Virtual Reality bij baanoriëntatie: update CTI challenge
Door de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. Tijdens de CTI challenge: VR bij baanoriëntatie zijn we door middel van co-design aan de slag gegaan. Wat is co-design en wat is er toe nu toe bereikt.
Baanoriëntatie
CTI
Virtual Reality
Algemeen KIT25 juli 2022
Deel dit artikel
Wat is co-design
In co-design gaan we onder andere uit van:
het onderliggende probleem moet worden opgelost, niet de symptomen.
de mensen om wie het draait centraal stellen bij ontwerpen van oplossingen.
alle stakeholders voegen unieke waarde toe en de samenwerking is gelijkwaardig.
Geleerde les met betrekking tot co-design
Van tevoren het doel en tijdsduur van een onderzoeksdag/co-creatie sessie duidelijk op papier schrijven. Hierdoor weten de kandidaten wat er van hen verwacht wordt
Co-creatie sessies Virtual Reality baanoriëntatie
Het doel van een co-creatie sessie is om samen met de gebruiker de eisen en het eindproduct te bepalen. In deze sessies werken we vanuit de belangen van de kandidaat, studenten en begeleiders. Er zijn in totaal 4 grote sessies geweest met de stakeholders/kandidaten. Daarnaast vonden ook nog kleine co-creatie sessies plaats met 1 of 2 kandidaten, sessies met begeleiders en de studenten van Saxion.
Geleerde lessen
Vanuit kandidaten behoefte aan duidelijke instructies/taken. Hiervoor is nu een duidelijke handleiding geschreven.
Een rustige omgeving is van belang bij de inzet van Virtual Reality.
Variatie in de filmpjes.
Resultaten
De eerste prototypes zijn ontwikkeld en getest met gebruikers (kandidaten, studenten en jobcoaches). Op basis van een sessie met de doelgroep en begeleiders is een technisch prototype ontwikkeld waarin de wensen en eisen uit de eerste sessies zijn verwerkt en aangeboden aan de gebruikers. Hierin zijn de wensen en eisen vanuit de werkzoekende verwerkt en is gekeken naar matching op regionale kans beroepen. Dit heeft geleid tot Virtual Reality (VR) welke specifiek voor de doelgroep geschikt is gemaakt.
Kandidaten en leerlingen zijn enthousiast over de VR en zien zichzelf (en anderen zoals hun) de VR loopbaan oriëntatie ook gebruiken.
Begeleiders geven aan dat VR een toegevoegde waarde heeft aan de bestaande werkwijze. Er wordt geopperd dat het oriëntatieproces sneller en effectiever doorlopen kan worden en dat er daardoor een andere invulling van begeleiding kan worden gegeven.
Vervolg Virtual Reality baanoriëntatie
Op dit moment worden er afspraken ingepland voor het filmen van de beroepenfilmpjes. De filmpjes worden dan in de aankomende weken gemaakt. Dit moeten er 15 worden.
Daarna zal de VR baan oriëntatie worden geïmplementeerd bij Werkleerbedrijf Lucrato en Aventus. 30 kandidaten en 30 studenten zullen hier aan meedoen.
Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV
Inclusieve technologie
Meet the Maker
Virtual Reality
Een virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.
Voor veel mensen is het leren van nieuwe vaardigheden een belangrijke stap richting werk. Maar oefenen op de werkvloer is niet altijd haalbaar. Misschien omdat het te gevaarlijk is, te complex, of omdat er simpelweg geen begeleiding of ruimte is. Training en educatieve technologie maakt leren mogelijk – realistisch, interactief en op maat.
De waarde van technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag
CTI
Inclusieve technologie
Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) heeft acht pilots uitgevoerd met 223 deelnemers waarbij is gekeken naar positieve praktijkervaringen met inclusieve technologie. In de pilots is gebruik gemaakt van verschillende soorten persoonsgebonden, productiegebonden en begeleidingsgerichte technologie. UWV heeft hierover een Kennisverslag uitgebracht. Wij delen graag de belangrijkste punten.