ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Virtual Reality bij baanoriëntatie: update CTI challenge

Door de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. Tijdens de CTI challenge: VR bij baanoriëntatie zijn we door middel van co-design aan de slag gegaan. Wat is co-design en wat is er toe nu toe bereikt.

  • Baanoriëntatie
  • CTI
  • Virtual Reality
Virtual Reality bij baanoriëntatie: update CTI challenge

Wat is co-design

In co-design gaan we onder andere uit van:

  • het onderliggende probleem moet worden opgelost, niet de symptomen.
  • de mensen om wie het draait centraal stellen bij ontwerpen van oplossingen.
  • alle stakeholders voegen unieke waarde toe en de samenwerking is gelijkwaardig.

Geleerde les met betrekking tot co-design

  • Van tevoren het doel en tijdsduur van een onderzoeksdag/co-creatie sessie duidelijk op papier schrijven. Hierdoor weten de kandidaten wat er van hen verwacht wordt

Co-creatie sessies Virtual Reality baanoriëntatie

Het doel van een co-creatie sessie is om samen met de gebruiker de eisen en het eindproduct te bepalen. In deze sessies werken we vanuit de belangen van de kandidaat, studenten en begeleiders. Er zijn in totaal 4 grote sessies geweest met de stakeholders/kandidaten. Daarnaast vonden ook nog kleine co-creatie sessies plaats met 1 of 2 kandidaten, sessies met begeleiders en de studenten van Saxion.

Geleerde lessen

  • Vanuit kandidaten behoefte aan duidelijke instructies/taken. Hiervoor is nu een duidelijke handleiding geschreven.
  • Een rustige omgeving is van belang bij de inzet van Virtual Reality.
  • Variatie in de filmpjes.

Resultaten

De eerste prototypes zijn ontwikkeld en getest met gebruikers (kandidaten, studenten en jobcoaches). Op basis van een sessie met de doelgroep en begeleiders is een technisch prototype ontwikkeld waarin de wensen en eisen uit de eerste sessies zijn verwerkt en aangeboden aan de gebruikers. Hierin zijn de wensen en eisen vanuit de werkzoekende verwerkt en is gekeken naar matching op regionale kans beroepen. Dit heeft geleid tot Virtual Reality (VR) welke specifiek voor de doelgroep geschikt is gemaakt.
Kandidaten en leerlingen zijn enthousiast over de VR en zien zichzelf (en anderen zoals hun) de VR loopbaan oriëntatie ook gebruiken.
Begeleiders geven aan dat VR een toegevoegde waarde heeft aan de bestaande werkwijze. Er wordt geopperd dat het oriëntatieproces sneller en effectiever doorlopen kan worden en dat er daardoor een andere invulling van begeleiding kan worden gegeven.

Vervolg Virtual Reality baanoriëntatie

Op dit moment worden er afspraken ingepland voor het filmen van de beroepenfilmpjes. De filmpjes worden dan in de aankomende weken gemaakt. Dit moeten er 15 worden.
Daarna zal de VR baan oriëntatie worden geïmplementeerd bij Werkleerbedrijf Lucrato en Aventus. 30 kandidaten en 30 studenten zullen hier aan meedoen.

Er zal o.a. gemeten worden op:

  • praktische toepasbaarheid
  • gebruiksvriendelijkheid
  • invloed op de begeleidingstijd en kwaliteit

Deelnemende partijen in deze CTI challenge

TINT Apeldoorn, Aventus, Weener XL, University of Twente, Saxion Hogeschool, Werkleerbedrijf Lucrato en Kennisalliantie Inclusie en Technologie.

Lees hier meer over de CTI challenge VR baanoriëntatie.

 

gerelateerde artikelen

Werkkracht zet VRelax in om kandidaten te ondersteunen te ontspannen

  • Virtual Reality

Werkkracht zet VRelax in om kandidaten te ondersteunen te ontspannen. Hoe zorg je ervoor dat mensen hun stressniveau op de werkvloer kunnen verlagen? Welke technologie is hiervoor inzetbaar? KIT ging in gesprek met werkcoach Sjoerd van Eck, projectleider Pieter Schortemeijer van Werkkracht, en Business Developer Frank Nuus van VRelax. Sinds een aantal maanden wordt de app van VRelax ingezet in het groeikrachtprogramma van Werkkracht.

Lees meer

Resultaten pilots inclusieve technologie

  • Cobot
  • Smart beamer
  • Virtual Reality
  • Voorleesbril

8 verschillende inclusieve technologieën getest in de praktijk. We bespreken kort de technologieën en de resultaten van de verschillende CTI pilots.

Lees meer
Persoon met VR

De meerwaarde van Virtual Reality baanoriëntatie voor mensen met angsten of autisme

  • Baanoriëntatie
  • Loopbaanoriëntatie
  • Virtual Reality

In de pilot VR baanoriëntatie is onderzocht of en hoe beroepenfilms via een Virtual Reality (VR) bril mensen met angsten of autisme kunnen ondersteunen in het kiezen van een passende (loop)baan. We delen je graag een aantal inzichten uit het onderzoek.

Lees meer
Kandidaat heeft VR bril op en twee consoles in haar hand

Terugblik TINK Open Café: opleiden met Virtual Reality

  • TINK open café
  • Virtual Reality

Meer geschoolde werknemers en verbeterde baankansen voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt door het opleiden met Virtual Reality. Lees de uitgebreide terugblik op TINK Open Café

Lees meer