Bij Inclusief Groep op locatie Ermelo, wordt assemblagewerk verricht. In opdracht van ABB maakt Inclusief Groep een product met schakelaars en bedrading voor meterkasten. Dit werk is complex en slechts door een beperkt aantal mensen uitvoerbaar. Ook het inwerken van nieuwe mensen kost veel tijd. Het is de verwachting dat de vraag naar schakelaars toeneemt en dat deze groei niet eenvoudig te realiseren valt. Hoe kan technologie medewerkers van Inclusief groep hierbij ondersteunen?
Doelgroep
De doelgroep bestond uit medewerkers met een cognitieve ondersteuningsvraag en eventueel andere ondersteuningsvragen. De doelgroep omvatte medewerkers uit andere afdelingen die geen ervaring hadden met het product zij hadden verschillende competenties en vaardigheden.
Doel
Het doel van de pilot was het selecteren van een specifieke vorm van cognitieve ondersteuningstechnologie (passend bij ondersteuningsbehoeften bij de medewerker) de implementatie op de werkvloer en de evaluatie.
Keuze technologie
Om tot de juiste technologie te komen voor de pilot werd het bestaande werk geobserveerd, zijn medewerkers geïnterviewd en is een canvassessie georganiseerd. In de canvassessie werd met een teamleider, jobcoach, productieleider en twee TNO-experts de volgende punten besproken: de competenties van medewerkers, de werkzaamheden en knelpunten, de werkomgeving en de businesscase.
Deze factoren zijn vastgesteld, gescoord en gewogen om daarna tot een keuze van de technologie te komen. De uiteindelijke keuze is gevallen op projectietechnologie vanwege factoren/eisen als: twee handen beschikbaar hebben, borging van het pakken van de juiste onderdelen en intensief gebruik van acht uur per dag.
Gebruikte technologie
Projectietechnologie maakt het mogelijk om stapsgewijze werkinstructies op het product, de tafel en de bakken met onderdelen te projecteren (tekst, foto, video, symbool) daar waar de informatie nodig is. En daarnaast is het mogelijk om iemand feedback te geven of onderdelen uit de juiste bak worden gepakt
Als projectietechnologie is voor het HIM systeem van Arkite gekozen. Het systeem bestaat uit hardware, beamer en Kinect-sensoren en software ten behoeve van stapsgewijze instructie en feedback. Met dit systeem is ervoor gekozen de locatie van de handeling op het product of bak aan te lichten en een instructietekst en afbeelding op het werkblad naast het product te projecteren.
Aan de slag
De pilot vond plaats in het leerwerk-centrum (waar mensen getraind worden om een product te assembleren voordat ze in de productie gaan werken) en op de productieafdeling. Het is belangrijk dat instructies goed begrepen worden. Daarom is het betrekken van medewerkers bij de ontwikkeling en het iteratief * testen met medewerkers cruciaal. In de ontwikkelfase zijn de gemaakte instructies iteratief* (4 á 5x) voorgelegd aan de teamleider en medewerkers en zo nodig aangepast. De medewerkers kregen feedback bij het pakken van een fout onderdeel. Op basis van deze feedback is besloten aparte rechts- en linkshandige versies van instructie te maken. Ook is er, voor medewerkers die de stappen na de training goed uit het hoofd kenden, een verkorte (afgeschaalde) instructieversie gemaakt met de focus op de te verrichten controle-activiteiten.
Hoe ervaren de medewerkers het werken met technologie?
De technologie werd wisselend ervaren, sommigen medewerkers hadden graag met de technologie willen werken maar werden in de persoonlijke begeleiding groep ingedeeld. Anderen die met de technologie hebben gewerkt gaven een positieve rating (makkelijk, goede gestructureerde uitleg, helpt me concentreren) of negatieve (liever beslissen hoe ik het doe, liever met een begeleider).
Een aantal reacties op de vraag: ‘Zou je liever met of zonder de technologie werken?’
Met technologische ondersteuning wordt het allemaal makkelijker om te onthouden en duidelijker wat je moest doen.
Met technologie is het makkelijker om te concentreren en dan voel ik me prettig.
Liever geen technologie. Ik heb een keer achter de beamer gezeten maar zonder kan je veel beter zelf bepalen hoe je de mal draait. Ook de draden zijn makkelijker. Dat vind ik fijn want dat is praktischer.
Liever zonder technologie. Tech is fijn, geeft extra hulp en dat is handig, maar voor
mij is dat toch wat minder belangrijk. Ik vind het zonder technologie namelijk wat meer uitdaging. En dat vind ik leuk, omdat ik dan kan ontdekken wat ikzelf kan.
Met technologie, leek me interessant. Nieuwe manier van dingen leren. Misschien slaat het sneller aan. Nieuwe ontwikkelmethode. Goed om uit je comfort zone te gaan en nieuwe gebreken van jezelf te leren kennen, zo leer je jezelf beter kennen.
Noah aan het werk met de Operator Support Systeem
Conclusies
De pilot heeft een lijst van leerpunten opgeleverd wat betreft het proces van kiezen en implementeren van technologie op de werkvloer. Vooral de canvassessie en het iteratief ontwikkelen met eindgebruikers heeft zijn meerwaarde bewezen.
Er bestaan grote verschillen in het accepteren en omgaan met technologie. Voor mensen met affiniteit van technologie, kan de technologie motivatie-verhogend werken, dit gold vooral voor jonge medewerkers.
De effecten van de technologie werden vergeleken met de (ideale) uitgangssituatie, waar elke medewerker intensief en persoonsgericht wordt begeleid door de persoonlijk begeleider. Bij de inzet van technologie zal echter begeleiding nodig blijven om met de technologie te leren omgaan. Voor sommige medewerkers bleken de fijn motorische handelingen te uitdagend. Verschillende mensen waarvan men verwachtte dat zij het werk niet zouden kunnen uitvoeren (zonder technologie), blijkt met de technologie het werk wel aan te kunnen. Uit deze pilot blijkt dat het in de praktijk zal het vooral gaan om het vinden en toepassen van de juiste mix aan technologische ondersteuning en persoonlijke begeleiding.
Het vervolg
Inclusief Groep ziet potentie van geprojecteerde werkinstructies. Het gekozen product bleek echter nog uitdagend mede omdat bepaalde elementen niet door de technologie werden ondersteund (o.a. fijne motoriek). Momenteel kijkt Inclusief groep daarom naar andere producten om deze technologie bij in te zetten. Om zelf aan de slag te kunnen gaan met het maken van digitale werkinstructies en projectie technologie, is er een training gegeven door TNO aan Inclusief groep. Inclusief groep is ook geïnteresseerd in toepassing van andere technologieën om medewerkers stapsgewijs te instrueren, bijvoorbeeld digitale werkinstructies via tablet.
Ook bezig met inclusieve technologie?
Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag of heb je een technologie ontwikkeld of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.
De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.
*) iteratief is als iets steeds opnieuw gebeurt. Voorbeelden: in een iteratief proces herhalen de onderdelen van het proces zich stelselmatig, bij een iteratieve aanpak ga je stapje voor stapje verder en gebruik je voortschrijdend inzicht in een volgende fase.
gerelateerde artikelen
Wegwijzer voor inclusieve technologie
Inclusieve technologie
Slimme technologie
TKI-LSH
Meer kansen op duurzaam werk
De matrix is de eerst stap in een groter project met daarin ook pilots. Het project beoogt bij te dragen aan meer kansen voor mensen op een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Dat is goed voor de bedrijven die willen bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt én voor de medewerkers met een cognitieve arbeidsbeperking. We weten namelijk dat waardevol werk een positieve invloed heeft op het levensgeluk en gezondheid van mensen.
Bekijk de matrix
Organisatie
Vanuit de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) initiëren de partners – Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid en TNO – onderzoeksprojecten om kennis over inclusieve technologie samen op te bouwen en breed te delen, met het oog op een meer inclusieve arbeidsmarkt. In dit project werken wij nauw samen met sociale werkbedrijven en partners die de technologie leveren. TNO Sustainable Productivity & Employment voert het project uit. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation en de Topsector Life Sciences & Health (TKI LSH).
Download de publicatie: wegwijzer voor inclusieve technologie
Ook pilot inclusie en technologie bij Senzer en Dorel succesvol
Operator Support System
Pilots
Senzer
Aan de pilot deden 12 werknemers mee, waarvan 7 SW-medewerkers en 5 personen met een indicatie banenafspraak. De meeste medewerkers hebben extra begeleiding nodig, voeren normaal een beperkt aantal taken uit en hebben een laag werktempo. Tijdens de pilot kregen deze medewerkers in hun werk ondersteuning van een Operator Support System (OSS). Dat systeem leidt de medewerkers met lichtbeeldaanwijzingen en een bewegingssensor door het assemblageproces en detecteert hun handelingen.
Resultaten
De meeste pilotdeelnemers waardeerden het werken met OSS positief. Uit de pilot blijkt dat 10 van de 12 deelnemers door de inzet van OSS (veel) beter inzetbaar zijn en bij 9 van de 12 deelnemers ondervangt het systeem hun belemmeringen. Een paar medewerkers voelden zich door het gebruik van de technologie echter onzekerder dan normaal. Ook het gebruik van tekst in de werkinstructies van de OSS was voor meerdere personen een vertragende factor. Dat betekent dat in de doorontwikkeling daar rekening mee moet worden gehouden.
Senzer schaft zelf OSS aan
Op basis van deze uitkomsten heeft Senzer samen met Dorel besloten zelf supportsystemen aan te schaffen voor de productielijn van Maxi Cosi. Paul Verbakel, directeur Werk & Participatie van Senzer: ‘De koppeling van OSS met de assemblagegereedschappen die wij gebruiken, bleek tijdens de pilot succesvol. Het leidde tot de kostprijsreductie die wij wilden bereiken. Bovendien hebben we met de inzet van OSS aantoonbaar de kwaliteit geborgd. Medewerkers zijn beter inzetbaar doordat zij met de technologische ondersteuning meer complex werk uit konden voeren. Een laatste, maar niet het minste winstpunt is, dat de meeste medewerkers meer werkplezier ervoeren door het gebruik van OSS.’
Kennisalliantie Inclusie en Technologie
De pilot bij Senzer is de tweede onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT). Binnen deze alliantie onderzoeken Cedris en SBCM samen met TNO hoe nieuwe technologie zowel de werkgever kan helpen als medewerkers met een beperking. De kennis en kunde van KIT in combinatie met de operationele ervaring van pilotbedrijven leidt tot mooie kansen. Ook de eerste pilot, bij Amfors , bleek succesvol. Inmiddels is er een derde pilot gestart, bij UW in Utrecht. KIT ervaart groeiende interesse in deze pilots vanuit private en publieke partijen en bereidt nieuwe pilots voor.