ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

“Als ik dit eerder had gespeeld, had ik wel eerder met de bus durven reizen.” Het is zo’n opmerking die Tim van Dam nog altijd raakt. Hij is medeoprichter van VR-ontwikkelaar Changefied. Zijn bedrijf ontwikkelde Virtual OV, een virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. In deze aflevering van Meet the Maker vertelt Van Dam over zijn missie om mobiliteitsarmoede te doorbreken.

  • Inclusieve technologie
  • Meet the Maker
  • Virtual Reality
Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

Het begin: een verhaal van een stagiair dat bijbleef

Vijftien jaar geleden was Van Dam directeur van een IT-bedrijf. Jongeren met autisme kwamen daar stagelopen en werden dagelijks met speciaal vervoer gebracht. “Ze waren volledig afhankelijk van doelgroepenvervoer,” vertelt hij. “Ik zag hoeveel ze misten aan zelfstandigheid.” Dit wordt ook wel mobiliteitsarmoede genoemd: “de mate waarin groepen mensen beperkt toegang hebben tot vervoersmiddelen en mobiliteitsvoorzieningen.”

Eén stagiair bleef hem bij. Een slimme jongen met autisme die zich zichtbaar ontwikkelde toen hij via coaching leerde zelfstandig met het openbaar vervoer te reizen. “Je zag hem groeien,” zegt Van Dam. “Hij durfde opeens zelf naar de bibliotheek, naar McDonald’s – kleine dingen, maar met grote impact. Inmiddels woont hij samen, runt een eigen bedrijf en heeft een huis gekocht.”

Toen een oud-begeleider hem jaren later vroeg om mee te denken over een VR-oplossing voor OV-training, was hij meteen enthousiast. Het idee voor Virtual OV was geboren: een veilige, virtuele omgeving waarin mensen zelfstandig OV-vaardigheden kunnen oefenen. Samen met co-founder Erik Welling en studenten Game Technology aan de Universiteit Utrecht bouwden ze de eerste demo.

Afb. 1. Tim Welling en Erik van Dam.

Hoe werkt Virtual OV?

Virtual OV is geen 360-graden-video waarin je alleen om je heen kijkt. “Bij ons loop je echt zelf door een vrije, virtuele wereld,” legt Van Dam uit. Gebruikers moeten keuzes maken, reageren op onverwachte situaties, de OV-chipkaart scannen, de juiste halte kiezen. “Kom je te laat, dan is de bus weg. Stap je in, dan moet je zelf bedenken wat je moet doen.”

Hiermee traint Virtual OV niet alleen praktische reisvaardigheden, maar ook vaardigheden zoals plannen, aandacht vasthouden en probleemoplossend denken. Gebruikers bouwen zelfvertrouwen op door te oefenen in een realistische, maar veilige setting.

Begeleiders kijken mee via een tablet en kunnen indien nodig bijsturen of uitleg herhalen. Virtual OV kan klassikaal worden ingezet, bijvoorbeeld op speciaal onderwijsinstellingen, maar ook één-op-één met ambulant begeleiders.

Afb. 2. begeleider kijkt mee via een tablet.

Voor wie is Virtual OV?

Hoewel Virtual OV oorspronkelijk ontwikkeld is voor neurodivergente doelgroepen, zoals mensen met autisme of een licht verstandelijke beperking, blijkt het waardevol voor veel bredere groepen. Denk aan:

  • Ouderen die hun mobiliteit willen behouden;
  • Asielzoekers die het Nederlandse OV-systeem willen leren kennen;
  • MBO-studenten zonder reiservaring;
  • Mensen met niet-aangeboren hersenletsel.

“Een MBO-school vertelde ons dat ze twee medewerkers hadden die de hele dag door de stad liepen om studenten naar hun stage te begeleiden,” vertelt van Dam. “Nu gebruiken ze Virtual OV.”

Ook werkontwikkelbedrijven zetten de technologie in. In West-Friesland werden zeven mensen getraind. Allemaal gingen ze daarna zelfstandig met het OV reizen.

Wat levert het op?

De impact is groot: gebruikers worden zelfredzamer, ervaren meer autonomie en zelfvertrouwen. Tegelijkertijd besparen instellingen en overheden op doelgroepenvervoer. “Het kost al snel vierduizend euro per persoon per jaar,” rekent Van Dam voor. “Als één iemand dankzij ons platform de overstap maakt naar het OV, heb je de investering eruit.”

Wanneer een organisatie Virtual OV aanschaft levert Changefied gedurende de gebruikstijd de VR-brillen met het platform daarop. Als de organisatie zelf over VR-brillen beschikt, kan er ook een licentie afgesloten worden om Virtual OV daarop te installeren.

En het belangrijkste voor Van Dam? “De reacties. Iemand die zegt: ‘Dankzij dit durf ik het nu aan’. Dáár doen we het voor. Ik heb in grote IT-bedrijven gewerkt, maar dit geeft veel meer voldoening.”

Praktische tips voor gebruik

Voor organisaties die met Virtual OV aan de slag willen, heeft Van Dam drie concrete tips:

  1. Zorg voor een goede oefenruimte. Denk aan een rustige ruimte met voldoende bewegingsvrijheid.
  2. Bereid je technisch goed voor. Zorg dat de VR-apparatuur is opgeladen, de software up-to-date is en er een begeleider aanwezig is.
  3. Train de begeleiders. Changefied biedt een ‘train-de-trainer’-programma, zodat begeleiders het maximale uit de technologie halen.

 Wat maakt Virtual OV uniek?

Volgens Van Dam onderscheidt Virtual OV zich vooral in de diepgang van de training: “We trainen de cognitieve vaardigheden. Andere VR-oplossingen zijn vaak statisch of bieden alleen multiplechoicevragen. Bij ons ervaar je het, maak je fouten, en leer je daarvan.”

Dat realisme is belangrijk, maar niet tot in de pixel: “Sommigen zeggen: het ziet er niet hyperrealistisch uit. Maar zodra iemand de bril opzet en het speelt, voelt het echt. Want wat realistisch is, is niet hoe scherp het eruitziet, maar hoe geloofwaardig het gedrag en de situaties zijn.”

Toekomstplannen: van OV naar supermarkt en huisarts

Van Dam en zijn team zijn nog lang niet klaar. “Mobiliteit is één domein, maar we willen een compleet platform bouwen voor zelfredzaamheid,” zegt hij. Op de planning staan modules om te oefenen met:

  • Boodschappen doen in de supermarkt;
  • Een bezoek aan de huisarts;
  • Verkeersregels en fietsen in het verkeer;

“We merkten dat veel jongeren al stress ervaren bij de keuze tussen een winkelmandje of een karretje,” legt Van Dam uit. “Dan weet je dat er echt behoefte is aan dit soort trainingen.”

Vanaf schooljaar 2026 wordt burgerschap een verplicht vak in het onderwijs, inclusief het thema zelfredzaamheid. “Daar sluiten wij perfect bij aan,” vertelt Van Dam. Virtual OV wordt dan ook al in meerdere provincies uitgerold binnen onderwijsprogramma’s.

Als start-up is Changefied volop in beweging. De ambitie? Virtual OV op den duur ook internationaal uitrollen. “We bouwen de game modulair, dus we kunnen relatief snel een Duitse of Belgische versie maken.”

Meer weten?

In de serie Meet the Maker vertellen bedenkers en ontwerpers van inclusieve technologie over hun drijfveren, missie en toekomstwensen. Zo introduceren we opkomende technologie om in de gaten te houden. Ken of ben jij een interessante startup of scale ups die zich bezighoudt met inclusieve technologie? Neem dan contact met ons op en wie weet zie je de technologie snel terug op onze website.

gerelateerde artikelen

Congres focust op kansen van technologie voor mensen met een beperking

  • Inclusieve technologie

Het congres werd georganiseerd door de Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) en de Kennisalliantie Inclusieve Technologie (KIT). Innovaties voor een inclusieve arbeidsmarkt De arbeidsparticipatie van mensen met een beperking is in Nederland al heel lang te laag. Zelfs nu de economie op volle toeren draait, staan er nog teveel mensen met een beperking langs de kant. Een paar jaar geleden startten CTI en KIT daarom met het onderzoeken van hoe technologische innovatie kan bijdragen aan een inclusievere arbeidsmarkt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een exoskelet voor mensen met fysieke beperkingen. In samenwerking met gemeenten, technologiepartners, sociale werkbedrijven en reguliere bedrijven zijn er inmiddels 10 pilotprojecten uitgevoerd. De pilots laten ook het belang zien van goede analyse, passende mensgerichte oplossingen en maatwerk bij implementatie van technologie. Opgedane kennis en praktijkvoorbeelden werden tijdens het congres gedeeld. Extra investering voor inclusieve werkplekken Tijdens het congres maakte Staatssecretaris van Ark bekend een pilot generieke werkvoorziening te starten. Daarmee wil het ministerie het voor werkgevers simpeler maken om mensen met een beperking in dienst te nemen en te houden. De staatssecretaris stelt hiervoor 8 miljoen euro beschikbaar. Tamara van Ark over het congres: “Ik ben erg blij met de bevlogen bijdragen, de verbinding die wordt gemaakt tussen mensen die slimme dingen bedenken en werkgevers die bereid zijn deze stap te zetten. Houd die bevlogenheid vast! Laten we met elkaar in gesprek blijven.” De kansen en uitdagingen van inclusieve technologie Bas van de Haterd, auteur, adviseur en spreker, benadrukte de toegevoegde waarde van technologie in de selectieprocedure. Waar mensen soms lastig voorbij een beperking kijken of vooroordelen meenemen, zien robots iemands talent. De focus verschuift. Dat creëert kansen voor mensen met een beperking om aan de slag te gaan. Lars van der Hoorn, directeur Brainport Assembly, deelde zijn kennis vanuit het ondernemersperspectief. ‘Inclusief ondernemen heeft alleen toekomst als het ook financieel goede resultaten oplevert’, aldus Van der Hoorn. De combinatie van technologie en inclusie kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Van der Hoorn stimuleert bedrijven om producten niet meer in het buitenland te laten produceren, maar in Nederland met inzet van mensen met een beperking. Rick Brink, Minister van Gehandicaptenzaken pleitte om mensen met een beperking aan te spreken op hun talenten en niet op hun beperkingen. Technologie kan helpen om de samenleving en werk toegankelijker te maken. Inspireren en samen innoveren Doel van het congres was om onder andere werkgevers, ondernemers, technologiepartners en beleidsmakers te inspireren. Voorbeelden uit de praktijk lieten zien dat technologie kansen biedt voor onder andere ondersteuning, inzetbaarheid, productiviteit en kwaliteit. Maar de inzet van technologie vraagt ook om het maken van verstandige keuzes. De inzet biedt veel potentie, maar is geen belofte. CTI en KIT blijven daarom inzetten op onderzoek, advies en implementatie van inclusieve technologie. Met als belangrijkste doel, mensen met een arbeidsbeperking duurzaam aan het werk. Technologie biedt kansen.

Lees meer

Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Whitepaper

Vorige week donderdag verscheen de whitepaper ‘Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie?’ van TNO. Er wordt onderscheid gemaakt op basis van vijf categorieën. Kennis en innovatie van doorslaggevend belang Werk is heel belangrijk voor mensen. Het biedt bestaanszekerheid, uitdaging en zingeving. Maar het is lang niet voor iedereen weggelegd om aan het werk te komen of aan het werk te blijven, zelfs niet in tijden van economische voorspoed. Om arbeidsparticipatie en duurzame inzetbaarheid van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie te verbeteren zijn kennis en innovatie van doorslaggevend belang. Innovatieve technologie kan hieraan bijdragen. De technologie is er vaak al, maar toepassingen zijn niet of nauwelijks afgestemd op de specifieke behoeften van bepaalde doelgroepen. Juist die afstemming is cruciaal, wil technologie meer kwetsbare mensen aan het werk helpen én houden. Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie? Technologie biedt mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen over het gehele spectrum, van het zoeken naar werk tot duurzaam aan het werk blijven. De centrale vraag in de whitepaper is dan ook: Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie voor kwetsbare groepen die aan het werk willen of die hun werk moeten zien te behouden? Het beantwoorden van deze vraag begint niet bij technologie, maar bij de werkzoekenden en werkenden die het lastig hebben. De publicatie bespreekt in hoofdlijnen de drempels die mensen ervaren en de vormen van zogenaamde inclusieve technologie die daarbij zouden kunnen helpen.

Lees meer

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Dat is het resultaat van een pilot die het werkbedrijf heeft uitgevoerd. Het is de eerste pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en deze is met succes afgerond.  In de  pilot bij Amfors Groep, het sociale werkbedrijf in de regio Amersfoort, krijgen medewerkers met een zogeheten Operator Support Systeem (OSS) op de werkplek geprojecteerde werkinstructies te zien. Het OSS leidt de medewerkers stap voor stap door hun taken en wijst tegelijkertijd op eventuele fouten. Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk. Effect op zelfvertrouwen De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Amfors is de eerste onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. KIT wil in 2018 vijf pilots uitvoeren. Pilot twee is dit voorjaar uitgevoerd bij  Senzer, het werkbedrijf in Helmond. Een derde pilot bij  UW in Utrecht, start binnenkort. In deze pilots onderzoekt KIT de meerwaarde van inzet van nieuwe technologie per werksoort, met het oog op inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers. Deze kennis gebruikt KIT samen met bedrijven, technologiepartners en investeerders voor verdere implementatie en opschaling. Door gerichte inzet van nieuwe technologie ontstaan er nieuwe kansen op duurzaam werk voor mensen met een beperking

Lees meer