ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Virtual Reality bij baanoriëntatie: update CTI challenge

Door de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. Tijdens de CTI challenge: VR bij baanoriëntatie zijn we door middel van co-design aan de slag gegaan. Wat is co-design en wat is er toe nu toe bereikt.

  • Baanoriëntatie
  • CTI
  • Virtual Reality
Virtual Reality bij baanoriëntatie: update CTI challenge

Wat is co-design

In co-design gaan we onder andere uit van:

  • het onderliggende probleem moet worden opgelost, niet de symptomen.
  • de mensen om wie het draait centraal stellen bij ontwerpen van oplossingen.
  • alle stakeholders voegen unieke waarde toe en de samenwerking is gelijkwaardig.

Geleerde les met betrekking tot co-design

  • Van tevoren het doel en tijdsduur van een onderzoeksdag/co-creatie sessie duidelijk op papier schrijven. Hierdoor weten de kandidaten wat er van hen verwacht wordt

Co-creatie sessies Virtual Reality baanoriëntatie

Het doel van een co-creatie sessie is om samen met de gebruiker de eisen en het eindproduct te bepalen. In deze sessies werken we vanuit de belangen van de kandidaat, studenten en begeleiders. Er zijn in totaal 4 grote sessies geweest met de stakeholders/kandidaten. Daarnaast vonden ook nog kleine co-creatie sessies plaats met 1 of 2 kandidaten, sessies met begeleiders en de studenten van Saxion.

Geleerde lessen

  • Vanuit kandidaten behoefte aan duidelijke instructies/taken. Hiervoor is nu een duidelijke handleiding geschreven.
  • Een rustige omgeving is van belang bij de inzet van Virtual Reality.
  • Variatie in de filmpjes.

Resultaten

De eerste prototypes zijn ontwikkeld en getest met gebruikers (kandidaten, studenten en jobcoaches). Op basis van een sessie met de doelgroep en begeleiders is een technisch prototype ontwikkeld waarin de wensen en eisen uit de eerste sessies zijn verwerkt en aangeboden aan de gebruikers. Hierin zijn de wensen en eisen vanuit de werkzoekende verwerkt en is gekeken naar matching op regionale kans beroepen. Dit heeft geleid tot Virtual Reality (VR) welke specifiek voor de doelgroep geschikt is gemaakt.
Kandidaten en leerlingen zijn enthousiast over de VR en zien zichzelf (en anderen zoals hun) de VR loopbaan oriëntatie ook gebruiken.
Begeleiders geven aan dat VR een toegevoegde waarde heeft aan de bestaande werkwijze. Er wordt geopperd dat het oriëntatieproces sneller en effectiever doorlopen kan worden en dat er daardoor een andere invulling van begeleiding kan worden gegeven.

Vervolg Virtual Reality baanoriëntatie

Op dit moment worden er afspraken ingepland voor het filmen van de beroepenfilmpjes. De filmpjes worden dan in de aankomende weken gemaakt. Dit moeten er 15 worden.
Daarna zal de VR baan oriëntatie worden geïmplementeerd bij Werkleerbedrijf Lucrato en Aventus. 30 kandidaten en 30 studenten zullen hier aan meedoen.

Er zal o.a. gemeten worden op:

  • praktische toepasbaarheid
  • gebruiksvriendelijkheid
  • invloed op de begeleidingstijd en kwaliteit

Deelnemende partijen in deze CTI challenge

TINT Apeldoorn, Aventus, Weener XL, University of Twente, Saxion Hogeschool, Werkleerbedrijf Lucrato en Kennisalliantie Inclusie en Technologie.

Lees hier meer over de CTI challenge VR baanoriëntatie.

 

gerelateerde artikelen

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

  • CTI
  • TINT
  • Virtual Reality

Een consortium van Lucrato, Aventus, Saxion, Weener XL, Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), TINT Apeldoorn en Universiteit Twente heeft een voorstel ingediend bij Coalitie Technologie voor Inclusie in kader van de CTI Challenge 2021 en behoort tot 1 van de winnaars. Het betreft een groei-pilot met de titel: VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen.

Lees meer
Man met VR bril op

Winnaars CTI Challenge 2021 bekend

  • CTI

Onze partner Coalitie Technologie voor Inclusie (CTI) heeft de winnaars van de Challenge 2021 bekend gemaakt. KIT constateert dat in veel pilots een actieve bijdrage wordt geleverd door sociale werkbedrijven, in nauwe samenwerking met andere publieke en private partijen.

Lees meer
Vrouw met VR bril

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
Man met VR bril op

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril