ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving
Uitgelicht

Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?

  • Breda werkt
  • Exoskelet
  • Fysieke support technologie

Hoe houd je medewerkers langer gezond aan het werk in fysiek zware beroepen? Bij werkontwikkelbedrijf Breda Werkt maken ze daarvoor gebruik van exoskeletten. Wat begon als een kleinschalige proef, groeide uit tot een serieuze investering in de gezondheid en het werkplezier van hun mensen. We spraken met Bram Smits (accountmanager) en René de Heer (leerwerkbegeleider groen) over hun ervaringen.

Lees meer
Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?
Uitgelicht

OR heeft belangrijke rol bij inclusie en technologie

  • OR
  • Technologie

Lees meer
OR heeft belangrijke rol bij inclusie en technologie

Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Whitepaper

Lees meer
Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie

Hoe een exoskelet je naar je pensioen brengt

  • Exoskelet
  • Zware beroepen

Nieuwe technologieën zoals een exoskelet kunnen nieuwe banen creëren of zorgen voor duurzame inzetbaarheid van werknemers.

Lees meer
Hoe een exoskelet je naar je pensioen brengt

Ervaringen van de Oesterbank: ‘waar vroeger schaamte was, is nu trots’

  • Lichamelijke beperking
  • Oesterbank
  • Psychische beperking

Lees meer
Ervaringen van de Oesterbank: ‘waar vroeger schaamte was, is nu trots’