ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand
Uitgelicht

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Wat is werkplekondersteunende technologie?

  • Werkplekondersteunende technologie

Stel je voor: je komt op je werk, en de taken die gisteren nog te zwaar of te ingewikkeld waren, zijn vandaag wel te doen. Niet omdat het werk veranderd is, maar omdat de manier waarop jij je werk doet wel is aangepast. Dankzij technologie die jou ondersteunt, precies waar jij dat nodig hebt. Dat kan met werkplekondersteunende technologie.

Lees meer
Wat is werkplekondersteunende technologie?

Inclusieve technologie in de schoonmaak: kansen voor medewerkers én werkgevers

  • Inclusieve technologie
  • Schoonmaakbranche
  • TKI Goldschmeding

WVS neemt deel aan het TKI-Goldschmeding project, waarin organisaties onderzoeken hoe technologie kan bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Samen met MidZuid, Gemeente Breda, TNO en TU Delft brengt WVS knelpunten in de schoonmaak in kaart en test ze welke oplossingen technologie kan bieden. KIT ging in gesprek met Lilian van Dongen, algemeen manager schoonmaak bij WVS.

Lees meer
Inclusieve technologie in de schoonmaak: kansen voor medewerkers én werkgevers

Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief

  • Communicatie support technologie
  • Speaksee

In 2023 startte Rotterdam Inclusief met de spraak-naar-tekst-technologie Speaksee, bedoeld om medewerkers met een auditieve ondersteuningsvraag beter te laten deelnemen op de werkvloer. Nu blikken we samen met projectleider Hans Kooiman en teamcoaches Ouassima El Issati en Danja van Rijn terug op hun ervaringen. Wat werkt goed? Wat vraagt nog aandacht? En hoe haalbaar is structurele inzet van deze technologie in de praktijk?

Lees meer
Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief

Onbekend maakt onbemind, tenzij je gewoon begint!

Zeven jaar geleden zat ik met collega Renço Wesseling op een terras. Tussen het speciaalbiertje en de borrelnoten ontstond een idee. We zagen een kloof – een flinke – tussen gemeenten, sociaal ontwikkelbedrijven en technologie. Iedereen leek het te missen. Dus schreven we een notitie, gaven die aan mijn directeur, en zo ontstond Lab XL. Lees de column van Mark Scheutjens. kwartiermaker KIT.

Lees meer
Onbekend maakt onbemind, tenzij je gewoon begint!