ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Een consortium van Lucrato, Aventus, Saxion, Weener XL, Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), TINT Apeldoorn en Universiteit Twente heeft een voorstel ingediend bij Coalitie Technologie voor Inclusie in kader van de CTI Challenge 2021 en behoort tot 1 van de winnaars. Het betreft een groei-pilot met de titel: Virtual Reality voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen.

  • CTI
  • TINT
  • Virtual Reality
VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Doelgroep pilot Virtual Reality

Werkleerbedrijf Lucrato, werk- en ontwikkelbedrijf Weener XL en onderwijsinstelling Aventus werken met mensen voor wie toetreding tot de arbeidsmarkt door hun psychosociale kwetsbaarheid een grote uitdaging is. Het gaat hier om zo’n 700 cliënten van Lucrato en WeenerXL en zo’n 150 studenten van Aventus (op jaarbasis). Zij hebben kenmerken van autismespectrumstoornissen (ASS) en/of angststoornissen. Voor mensen met ASS is het lastiger zich een voorstelling te maken van een toekomstige situatie als er niet kan worden teruggevallen op het declaratief geheugen. Dit zorgt ervoor dat zij angstig worden voor nieuwe situaties en stress ervaren. Voor mensen met een angststoornis zijn nieuwe werksituaties vaak stressvol, wat de drempel naar werk vaak verhoogt. Ook voor mensen met ASS is er een grote gevoeligheid voor prikkels met als mogelijk reacties: afsluiten of hyperfocus. Dit kan de stap naar arbeid in de weg staan. Voor deze doelgroepen zijn goede verwachtingen scheppen, duidelijkheid bieden en het vermijden van onnodige prikkels dan ook van groot belang. Wanneer dit ontbreekt leidt dit snel tot inactiviteit (opzien tegen het zetten van nieuwe stappen) of blokkades ergens in de eerste fasen van arbeidsmobiliteit.

De technologie Virtual Reality (VR)

VR is een technologie waarmee digitaal een omgeving wordt gesimuleerd om zo een gebruiker via zijn zintuigen onder te dompelen in een virtuele ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid, maar ook de manier waarop de VR wordt toegepast (staand of zittend), is van belang voor een goede virtuele ervaring. Met een VR-bril ervaart de toekomstige medewerker hoe het is om op de werkplek aanwezig te zijn en ziet hij hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd, maar ook hoe de route naar de werkplek toe eruit zal zien. Door deze ervaring krijgt de toekomstige medewerker een beter beeld van wat het betekent om in dat beroep werkzaam te zijn. Deze ervaring maakt het mogelijk voor de toekomstige medewerker om te bepalen of het werk past bij de kwaliteiten die hij bezit. Doordat de werkconsulent of jobcoach op een scherm mee kan kijken naar wat de client ervaart, kan deze het gedrag van de client observeren en kunnen zij samen analyseren hoe de virtuele werkplek werd ervaren.

Inzet van VR

Met de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. WeenerXL heeft inmiddels ervaring opgedaan met deze technologie.

Blijf op de hoogte van de pilot

De komende tijd zullen we de pilot blijven volgen en bevindingen hierover delen op www.inclusievetechnologie.nl en vanaf januari op de TINT Apeldoorn website.

gerelateerde artikelen

Meet the Maker: Tim van Dam over zelfstandig leren reizen met Virtual OV

  • Inclusieve technologie
  • Meet the Maker
  • Virtual Reality

Een virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.

Lees meer
Screenshot van Virtual OV

Wat is training en educatieve technologie?

  • Training en educatieve technologie
  • Virtual Reality

Voor veel mensen is het leren van nieuwe vaardigheden een belangrijke stap richting werk. Maar oefenen op de werkvloer is niet altijd haalbaar. Misschien omdat het te gevaarlijk is, te complex, of omdat er simpelweg geen begeleiding of ruimte is. Training en educatieve technologie maakt leren mogelijk – realistisch, interactief en op maat.

Lees meer

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer

KIT introduceert een nieuwe Technohub: TINT Maastricht

  • TINT
  • TINT Maastricht

Leuk nieuws, want er is weer een nieuwe Technohub Inclusieve Technologie. TINT Maastricht is de vijfde TINT in Nederland. Het consortium bestaande uit Envida, Het VISTA college, MTB Maastricht en TNO gaat samen aan de slag om de inzet van inclusieve technologie bij werkgevers in Zuid-Limburg uit te breiden.

Lees meer