ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Wat werkt (niet) bij de inzet van technologie?

TNO heeft een nieuw onderzoeksrapport uitgebracht over het verminderen van de personeelskrapte met arbeidsbesparende en arbeidsondersteunende technologieën. Het rapport presenteert de kansen, uitdagingen en factoren die bijdragen aan een succesvolle implementatie.

  • Inclusieve technologie
  • Onderzoek

Het onderzoek

Het onderzoeksrapport is onderdeel van een groter onderzoeksproject “Van krapte naar kans: technologie als gamechanger” van TNO en Instituut Gak. In dit onderzoeksrapport worden de “belemmerende en bevorderende factoren voor de inzet en implementatie” van inclusieve technologie besproken. De onderzoekers concluderen dat bij een succesvolle implementatie van technologie niet alleen de technische aspecten meespelen, maar ook sociale en organisatorische factoren, zoals gebruikerservaringen, de voorbereiding en de samenwerking met leveranciers.

Kansen en uitdagingen van technologie

Kansen:

  • Verhoogde productiviteit
  • Vermindering van fysieke werkbelasting
  • Verbetering van de kwaliteit van werkprocessen
  • Efficiëntere processen
  • Besparing op loonkosten

Uitdagingen:

  • Weerstand bij werknemers voor implementatie
  • Angst voor verlies van werk
  • Problemen met technische integratie

Verschillen werkgevers en werknemers

Bij het in kaart brengen van de uitdagingen en kansen bleek dat werkgevers en werknemers hier anders naar kijken. Werknemers ervaren een hogere werkdruk of angst voor ontslag als belemmeringen voor het omarmen van nieuwe technologieën. Werkgevers daarentegen beschouwen de weerstand van medewerkers vaak als een minder belangrijke hindernis. Voor hen zijn technische problemen en de integratie van nieuwe technologieën in bestaande systemen de voornaamste obstakels.

Ook kijken werkgevers en werknemers anders naar waarom technologie ingezet moet worden en wanneer de inzet geslaagd is. Werkgevers richten zich meer op de technische aspecten, zoals de functionaliteit van de technologie, het gebruiksgemak en de afstemming op bestaande werkprocessen. Voor werknemers zijn vooral sociale en psychologische factoren belangrijk, zoals de mate van autonomie en betrokkenheid, die bepalend zijn voor het succes van de technologie.

Factoren die bijdragen aan succes van implementatie

1. Goed werkontwerp

Betrek medewerkers vanaf het begin bij het ontwerp van technologie voor de werkprocessen. Dit kan de weerstand verminderen en zorgt voor een bredere acceptatie van de technologie. Het behoud van voldoende autonomie en afwisseling in het werk is cruciaal voor het succesvol integreren van de technologie en het verbeteren van deze processen.

2. Positieve gebruikerservaringen

De technologie moet gebruiksvriendelijk zijn. Werk daarvoor met betrouwbare systemen en neem voldoende tijd voor de voorbereiding. De voorbereiding moet bestaan uit: “een grondige behoefteanalyse, testfases en heldere communicatie over de gevolgen voor werkprocessen en banen”. Geef werknemers daarnaast voldoende mogelijkheden om feedback te geven.

3. Goede samenwerking met leveranciers

Het is belangrijk om samen te werken met leveranciers die niet alleen technische ondersteuning bieden, maar ook bereid zijn om aanpassingen te doen op basis van de feedback van praktijkervaringen.

Geïnspireerd geraakt?

Deel je verhaal over inclusieve technologie in jouw organisatie. Of neem contact met ons op om meer te leren over inclusieve technologie.

Recente artikelen

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand
Uitgelicht

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Wat is werkplekondersteunende technologie?

  • Werkplekondersteunende technologie

Stel je voor: je komt op je werk, en de taken die gisteren nog te zwaar of te ingewikkeld waren, zijn vandaag wel te doen. Niet omdat het werk veranderd is, maar omdat de manier waarop jij je werk doet wel is aangepast. Dankzij technologie die jou ondersteunt, precies waar jij dat nodig hebt. Dat kan met werkplekondersteunende technologie.

Lees meer
Wat is werkplekondersteunende technologie?

Inclusieve technologie in de schoonmaak: kansen voor medewerkers én werkgevers

  • Inclusieve technologie
  • Schoonmaakbranche
  • TKI Goldschmeding

WVS neemt deel aan het TKI-Goldschmeding project, waarin organisaties onderzoeken hoe technologie kan bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Samen met MidZuid, Gemeente Breda, TNO en TU Delft brengt WVS knelpunten in de schoonmaak in kaart en test ze welke oplossingen technologie kan bieden. KIT ging in gesprek met Lilian van Dongen, algemeen manager schoonmaak bij WVS.

Lees meer
Inclusieve technologie in de schoonmaak: kansen voor medewerkers én werkgevers

Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief

  • Communicatie support technologie
  • Speaksee

In 2023 startte Rotterdam Inclusief met de spraak-naar-tekst-technologie Speaksee, bedoeld om medewerkers met een auditieve ondersteuningsvraag beter te laten deelnemen op de werkvloer. Nu blikken we samen met projectleider Hans Kooiman en teamcoaches Ouassima El Issati en Danja van Rijn terug op hun ervaringen. Wat werkt goed? Wat vraagt nog aandacht? En hoe haalbaar is structurele inzet van deze technologie in de praktijk?

Lees meer
Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief

Onbekend maakt onbemind, tenzij je gewoon begint!

Zeven jaar geleden zat ik met collega Renço Wesseling op een terras. Tussen het speciaalbiertje en de borrelnoten ontstond een idee. We zagen een kloof – een flinke – tussen gemeenten, sociaal ontwikkelbedrijven en technologie. Iedereen leek het te missen. Dus schreven we een notitie, gaven die aan mijn directeur, en zo ontstond Lab XL. Lees de column van Mark Scheutjens. kwartiermaker KIT.

Lees meer
Onbekend maakt onbemind, tenzij je gewoon begint!