ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak kennis met het team van KIT: Sandra & Harry

Het team van KIT groeit. Benieuwd naar de verhalen van de medewerkers? In deze rubriek gaan medewerkers met elkaar in gesprek over hun werkzaamheden en visie op inclusie. Deze week stellen Sandra Polman (Digital Marketeer)  en Harry de Boer (Business Developer) zich voor.

  • Inclusieve technologie
Maak kennis met het team van KIT: Sandra & Harry

Werken bij KIT

Sandra: Jij bent betrokken geweest bij de oprichting van KIT, Harry. Hoe ging dat? Harry: Ongeveer acht jaar geleden zijn we met KIT gestart. Op dat moment waren er drie partijen die de basis vormden. Cedris, SBCM en TNO als een kennispartij. Ik ben de ‘linking pin’ binnen KIT voor TNO. En aan de andere kant ben ik natuurlijk inhoudelijk ook erg geïnteresseerd in wat dit allemaal kan brengen.

Sandra: Ik werk vandaag precies vier jaar bij KIT. Harry: Gefeliciteerd! Je begon natuurlijk met bepaalde verwachtingen over technologie. Als je terugkijkt op de afgelopen jaren, hoe heb je het dan ervaren? Dankjewel. In het begin dacht ik dat de ontwikkelingen sneller zouden gaan. Maar inmiddels weet ik dat technologie implementeren in een organisatie iets van de lange adem is. Er waren toen ik begon ook nog veel minder voorbeelden van bedrijven die inclusieve technologie inzetten. Je ziet nu dat het steeds meer gaat leven.

Wat doe je eigenlijk?

Harry: Als jij aan vrienden of familie vertelt wat je doet voor je werk, hoe leg je dat dan uit?

Sandra: Ik geef vaak het Operator Support Systeem als voorbeeld. Dan vertel ik dat mensen voorheen alleen simpele taken konden uitvoeren. Door de OSS kunnen ze ineens een kinderstoel in elkaar zetten, omdat de werkinstructies geprojecteerd worden op hun werktafel. Virtual Reality spreekt ook veel mensen aan. Mensen denken vaak dat dat alleen voor gamen is. Als ik uitleg dat het ook ingezet wordt bij sollicitatietrainingen zijn mensen echt onder de indruk.

Persoonlijke betrokkenheid

Sandra: Ben je persoonlijk betrokken bij het onderwerp? Harry: Ik vind dit eigenlijk de leukste job die ik ooit in mijn hele werkende carrière heb gedaan. Het gaat over technologie, mensen en over nieuwe ontwikkelingen. Wanneer mensen door technologie een stapje kunnen zetten in hun ontwikkeling of in hun werk zijn ze zo dankbaar. Ze hebben een ander perspectief op de toekomst gekregen. Dat vind ik zo waardevol. Ik merk dat mensen die met dit onderwerp bezig zijn altijd in kansen denken in plaats van in problemen.

Sandra: Ik heb zelf een Wajong-uitkering en ik merk dat mensen daar vaak een bepaald beeld bij hebben dat niet altijd klopt. Als ze mij ontmoeten zeggen ze dan ‘maar jou nemen ze wel aan’. Maar wanneer ik dan vraag hoeveel mensen met een indicatie in hun organisatie werken, zijn dat er heel weinig. Harry: Er zijn zoveel mensen die langs de kant staan op de arbeidsmarkt terwijl dat helemaal niet hoeft. Technologie is niet de oplossing voor alles, maar kan wel helpen. Wist je dat uit een onderzoek van TNO blijkt dat eenzaamheid een groter probleem dan roken of drinken is? Werk is zo belangrijk voor de sociale cohesie. Ik vind het fijn dat wij met ons werk iets kunnen bijdragen.

Inclusie

Harry: Wat vind je zo mooi aan je werk? Sandra: Als je mensen van de doelgroep spreekt zijn ze gewoon zo blij met hun werk. Vaak blijkt ook dat ze meer kunnen dan wat andere mensen of zijzelf voorheen dachten. Ik sprak laatst iemand die zei dat hij met behulp van een slimme bril na 24 jaar voor een externe werkgever zou willen werken. Dat kan technologie doen. Dat is toch mooi?

Wat betekent inclusie voor jou? In een hockey- of voetbalteam heb je 11 spelers. Die spelers zijn niet allemaal spits. Dan kan je niet winnen. Iedereen heeft eigen kwaliteiten en zo vorm je samen een mooi team. Dat geldt ook zo voor inclusie op de arbeidsmarkt wat mij betreft.

Wensen voor de toekomst

Sandra: Welke technologie moet nog ontwikkeld worden volgens jou? Harry: Ik vind dat we nog meer kunnen doen voor de fysieke ondersteuning van mensen. Exoskeletten staan echt nog in het begin van de ontwikkeling. Daar valt nog zoveel winst mee te behalen. En jij?

Ik wil dat het gebruik van een exoskelet ook normaler wordt in de toekomst. Dat we er niet meer gek van opkijken als iemand dat over zijn trui aan heeft. Dat geldt voor alle technologie die de mens ondersteunt. De inzet van inclusieve moet vanzelfsprekend worden.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

 

 

Recente artikelen

Inclusieve technologie, stop ermee!

  • Column

Althans, met die  woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak

Lees meer
Inclusieve technologie, stop ermee!
Uitgelicht

Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

  • Inclusieve technologie
  • Meet the Maker
  • Virtual Reality

Een virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.

Lees meer
Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV
Uitgelicht

Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

  • Kijken naar Kansen
  • Werkkracht

De ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.

Lees meer
Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen