ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Digitale toegankelijkheidstechnologie

Technologie kan mensen ondersteunen, maar de digitale wereld kan ook uitdagingen met zich meebrengen voor mensen met een ondersteuningsvraag. Bijvoorbeeld wanneer zij digitale teksten niet kunnen lezen of tijdens online vergaderingen hun collega’s niet kunnen verstaan. Digitale toegankelijkheidstechnologie ondersteunt mensen met verschillende ondersteuningsvragen bij het toegankelijk maken van digitale communicatie.

Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?

Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat digitale communicatie voor iedereen toegankelijk wordt. Digitale toegankelijkheidstechnologie kan bij verschillende soorten ondersteuningsvragen ingezet worden, zoals bij doven of slechthorenden, blinden of slechtzienden en anderstaligen. Deze categorie omvat technologieën die de toegang tot digitale informatie en communicatie vergemakkelijken voor mensen met verschillende ondersteuningsvragen die ondersteuning nodig hebben bij digitale communicatievormen, zoals schermlezers, brailleleesregels, alternatieve invoerapparaten en tekst-naar-spraaksoftware.

Waarom digitale toegankelijkheidstechnologie inzetten?

Veel mensen ervaren voordelen doordat hun werk (deels) digitaal uitgevoerd kan worden. Mensen werken bijvoorbeeld steeds meer thuis, omdat het energie bespaart. Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat mensen met een ondersteuningsvraag op een inclusieve manier mee kunnen doen, zodat zij ook de voordelen kunnen ervaren van digitalisering.

Welke technologie valt onder digitale toegankelijkheidstechnologie?

gerelateerde artikelen

Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief

  • Communicatie support technologie
  • Speaksee

In 2023 startte Rotterdam Inclusief met de spraak-naar-tekst-technologie Speaksee, bedoeld om medewerkers met een auditieve ondersteuningsvraag beter te laten deelnemen op de werkvloer. Nu blikken we samen met projectleider Hans Kooiman en teamcoaches Ouassima El Issati en Danja van Rijn terug op hun ervaringen. Wat werkt goed? Wat vraagt nog aandacht? En hoe haalbaar is structurele inzet van deze technologie in de praktijk?

Lees meer
Spreker maakt op een event gebruik van Speaksee. Op het grote scherm achter de spreker staat de tekst.

Ervaringsverhaal: Peter vond door Speaksee een baan

  • auditieve ondersteuningsvraag
  • Communicatie support technologie
  • Praktijkvoorbeeld
  • Slechthorend
  • Speaksee
  • TINT Apeldoorn

Peter werd op latere leeftijd slechthorend en vond met behulp van Speaksee een baan. TINT Apeldoorn interviewde hem over zijn ervaringen.

Lees meer

Rotterdam Inclusief zet Speaksee in voor communicatie

  • Anderstaligen
  • Doof
  • Slechthorend
  • Speaksee

Bij Rotterdam Inclusief zijn ze gestart met het gebruik van Speaksee, een praktische oplossing voor doven, slechthorenden en mensen die moeite hebben met taal. KIT sprak met Hans Kooiman, projectleider bij Rotterdam Inclusief, over de ervaringen met Speaksee en zijn tips voor andere bedrijven.

Lees meer
Ingang Rotterdam Inclusief

Terugblik TINK OC: techniek en communicatie op de werkvloer, het werkt!

  • Anderstalligen
  • Doof
  • Slechthorend
  • Speaksee
  • VaktaalApp

Hoe kunnen mensen met een beperking door de inzet van technologie beter en efficiënter werken? Tijdens deze sessie bespraken we hoe technologische mogelijkheden praktische en inclusieve oplossingen bieden voor doven, slechthorenden en mensen die moeite hebben met taal.

Lees meer
Voorbeeld van VaktaalApp op mobiel