos te werken bij het inpakken van onderdelensets. Het gaat om doosjes met onderdelen als bouten, moeren, pluggen, ringetjes en beugeltjes in behoorlijke aantallen. De kans op verkeerd tellen is bij iedereen aanwezig, niet alleen bij medewerkers met een ondersteuningsbehoefte.

Samen met Werkzaak Rivierenland werd onderzocht hoe en welke technologie zou kunnen helpen. Na een traject kozen zij voor projectie technologie met de software van een weegschaal. In plaats van te tellen zorgt het gewicht voor de juiste aantallen. De medewerker krijgt aanwijzingen met behulp van het oplichten van de in te pakken onderdelen.

Lees meer over de geleerde lessen, aanbevelingen en conclusies van deze pilot.

Recente artikelen

Marcel Jöris over inclusieve technologie bij MTB Maastricht

  • Kijken naar Kansen
  • MTB Maastricht
  • TINT Maastricht

Waar anderen zouden afwachten of vasthouden aan het oude, kiest werkontwikkelbedrijf MTB Maastricht voor vooruitgang. “Je kunt gaan stilliggen en dan weet je dat je bootje omkiepert,” zegt directeur Marcel Jöris. “Of je kunt koers proberen vast te houden.” En koers houden doet hij — met overtuiging, visie en vooral: innovatie.

Lees meer
Marcel Jöris over inclusieve technologie bij MTB Maastricht
Uitgelicht

Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie in mkb van start per oktober 2025

  • Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie

Werkgevers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) kunnen vanaf 1 oktober 2025 subsidie aanvragen voor de aanschaf van arbeidsondersteunende inclusieve technologie. Deze nieuwe regeling is bedoeld om werkgevers te stimuleren om personen met een ondersteuningsvraag in dienst te nemen en/of personen met een ondersteuningsvraag die al in dienst zijn, beter te ondersteunen in het uitvoeren van hun werk.

Lees meer
Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie in mkb van start per oktober 2025
Uitgelicht

Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

  • Kijken naar Kansen
  • Werkkracht

De ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.

Lees meer
Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen