ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie

Ineke van Kruining van TINT West-Brabant en Sjoerd de Vries van TINT Apeldoorn schreven samen met Ellen Wilschut (TNO) en Paul Preenen (Saxion en TNO) het essay Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie waarin zij het belang van de TINT hubs voor een inclusieve arbeidsmarkt benadrukken. Lees in dit artikel meer over het onderzoek en de TINT hubs.

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Inclusieve technologie
  • TINT
Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie

Het belang van regionale samenwerking voor inclusieve technologie

Volgens de auteurs van het essay Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie is het onbenut arbeidspotentieel van mensen met een ondersteuningsvraag in Nederland groot, terwijl er krapte is op de arbeidsmarkt. Met de inzet van inclusieve technologie kan onderbezetting op de arbeidsmarkt tegengegaan worden én kan er zinvol werk voor mensen met een ondersteuningsvraag mogelijk gemaakt worden. Het nut van inclusieve technologie is al aangetoond. Echter zeggen de auteurs: “In de arbeidscontext ontbreken vaak de randvoorwaarden voor succesvolle inzet van inclusieve technologie.”

 

Daar bieden Technohubs Inclusieve Technologie (TINT hubs) een oplossing voor. De auteurs geven aan: “Een TINT is bij uitstek de plek waar organisaties regionaal samen (multidisciplinair) innoveren en de randvoorwaarden realiseren voor inclusieve technologie. Zo ontstaan met gebruikers geteste en werkende oplossingen die worden gedragen door de regionale partners en zijn ingebed in de praktijk. De TINT biedt daarmee een mooie basis voor het (regionaal) verspreiden van kennis en inzichten.”

 

De regionale samenwerkingen van TINT hubs waarbij verschillende partijen gezamenlijk gaan experimenteren zijn belangrijk, omdat je zo samen problemen kan oplossen door te werken, leren en innoveren. De auteurs stellen: “De kracht van de TINT wordt bepaald door het benutten van de eigen regionale kwaliteiten: in elke TINT werken nét even andere partners met elkaar samen die met elkaar de meerwaarde zien en willen realiseren. Het is niet één formule.” De opbrengsten van een TINT zijn dan ook groot. De auteurs concluderen daarom dat TINT hubs een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van mensen met inclusieve technologie.

 

De TINT hubs

De auteurs geven aan dat landelijke initiatieven zoals KIT en CTI van “bijzonder belang” zijn. Ze zeggen: “door meer innovaties aan te jagen en kennis hierover landelijk te delen kunnen regionale initiatieven makkelijker opgeschaald worden.” KIT heeft inmiddels vier TINT hubs opgericht in Nederland. Dit zijn TINT Apeldoorn, TINT Rivierenland, TINT West-Brabant en TINT Achterhoek. De auteurs hopen in de toekomst op meer TINT hubs. Ze zeggen: “Hoewel de Technohubs Inclusieve Technologie een belofte vormen, zullen ze verder moeten groeien om grotere impact te hebben, zowel in aantal als in regionale innovatiekracht.”

 

Meer weten?

Wil je meer weten over wat de verschillende TINT hubs doen of heb je interesse om je aan te sluiten bij een TINT? Neem dan contact met ons op.

gerelateerde artikelen

Hoe zet je technologie in bij werknemers met een psychosociale belemmering?

  • Inclusieve technologie
  • Psychosociale belemmeringen
  • TNO

Instituut Gak presenteert in samenwerking met KIT-partner TNO een kennisvideo waar ze op bezoek gaan bij Cedris-leden Senzer en Weener XL. De video maakt onderdeel uit van een traject in opdracht van Instituut GAK en is een vervolg op de gepubliceerde Handreiking Technologie en psychosociale belemmeringen. De handreiking is mede tot stand gekomen met inbreng van een aantal sociale ondernemers en hun werknemers en experts op het gebied van arbeid en gezondheid, technologie, psychische klachten en duurzame inzetbaarheid en arbeidsmarkt. TNO voert het project uit. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) heeft een adviserende rol. KIT is een initiatief van Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid en TNO.  

Lees meer

Veel belangstelling voor de uitwisselingsessie Technologie & Inclusie

  • De Normaalste Zaak
  • Inclusieve technologie

Toepassen van inclusieve technologie Tijdens deze sessie werden er 3 korte presentaties gegeven met voorbeelden van technologie toepassingen en de voor- en nadelen. Paul Verbakel (Senzer, Helmond) vertelde o.m. over de inzet van het Operating Support System en de lessons learnt; Marko Terpstra (IBN Groep, Uden/Veghel) nam ons mee in o.a. hun innovatieroutes en de wereld van VR brillen. Harry de Boer (KIT en TNO) gaf een overzicht bij welke beperkingen en in welke fase van werk (vinden van werk, uitvoering van werk en duurzame inzetbaarheid) technologie kansrijke oplossingen kan bieden. Na de presentaties gingen de groepen uiteen in break-out sessies. Hier werd o.a. gesproken over waar behoefte aan is, en hoe je begint met inclusieve technologie. Zowel werkgevers, als aanbieders van inclusieve technologie waren bij deze sessies aanwezig. Checklist Inclusieve technologie De conclusie is dat er veel interesse is in inclusieve technologie; veel werkgevers zien mogelijkheden en willen stappen zetten. Tegelijkertijd realiseren werkgevers zich dat de ene technologie al veel verder ontwikkeld is dan de andere, en dat technologische innovatie ook een goede inbedding vergt. Met het oog daarop heeft KIT ook een checklist ontwikkeld. Download hier de KIT checklist. Downloaden presentatie Je kunt de presentatie van de uitwisselingsessie hier downloaden.

Lees meer

Cruciale rol voor begeleiders bij toepassing nieuwe technologie

  • Inclusieve technologie

Op 2 november besteedde KIT aandacht aan de uitkomsten van de pilots van de Coalitie Technologie voor Inclusie. In Sociaal Bestek van 14 december gaan Yannick Bleeker van Regioplan Beleidsonderzoek en Mike Grijseels van Athena Instituut nader in op de impact van nieuwe technologie en op de vraag hoe begeleiders (klantmanagers, loopbaanadviseurs, jobcoaches, arbeidsdeskundigen) een grote rol kunnen spelen in het verzilveren van de kansen van technologie voor inclusie. Diverse aspecten bij gebruik van nieuwe technologie Aan de hand van een concreet voorbeeld komen diverse aspecten naar voren. We noemen er een paar: In hoeverre is de gekozen technologie een goede oplossing voor het ervaren probleem? Neemt de technologie een belemmering echt weg of leidt het tot nieuwe problemen? Denk aan ergonomische klachten. Welke impact heeft de technologie op de werknemer en op de rol van de belegeider? In hoeverre behoudt de werknemer autonomie; wie stuurt wie aan? Hoe creëer je draagvlak binnen het bedrijf en voorkom je stigmatisering? Behoefte aan bijscholing professionals bij gebruik nieuwe technologie KIT kan zich vinden in de gestelde vragen. Veel vragen komen ook terug in de KIT checklist die elders op de website van KIT zijn gepubliceerd, op basis van onze kennis en ervaring. De checklist raakt aan een aantal valkuilen, en is uiteraard beperkt qua opzet en thema’s. In de oriënterende fase fungeert het als handreiking. KIT voorziet dat met de voortgaande snelle technologische ontwikkelingen en de behoefte aan maatwerk de bijscholing van professionals een belangrijk thema zal worden. Bron: “Professionals kunnen de kansen vaninclusieve technologie verzilveren” – Sociaal Bestek, 14 december. Je kunt het volledige artikel lezen op zorgwelzijn.nl door een gratis proefabonnement te nemen.

Lees meer

Coalitie Technologie voor Inclusie (CTI) deelt lessen uit pilots

  • Cobot
  • Exoskelet
  • Inclusieve technologie
  • Slimme technologie
  • Sociale innovatie

In hoeverre biedt technologie meerwaarde voor mensen met een ondersteuningsvraag. Lees de belangrijkste inzichten uit het onderzoek van CTI.

Lees meer