ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Groen-app

De Groen-app is een digitale app die groenmedewerkers ondersteunt bij plantsoenonderhoud. De app brengt in kaart welke groenvakken al onderhoud gehad hebben, welke nog onderhoud nodig hebben en hoe zorgvuldig het groenvak bijgewerkt dient te worden.

Wat is de Groen-app?

De Groen-app is een Nederlandse uitvinding die ontwikkeld is voor gebruik op een tablet, smartphone of andere smart device. Doelgroep van de app zijn zowel de groenmedewerkers als de leidinggevenden, die door gebruik van de app inzicht krijgen in de werkplanning met betrekking tot plantsoenen en andere groenvakken.

De app heeft meerdere functies, waardoor alle betrokkenen, zowel de groenmedewerkers, de voormannen en de betrokken gemeenten, efficiënter samen kunnen werken en de onderlinge communicatie kunnen verbeteren.

In de app kan worden aangegeven welke groenvakken er in een gemeente onderhoud nodig hebben. Door gebruik te maken van de kaart kan er een duidelijke werkplanning gemaakt worden, die het geplande groenonderhoud voor de groenmedewerkers visualiseert.

Vervolgens kan de opdrachtgever, vaak de gemeente, aangeven hoe hoog de kwaliteit van het onderhoud per groenvak dient te zijn. Hierbij kan keuze gemaakt worden uit een A- B- of C-classificering. De meest in het oog springende groenvakken dienen vaak aan de hoogste standaard (A-classificering) te voldoen. Doordat de app duidelijk aangeeft wat de geplande afwerkingsgraad per groenvak is, kan er efficiënt gewerkt worden, waarbij de meeste aandacht uitgaat naar de gewenste groenvakken.

Nadat een groenmedewerker zijn of haar onderhoud heeft afgerond maakt deze een foto van het groenvak. De Groen-App kan op basis van de gemaakte foto direct aangeven of de kwaliteit van de afwerking voldoet aan de geplande afwerking.

De gebruikers van de app kunnen notities of voicememo’s achterlaten met betrekking tot specifieke plantsoenen en groenvakken, die door collega’s en leidinggevenden teruggelezen en geluisterd kunnen worden. Op deze manier kan de onderlinge communicatie verbeterd worden.

De afspraken die met de opdrachtgever, vaak de gemeente, gemaakt worden over de afwerkingsgraad per groenvak worden centraal opgeslagen, net zoals het eindresultaat. Zo kan het resultaat perfect vergeleken worden met de oorspronkelijke opdracht.

Functies Groen-app

  • Planning maken groenonderhoud
  • Overzicht gewenste afwerkingsgraad per groenvak
  • Beoordeling kwaliteit na onderhoud groenvak
  • Notities/ voice memo’s maken
  • Gemaakte afspraken versus uitgevoerd onderhoud vergelijken

Groen-app als inclusief hulpmiddel voor groenmedewerkers

Eén van de grootste voordelen van de Groen-app is dat het groenmedewerkers helpt zelfstandiger te werken. Voor sommige medewerkers is het niet altijd even helder hoeveel tijd er aan een bepaald groenvak besteed moet worden en hoe het gewenste eindresultaat eruit moet zien. Dit kan ervoor zorgen dat iemand veel te lang of juist te kort bezig is met bepaalde plantsoenen of ander openbaar groen, waardoor het eindresultaat niet naar wens is.

Doordat de Groen-app met behulp van AI (Artificial Intelligence) technologie aan kan geven of de afwerking voldoet aan de gestelde eisen, is er geen noodzaak meer om een voorman of andere leidinggevende ieder groenvak op locatie te laten beoordelen.

Verder kan een medewerker de groenvakken nu zelfstandig binnen de gemeente vinden, met dank aan de kaarten die in de app gebruikt worden. Ook kan de voortgang van het onderhoud nu eenvoudig realtime door de groenmedewerker via de app gevolgd worden.

Doordat er niet alleen gebruik gemaakt kan worden van geschreven notities, maar ook van gesproken memo’s is de app ook toegankelijk voor laaggeletterde medewerkers. Zo kan ook deze meer kwetsbare groep door deze handige app bediend worden.

Voordelen Groen-App

  • Verhogen zelfstandigheid groenmedewerkers
  • Verhogen efficiëntie werk
  • Verbeteren communicatie
  • Toegankelijk voor laaggeletterden

De Groen-app niet de enige inclusieve technologie die beschikbaar is om groenwerkers te ondersteunen. Zo zijn er ook exoskeletten beschikbaar, die helpen om fysiek repeterend werk, zoals groenonderhoud, minder belastbaar te maken en zo kunnen bijdragen aan de duurzaam inzetbaarheid.

Gebruik van Groen-App in de praktijk

De Groen-app is ontwikkeld in Nederland en wordt gebruikt door werkontwikkelbedrijven en gemeentes. Dankzij de app kunnen groenmedewerkers meer zelfstandig werken. Het wordt ingezet als werkplek ondersteunende technologie en/of cognitieve support technologie.

Gemeente IJmond praktijkervaring Groen-App

Gemeente IJmond is via IJmond werkt! initiatiefnemer geweest om de Groen-App te ontwikkelen. De app is dan ook al in IJmond gebruik genomen, door 150 groenmedewerkers met een afstand tot de arbeidsmark. De ervaringen en aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van de Groen-App worden in dit artikel gedeeld.

Gemeente Zaanstad zet Groen-app in

De ervaringen van het gebruik van de Groen-App in gemeente Zaanstad worden gedeeld door het afdelingshoofd Wijkbeheer en Onderhoud, de heer Obrien-Coker. Gebaseerd op zijn ervaringen geeft hij verder adviezen aan gemeenten voor toekomstig gebruik van de app.

Meer weten over de Groen-App of andere inclusieve technologieën?

Kennisalliantie Inclusie en Technologie vergroot als kennisplatform de bekendheid over inclusieve technologieën en informeert het over het gebruik van deze hulpmiddelen. Meer leren over de Groen-App of andere inclusieve hulpmiddelen en hoe ze de kwetsbare groep werknemers kunnen ondersteunen? Neem dan contact met ons op of meld je aan voor onze nieuwsbrief

gerelateerde artikelen

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Gebruiker is aan het werk en ziet op tabblad digitale werkinstructies.

Grijs-app verbetert efficiëntie en werkplezier bij Scalabor

  • Cognitieve Support Technologie
  • Grijs-app

Hielke Bakker van Scalabor vertelt over de Grijs-app die mensen ondersteunt bij het opruimen van afval en het legen van prullenbakken.

Lees meer

DrechtwerkGroen zet Groen-app in voor persoonlijke ontwikkeling: ‘De betrokkenheid bij het werk is toegenomen.’

  • AI
  • Groen app

DrechtwerkGroen zet de Groen-app in 'als hulpmiddel voor het verder ontwikkelen van hun mensen in de groenvoorziening’.

Lees meer