ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Een consortium van Lucrato, Aventus, Saxion, Weener XL, Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), TINT Apeldoorn en Universiteit Twente heeft een voorstel ingediend bij Coalitie Technologie voor Inclusie in kader van de CTI Challenge 2021 en behoort tot 1 van de winnaars. Het betreft een groei-pilot met de titel: Virtual Reality voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen.

  • CTI
  • TINT
  • Virtual Reality
VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Doelgroep pilot Virtual Reality

Werkleerbedrijf Lucrato, werk- en ontwikkelbedrijf Weener XL en onderwijsinstelling Aventus werken met mensen voor wie toetreding tot de arbeidsmarkt door hun psychosociale kwetsbaarheid een grote uitdaging is. Het gaat hier om zo’n 700 cliënten van Lucrato en WeenerXL en zo’n 150 studenten van Aventus (op jaarbasis). Zij hebben kenmerken van autismespectrumstoornissen (ASS) en/of angststoornissen. Voor mensen met ASS is het lastiger zich een voorstelling te maken van een toekomstige situatie als er niet kan worden teruggevallen op het declaratief geheugen. Dit zorgt ervoor dat zij angstig worden voor nieuwe situaties en stress ervaren. Voor mensen met een angststoornis zijn nieuwe werksituaties vaak stressvol, wat de drempel naar werk vaak verhoogt. Ook voor mensen met ASS is er een grote gevoeligheid voor prikkels met als mogelijk reacties: afsluiten of hyperfocus. Dit kan de stap naar arbeid in de weg staan. Voor deze doelgroepen zijn goede verwachtingen scheppen, duidelijkheid bieden en het vermijden van onnodige prikkels dan ook van groot belang. Wanneer dit ontbreekt leidt dit snel tot inactiviteit (opzien tegen het zetten van nieuwe stappen) of blokkades ergens in de eerste fasen van arbeidsmobiliteit.

De technologie Virtual Reality (VR)

VR is een technologie waarmee digitaal een omgeving wordt gesimuleerd om zo een gebruiker via zijn zintuigen onder te dompelen in een virtuele ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid, maar ook de manier waarop de VR wordt toegepast (staand of zittend), is van belang voor een goede virtuele ervaring. Met een VR-bril ervaart de toekomstige medewerker hoe het is om op de werkplek aanwezig te zijn en ziet hij hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd, maar ook hoe de route naar de werkplek toe eruit zal zien. Door deze ervaring krijgt de toekomstige medewerker een beter beeld van wat het betekent om in dat beroep werkzaam te zijn. Deze ervaring maakt het mogelijk voor de toekomstige medewerker om te bepalen of het werk past bij de kwaliteiten die hij bezit. Doordat de werkconsulent of jobcoach op een scherm mee kan kijken naar wat de client ervaart, kan deze het gedrag van de client observeren en kunnen zij samen analyseren hoe de virtuele werkplek werd ervaren.

Inzet van VR

Met de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. WeenerXL heeft inmiddels ervaring opgedaan met deze technologie.

Blijf op de hoogte van de pilot

De komende tijd zullen we de pilot blijven volgen en bevindingen hierover delen op www.inclusievetechnologie.nl en vanaf januari op de TINT Apeldoorn website.

gerelateerde artikelen

De meerwaarde van Virtual Reality baanoriëntatie voor mensen met angsten of autisme

  • Baanoriëntatie
  • Loopbaanoriëntatie
  • Virtual Reality

In de pilot VR baanoriëntatie is onderzocht of en hoe beroepenfilms via een Virtual Reality (VR) bril mensen met angsten of autisme kunnen ondersteunen in het kiezen van een passende (loop)baan. We delen je graag een aantal inzichten uit het onderzoek.

Lees meer
Kandidaat heeft VR bril op en twee consoles in haar hand

Terugblik TINK Open Café: opleiden met Virtual Reality

  • TINK open café
  • Virtual Reality

Meer geschoolde werknemers en verbeterde baankansen voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt door het opleiden met Virtual Reality. Lees de uitgebreide terugblik op TINK Open Café

Lees meer

Samenwerken om technologie in te zetten voor een inclusieve arbeidsmarkt in Gelderland

  • Inclusieve technohub
  • Inclusieve technologie
  • TINT

We slaan de handen ineen om inclusieve technologie te benutten voor betere arbeidsmarktkansen in de regio Gelderland. In de afgelopen 2,5 jaar zijn er 2 Technohub Inclusieve Technologie (TINT) gestart in Apeldoorn en Rivierenland.

Lees meer
Letterlijk de handen ineen met deelnemers TINT Gelderland

Technologie uitgelicht: Virtual Reality

  • Virtual Reality
  • VR

Alweer de 3e in onze zomerreeks: technologie uitgelicht. Vandaag staat de inzet van Virtual Reality centraal.

Lees meer
Medewerker bekijkt beroepenfiilm via de VR bril