ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Communicatie support technologie

Communiceren is een belangrijk onderdeel van werk. Voor anderstaligen, doven of slechthorenden kan het lastig zijn om te communiceren met hun collega’s of leidinggevenden op de werkvloer. Zij missen hierdoor informatie en contact. Communicatie support technologie zorgt ervoor dat mensen toch met elkaar kunnen communiceren ondanks een gehoor-, spraak- of taalbarrière.

Wat is communicatie support technologie?

Communicatie support technologie is een technologie die de communicatie ondersteunt of verbetert voor mensen met gehoor-, spraak- of taalbarrière. Zo kunnen mensen beter deelnemen aan het dagelijkse leven, werk en sociale interacties. Dit zorgt voor meer inclusiviteit.

Waarom communicatie support technologie inzetten?

Voor slechthorenden, doven of anderstaligen kan het lastig zijn om mee te doen op de werkvloer wanneer zij niet met andere mensen kunnen communiceren. Als er iets verandert, zoals de implementatie van nieuwe werkinstructies of een nieuw protocol, kunnen mensen met een communicatieve ondersteuningsvraag vanwege een communicatiebarrière soms minder goed hun werk uitvoeren. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed begrijpen wat de veranderingen zijn. Hierdoor kunnen onveilige situaties ontstaan op de werkvloer, maar ook kan het zijn dat iemand fouten maken, die zouden kunnen worden voorkomen. Ook het sociale aspect van werk, dat bijdraagt aan het werkplezier, valt weg wanneer mensen niet met elkaar kunnen communiceren. Soms kan er alleen een tolk geregeld worden bij belangrijke gesprekken, zoals functioneringsgesprekken. Iemand met een communicatieve ondersteuningsvraag kan dan niet volledig deelnemen.

Welke technologie valt onder communicatie support technologie?

gerelateerde artikelen

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer

Wat is communicatie support technologie?

  • Communicatie support technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de komende weken de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat communicatie support technologie inhoudt.

Lees meer

Ervaringsverhaal: Peter vond door Speaksee een baan

  • auditieve ondersteuningsvraag
  • Communicatie support technologie
  • Slechthorend
  • Speaksee
  • TINT Apeldoorn

Peter werd op latere leeftijd slechthorend en vond met behulp van Speaksee een baan. TINT Apeldoorn interviewde hem over zijn ervaringen.

Lees meer

Drie voorbeelden van inclusieve technologie voor een toegankelijke werkplek

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Werkplekondersteunende technologie

Hoe kan inclusieve technologie bijdragen aan een toegankelijke werkplek? KIT deelt tijdens de Week van de Toegankelijkheid drie inspirerende voorbeelden.

Lees meer
Nour el Arkoubi zit aan een tafel en kijkt naar beneden naar zijn werkzaamheden. Hij heeft zijn slimme bril op.