ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Een consortium van Lucrato, Aventus, Saxion, Weener XL, Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), TINT Apeldoorn en Universiteit Twente heeft een voorstel ingediend bij Coalitie Technologie voor Inclusie in kader van de CTI Challenge 2021 en behoort tot 1 van de winnaars. Het betreft een groei-pilot met de titel: Virtual Reality voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen.

  • CTI
  • TINT
  • Virtual Reality
VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Doelgroep pilot Virtual Reality

Werkleerbedrijf Lucrato, werk- en ontwikkelbedrijf Weener XL en onderwijsinstelling Aventus werken met mensen voor wie toetreding tot de arbeidsmarkt door hun psychosociale kwetsbaarheid een grote uitdaging is. Het gaat hier om zo’n 700 cliënten van Lucrato en WeenerXL en zo’n 150 studenten van Aventus (op jaarbasis). Zij hebben kenmerken van autismespectrumstoornissen (ASS) en/of angststoornissen. Voor mensen met ASS is het lastiger zich een voorstelling te maken van een toekomstige situatie als er niet kan worden teruggevallen op het declaratief geheugen. Dit zorgt ervoor dat zij angstig worden voor nieuwe situaties en stress ervaren. Voor mensen met een angststoornis zijn nieuwe werksituaties vaak stressvol, wat de drempel naar werk vaak verhoogt. Ook voor mensen met ASS is er een grote gevoeligheid voor prikkels met als mogelijk reacties: afsluiten of hyperfocus. Dit kan de stap naar arbeid in de weg staan. Voor deze doelgroepen zijn goede verwachtingen scheppen, duidelijkheid bieden en het vermijden van onnodige prikkels dan ook van groot belang. Wanneer dit ontbreekt leidt dit snel tot inactiviteit (opzien tegen het zetten van nieuwe stappen) of blokkades ergens in de eerste fasen van arbeidsmobiliteit.

De technologie Virtual Reality (VR)

VR is een technologie waarmee digitaal een omgeving wordt gesimuleerd om zo een gebruiker via zijn zintuigen onder te dompelen in een virtuele ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid, maar ook de manier waarop de VR wordt toegepast (staand of zittend), is van belang voor een goede virtuele ervaring. Met een VR-bril ervaart de toekomstige medewerker hoe het is om op de werkplek aanwezig te zijn en ziet hij hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd, maar ook hoe de route naar de werkplek toe eruit zal zien. Door deze ervaring krijgt de toekomstige medewerker een beter beeld van wat het betekent om in dat beroep werkzaam te zijn. Deze ervaring maakt het mogelijk voor de toekomstige medewerker om te bepalen of het werk past bij de kwaliteiten die hij bezit. Doordat de werkconsulent of jobcoach op een scherm mee kan kijken naar wat de client ervaart, kan deze het gedrag van de client observeren en kunnen zij samen analyseren hoe de virtuele werkplek werd ervaren.

Inzet van VR

Met de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. WeenerXL heeft inmiddels ervaring opgedaan met deze technologie.

Blijf op de hoogte van de pilot

De komende tijd zullen we de pilot blijven volgen en bevindingen hierover delen op www.inclusievetechnologie.nl en vanaf januari op de TINT Apeldoorn website.

gerelateerde artikelen

Virtual Reality loopbaanoriëntatie

  • Loopbaanoriëntatie
  • Virtual Reality

Ervaar verschillende beroepen in Virtual Reality met de VR loopbaanoriëntatie. In het kader van de CTI challenge is deze VR ontwikkeld. Lees meer over het onderzoek en de ervaringen van deelnemers.

Lees meer
Kandidaat heeft VR bril op en twee consoles in haar hand

Heftrucktrainingen in Virtual Reality bij Avres

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Veiligheid is een belangrijk aspect bij het werken op een heftruck in een magazijn. Avres, het sociale ontwikkelbedrijf van Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden heeft samen met Playsight een goede en veilige oplossing gevonden om kandidaten hierin te trainen: heftrucktrainingen in Virtual Reality (VR).

Lees meer

TINT Apeldoorn en het belang van de learning community

  • TINT
  • TINT Apeldoorn

Als aanjager van TINT zijn wij trots op de learning community die TINT Apeldoorn heeft. In de onderstaande video vertellen de deelnemende partijen over hoe de learning community bijdraagt aan inclusiviteit in hightech en leven lang leren.

Lees

Virtual Reality bij baanoriëntatie: update CTI challenge

  • Baanoriëntatie
  • CTI
  • Virtual Reality

Door de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. Tijdens de CTI challenge: VR bij baanoriëntatie zijn we door middel van co-design aan de slag gegaan. Wat is co-design en wat is er toe nu toe bereikt.

Lees meer
Student met VR bril op