ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Een consortium van Lucrato, Aventus, Saxion, Weener XL, Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), TINT Apeldoorn en Universiteit Twente heeft een voorstel ingediend bij Coalitie Technologie voor Inclusie in kader van de CTI Challenge 2021 en behoort tot 1 van de winnaars. Het betreft een groei-pilot met de titel: Virtual Reality voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen.

  • CTI
  • TINT
  • Virtual Reality
VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

Doelgroep pilot Virtual Reality

Werkleerbedrijf Lucrato, werk- en ontwikkelbedrijf Weener XL en onderwijsinstelling Aventus werken met mensen voor wie toetreding tot de arbeidsmarkt door hun psychosociale kwetsbaarheid een grote uitdaging is. Het gaat hier om zo’n 700 cliënten van Lucrato en WeenerXL en zo’n 150 studenten van Aventus (op jaarbasis). Zij hebben kenmerken van autismespectrumstoornissen (ASS) en/of angststoornissen. Voor mensen met ASS is het lastiger zich een voorstelling te maken van een toekomstige situatie als er niet kan worden teruggevallen op het declaratief geheugen. Dit zorgt ervoor dat zij angstig worden voor nieuwe situaties en stress ervaren. Voor mensen met een angststoornis zijn nieuwe werksituaties vaak stressvol, wat de drempel naar werk vaak verhoogt. Ook voor mensen met ASS is er een grote gevoeligheid voor prikkels met als mogelijk reacties: afsluiten of hyperfocus. Dit kan de stap naar arbeid in de weg staan. Voor deze doelgroepen zijn goede verwachtingen scheppen, duidelijkheid bieden en het vermijden van onnodige prikkels dan ook van groot belang. Wanneer dit ontbreekt leidt dit snel tot inactiviteit (opzien tegen het zetten van nieuwe stappen) of blokkades ergens in de eerste fasen van arbeidsmobiliteit.

De technologie Virtual Reality (VR)

VR is een technologie waarmee digitaal een omgeving wordt gesimuleerd om zo een gebruiker via zijn zintuigen onder te dompelen in een virtuele ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid, maar ook de manier waarop de VR wordt toegepast (staand of zittend), is van belang voor een goede virtuele ervaring. Met een VR-bril ervaart de toekomstige medewerker hoe het is om op de werkplek aanwezig te zijn en ziet hij hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd, maar ook hoe de route naar de werkplek toe eruit zal zien. Door deze ervaring krijgt de toekomstige medewerker een beter beeld van wat het betekent om in dat beroep werkzaam te zijn. Deze ervaring maakt het mogelijk voor de toekomstige medewerker om te bepalen of het werk past bij de kwaliteiten die hij bezit. Doordat de werkconsulent of jobcoach op een scherm mee kan kijken naar wat de client ervaart, kan deze het gedrag van de client observeren en kunnen zij samen analyseren hoe de virtuele werkplek werd ervaren.

Inzet van VR

Met de inzet van Virtual Reality bij mensen met kenmerken van een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en/of een angststoornis, verwachten we dat het voor hen gemakkelijker wordt om de stap te maken naar een nieuwe baan. WeenerXL heeft inmiddels ervaring opgedaan met deze technologie.

Blijf op de hoogte van de pilot

De komende tijd zullen we de pilot blijven volgen en bevindingen hierover delen op www.inclusievetechnologie.nl en vanaf januari op de TINT Apeldoorn website.

gerelateerde artikelen

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril