Bij Inclusief Groep op locatie Ermelo, wordt assemblagewerk verricht. In opdracht van ABB maakt Inclusief Groep een product met schakelaars en bedrading voor meterkasten. Dit werk is complex en slechts door een beperkt aantal mensen uitvoerbaar. Ook het inwerken van nieuwe mensen kost veel tijd. Het is de verwachting dat de vraag naar schakelaars toeneemt en dat deze groei niet eenvoudig te realiseren valt. Hoe kan technologie medewerkers van Inclusief groep hierbij ondersteunen?
Doelgroep
De doelgroep bestond uit medewerkers met een cognitieve ondersteuningsvraag en eventueel andere ondersteuningsvragen. De doelgroep omvatte medewerkers uit andere afdelingen die geen ervaring hadden met het product zij hadden verschillende competenties en vaardigheden.
Doel
Het doel van de pilot was het selecteren van een specifieke vorm van cognitieve ondersteuningstechnologie (passend bij ondersteuningsbehoeften bij de medewerker) de implementatie op de werkvloer en de evaluatie.
Keuze technologie
Om tot de juiste technologie te komen voor de pilot werd het bestaande werk geobserveerd, zijn medewerkers geïnterviewd en is een canvassessie georganiseerd. In de canvassessie werd met een teamleider, jobcoach, productieleider en twee TNO-experts de volgende punten besproken: de competenties van medewerkers, de werkzaamheden en knelpunten, de werkomgeving en de businesscase.
Deze factoren zijn vastgesteld, gescoord en gewogen om daarna tot een keuze van de technologie te komen. De uiteindelijke keuze is gevallen op projectietechnologie vanwege factoren/eisen als: twee handen beschikbaar hebben, borging van het pakken van de juiste onderdelen en intensief gebruik van acht uur per dag.
Gebruikte technologie
Projectietechnologie maakt het mogelijk om stapsgewijze werkinstructies op het product, de tafel en de bakken met onderdelen te projecteren (tekst, foto, video, symbool) daar waar de informatie nodig is. En daarnaast is het mogelijk om iemand feedback te geven of onderdelen uit de juiste bak worden gepakt
Als projectietechnologie is voor het HIM systeem van Arkite gekozen. Het systeem bestaat uit hardware, beamer en Kinect-sensoren en software ten behoeve van stapsgewijze instructie en feedback. Met dit systeem is ervoor gekozen de locatie van de handeling op het product of bak aan te lichten en een instructietekst en afbeelding op het werkblad naast het product te projecteren.
Aan de slag
De pilot vond plaats in het leerwerk-centrum (waar mensen getraind worden om een product te assembleren voordat ze in de productie gaan werken) en op de productieafdeling. Het is belangrijk dat instructies goed begrepen worden. Daarom is het betrekken van medewerkers bij de ontwikkeling en het iteratief * testen met medewerkers cruciaal. In de ontwikkelfase zijn de gemaakte instructies iteratief* (4 á 5x) voorgelegd aan de teamleider en medewerkers en zo nodig aangepast. De medewerkers kregen feedback bij het pakken van een fout onderdeel. Op basis van deze feedback is besloten aparte rechts- en linkshandige versies van instructie te maken. Ook is er, voor medewerkers die de stappen na de training goed uit het hoofd kenden, een verkorte (afgeschaalde) instructieversie gemaakt met de focus op de te verrichten controle-activiteiten.
Hoe ervaren de medewerkers het werken met technologie?
De technologie werd wisselend ervaren, sommigen medewerkers hadden graag met de technologie willen werken maar werden in de persoonlijke begeleiding groep ingedeeld. Anderen die met de technologie hebben gewerkt gaven een positieve rating (makkelijk, goede gestructureerde uitleg, helpt me concentreren) of negatieve (liever beslissen hoe ik het doe, liever met een begeleider).
Een aantal reacties op de vraag: ‘Zou je liever met of zonder de technologie werken?’
Met technologische ondersteuning wordt het allemaal makkelijker om te onthouden en duidelijker wat je moest doen.
Met technologie is het makkelijker om te concentreren en dan voel ik me prettig.
Liever geen technologie. Ik heb een keer achter de beamer gezeten maar zonder kan je veel beter zelf bepalen hoe je de mal draait. Ook de draden zijn makkelijker. Dat vind ik fijn want dat is praktischer.
Liever zonder technologie. Tech is fijn, geeft extra hulp en dat is handig, maar voor
mij is dat toch wat minder belangrijk. Ik vind het zonder technologie namelijk wat meer uitdaging. En dat vind ik leuk, omdat ik dan kan ontdekken wat ikzelf kan.
Met technologie, leek me interessant. Nieuwe manier van dingen leren. Misschien slaat het sneller aan. Nieuwe ontwikkelmethode. Goed om uit je comfort zone te gaan en nieuwe gebreken van jezelf te leren kennen, zo leer je jezelf beter kennen.
Noah aan het werk met de Operator Support Systeem
Conclusies
De pilot heeft een lijst van leerpunten opgeleverd wat betreft het proces van kiezen en implementeren van technologie op de werkvloer. Vooral de canvassessie en het iteratief ontwikkelen met eindgebruikers heeft zijn meerwaarde bewezen.
Er bestaan grote verschillen in het accepteren en omgaan met technologie. Voor mensen met affiniteit van technologie, kan de technologie motivatie-verhogend werken, dit gold vooral voor jonge medewerkers.
De effecten van de technologie werden vergeleken met de (ideale) uitgangssituatie, waar elke medewerker intensief en persoonsgericht wordt begeleid door de persoonlijk begeleider. Bij de inzet van technologie zal echter begeleiding nodig blijven om met de technologie te leren omgaan. Voor sommige medewerkers bleken de fijn motorische handelingen te uitdagend. Verschillende mensen waarvan men verwachtte dat zij het werk niet zouden kunnen uitvoeren (zonder technologie), blijkt met de technologie het werk wel aan te kunnen. Uit deze pilot blijkt dat het in de praktijk zal het vooral gaan om het vinden en toepassen van de juiste mix aan technologische ondersteuning en persoonlijke begeleiding.
Het vervolg
Inclusief Groep ziet potentie van geprojecteerde werkinstructies. Het gekozen product bleek echter nog uitdagend mede omdat bepaalde elementen niet door de technologie werden ondersteund (o.a. fijne motoriek). Momenteel kijkt Inclusief groep daarom naar andere producten om deze technologie bij in te zetten. Om zelf aan de slag te kunnen gaan met het maken van digitale werkinstructies en projectie technologie, is er een training gegeven door TNO aan Inclusief groep. Inclusief groep is ook geïnteresseerd in toepassing van andere technologieën om medewerkers stapsgewijs te instrueren, bijvoorbeeld digitale werkinstructies via tablet.
Ook bezig met inclusieve technologie?
Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag of heb je een technologie ontwikkeld of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.
De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.
*) iteratief is als iets steeds opnieuw gebeurt. Voorbeelden: in een iteratief proces herhalen de onderdelen van het proces zich stelselmatig, bij een iteratieve aanpak ga je stapje voor stapje verder en gebruik je voortschrijdend inzicht in een volgende fase.
gerelateerde artikelen
Tomingroep onderzoekt of relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd
Cognitieve beperking
TKI-LSH
Kunnen relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd? Dit onderzoekt Tomingroep tijdens de pilot die deel uitmaakt van het TKI-LSH programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Goldschmeding Foundation.
De rol van TNO in de pilot Smart beamer bij Inclusief Gresbo
Smart beamer
TKI-LSH
TNO
In pilots speelt TNO, founding partner van Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), als onderzoeker een belangrijke rol. KIT sprak met Ellen Wilschut, onderzoeker Human Factors, over de rol van TNO bij de pilot Inclusief Gresbo.
Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System
Inclusieve technologie
Operator Support System
Pilots
Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?
IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen
Inclusieve technologie
Pilots
TKI-LSH
Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening van IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Kan technologie ze hierbij ondersteunen? IJmond Werkt! onderzoekt dit in samenwerking met TNO.
Deze pilot maakt deel uit van een groter programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door TKI en Goldschmeding Foundation.