ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Communicatie support technologie

Communiceren is een belangrijk onderdeel van werk. Voor anderstaligen, doven of slechthorenden kan het lastig zijn om te communiceren met hun collega’s of leidinggevenden op de werkvloer. Zij missen hierdoor informatie en contact. Communicatie support technologie zorgt ervoor dat mensen toch met elkaar kunnen communiceren ondanks een gehoor-, spraak- of taalbarrière.

Wat is communicatie support technologie?

Communicatie support technologie is een technologie die de communicatie ondersteunt of verbetert voor mensen met gehoor-, spraak- of taalbarrière. Zo kunnen mensen beter deelnemen aan het dagelijkse leven, werk en sociale interacties. Dit zorgt voor meer inclusiviteit.

Waarom communicatie support technologie inzetten?

Voor slechthorenden, doven of anderstaligen kan het lastig zijn om mee te doen op de werkvloer wanneer zij niet met andere mensen kunnen communiceren. Als er iets verandert, zoals de implementatie van nieuwe werkinstructies of een nieuw protocol, kunnen mensen met een communicatieve ondersteuningsvraag vanwege een communicatiebarrière soms minder goed hun werk uitvoeren. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed begrijpen wat de veranderingen zijn. Hierdoor kunnen onveilige situaties ontstaan op de werkvloer, maar ook kan het zijn dat iemand fouten maken, die zouden kunnen worden voorkomen. Ook het sociale aspect van werk, dat bijdraagt aan het werkplezier, valt weg wanneer mensen niet met elkaar kunnen communiceren. Soms kan er alleen een tolk geregeld worden bij belangrijke gesprekken, zoals functioneringsgesprekken. Iemand met een communicatieve ondersteuningsvraag kan dan niet volledig deelnemen.

Welke technologie valt onder communicatie support technologie?

gerelateerde artikelen

Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief

  • Communicatie support technologie
  • Speaksee

In 2023 startte Rotterdam Inclusief met de spraak-naar-tekst-technologie Speaksee, bedoeld om medewerkers met een auditieve ondersteuningsvraag beter te laten deelnemen op de werkvloer. Nu blikken we samen met projectleider Hans Kooiman en teamcoaches Ouassima El Issati en Danja van Rijn terug op hun ervaringen. Wat werkt goed? Wat vraagt nog aandacht? En hoe haalbaar is structurele inzet van deze technologie in de praktijk?

Lees meer
Spreker maakt op een event gebruik van Speaksee. Op het grote scherm achter de spreker staat de tekst.

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Telefoonscherm met Whispp erop

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer

Wat is communicatie support technologie?

  • Communicatie support technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de komende weken de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat communicatie support technologie inhoudt.

Lees meer