ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Door de inzet van technologie prikkel je medewerkers

In gesprek met Gerjan Berghorst, intelligent jobcoach bij Inclusief Groep, over de pilot Smart Beamer. Binnen het onderdeel Proson begeleidt Gerjan 70 medewerkers daarnaast is hij betrokken bij het innovatie stuk binnen Inclusief Groep.
Hierdoor is hij één van de kartrekkers voor deze pilot en communiceert hij met TNO en werkcoaches. In april plaatsen we het artikel: Inclusief Groep verkent kansen nieuwe technologie voor mensen met een arbeidsbeperking.

  • Smart beamer
  • TKI-LSH
  • TNO
Door de inzet van technologie prikkel je medewerkers

Pilot Smart Beamer

Inclusief Groep in Ermelo verkent of medewerkers met een beperking met hulp van een smart beamer meer complexe producten kunnen assembleren. Concreet gaat het om de productie/ assemblage van de zogenoemde kanbankasten, onderdeel van een meterkast. Met de inzet van een slim projectiesysteem worden medewerkers actief ondersteund bij het uitvoeren van alle productiestappen; ook controleert de beamer de geleverde kwaliteit en kwantiteit van de producten.

Selectie deelnemers

In overleg met TNO is er besloten om medewerkers te selecteren met uiteenlopende beperkingen. Daarbij is er een diverse groep gecreëerd met SW, Wajongers, statushouders etc.
Er zijn vele lijsten ingevuld door o.a. medewerkers. Welke capaciteiten hebben ze, wat denken ze dat ze zelf kunnen aanleveren. Maar ook vanuit Proson hebben wij een inschatting gemaakt van de personen.
Op basis van onderzoekgegevens heeft TNO een indeling gemaakt van twee groepen van 12 personen.

Twee verschillende groepen

De groepen zijn verdeelt in een controle groep en een smart beamer groep.
In de controle groep leren 12 medewerkers de werkzaamheden aan via een werkcoach. De methode zoals die momenteel binnen Inclusief Groep wordt gehanteerd.
In de smart beamer groep leren de medewerkers de werkzaamheden aan de hand met behulp van een smart beamer.
Elke medewerker aan de pilot werkt hetzelfde aantal uur tot aan het einde van het project en dan worden alle gegevens verzamelt door TNO.

Leerwerkcentrum

Voordat medewerkers de productie ingaan, zullen ze eerst een aantal uren in het leerwerkcentrum doorbrengen.
Het leerwerkcentrum is Inclusief Groep 2 jaar geleden mee gestart. Een persoonlijke wens van Gerjan en een chef om heel bewust in te zetten op een leerwerkcentrum. Er kan beter een inschatting worden gemaakt over van de capaciteiten van mensen. Vaak worden medewerkers beïnvloedt door externe factoren. Als je de externe factoren weghaalt (lawaai werkvloer), kunnen mensen meer uit zichzelf halen. Met daarnaast een werkcoach die ze vertrouwen geeft en geduldig met ze omgaat.

Rol leerwerkcentrum in de pilot

In het leerwerkcentrum krijgen medewerkers 1 op 1 begeleiding van de werkcoach om in alle rust de werkzaamheden aan te leren. Als de werkcoach zegt dit is goed, dan gaat de medewerker de productie in. Dit geldt voor zowel de controle – als de smart beamer groep.

Voordelen leerwerkcentrum

Medewerkers kunnen in een rustige omgeving aan het werk. Er is geen afleiding van collega’s, geen extra druk van mensen die meekijken. 1 op 1 begeleiding waarbij motiveren belangrijk is. Mensen krijgen zo meer vertrouwen.

Doelen pilot smart beamer

De doelen voor de pilot zijn in samenwerking met TNO vastgelegd. Medewerkers kunnen voortijdig uit de pilot stappen, iedereen doet vrijwillig mee.
Ook kan het zijn dat wij zien dat een medewerker in het leerwerkcentrum niet de ontwikkeling kan maken om naar de productie te gaan. Dit kan komen door motoriek of verstandelijk. Wij praten dan met deze medewerker en hij of zij zal zijn werkzaamheden op de hun eigen afdeling weer oppakken.

Alle medewerkers die mee hebben gedaan aan de pilot ontvangen een certificaat van deelname. Medewerkers die het volledige traject hebben gevolgd, krijgen een uitgebreider certificaat.
Momenteel zijn we 2 maanden bezig in het leerwerkcentrum en zijn bijna alle medewerkers aan bod geweest.

Resultaten tot nu toe

  • Zelfvertrouwen medewerkers
    Ook al zijn we pas 2 maanden onderweg, er zijn al een aantal opvallende zaken te delen.
    Lijst van kandidaten waarvan op voorhand werd gedacht: ik weet niet of hij of zij dit kan. Laten zien dat zij hele goede resultaten boeken en in de productie kunnen meedraaien. Hierdoor zie je het zelfvertrouwen toenemen.
  • Niet het juiste product voor de technologie
    De smart beamer wordt ingezet bij de productie van het binnenwerk van een meterkast. Wij merken dat we vastlopen op dit product. We hebben van te voren onvoldoende kunnen inschatten dat er een stukje fijne motoriek en daarnaast verstandelijk vermogen nodig was. Samen met TNO proberen we de smart beamer zo goed mogelijk in te zetten.Technologie voor dit specifieke product is 60 – 70% geschikt. Er is een eenvoudige versie in productie, waarbij niet alle handelingen worden getoond.
    Technologie is zoals het is, als er technisch iets vastloopt, dan schieten onze medewerkers in paniek. Dan heb je uitdaging. Werken medewerkers in combinatie met een werkcoach is het zelf oplossend vermogen hoger. Hier zijn we gaandeweg achter gekomen.We kijken nu waar we de technologie wel kunnen toepassen, want het is nu al duidelijk dat mensen meer kunnen dan ze zelf denken of wij verwachten. In Hardewijk maken ze laadkabels etc. Daar zitten echt werkzaamheden die je kan gebruiken voor smart beamer. Dus we zijn zeker al aan het rondkijken.

Door de inzet van technologie prikkel je mensen

Met technologie prikkel je medewerkers die nieuwsgierig zijn en zij verspreiden het weer verder in de organisatie. Zo ontstaat er een positieve werking.
Binnen Proson hebben we veel jonge medewerkers op de afdeling, die worden heel anders gemotiveerd door technologie dan sommige oudere medewerkers. Die gaan mee en hebben zoiets van we zien het wel. Jonge medewerkers zijn heel enthousiast.
Ook heeft de inzet van een smart beamer het voordeel dat medewerkers werk van anderen kunnen overnemen. Waar we eerst geen achtervang hadden voor bepaalde vaste medewerkers. Kan door de inzet van technologie hun werk wel worden overgenomen door nieuwe medewerkers.

Smart beamer inzetten bij VSO leerlingen

Binnen Inclusief groep draaien ook regelmatig VSO leerlingen mee. Zij lopen vaak vast op de werkvloer, door de drukte en allerlei afleidingen. Een aantal van deze leerlingen wil ik graag achter de smart beamer zetten om te kijken of ze met deze instructies de werkzaamheden wel kunnen doen. Dit is buiten de pilot om, maar zeker iets wat we gaan proberen.

Motiveren jonge doelgroep

De jonge doelgroep wil vaak door naar detachering of regulier contract. Aan de hand van technologie kan je ze extra motiveren. Wat gaan ze produceren en hoeveel stuks. Aan de hand van een tablet kunnen ze dit zelf bijhouden. Waardoor je ze ook het besef van groei en kwaliteit geeft. Op deze manier kan je ze motiveren.

Advies om doelgroepen te motiveren voor inzet technologie

Leer ze omgaan met de technologie in een rustige omgeving, zoals wij het doen in een leerwerkcentrum. Hier krijgen de medewerkers 1 op 1 begeleiding, zonder allerlei afleiding. Hierdoor kunnen ze beter leren en zal het zelfvertrouwen groeien. Het is belangrijk om te ervaren dat er bij hun iets gebeurd.

Wil je ook jouw verhaal delen?

Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkelt of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

Goldschmeding Foundation

De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.

De Foundation ondersteunt daarom – met inzet van donaties, netwerk en kennis – zowel excellent wetenschappelijk onderzoek als innovatieve praktijkprojecten, die bijdragen aan een Inclusieve Arbeidsmarkt, Duurzaam Werk en een Menswaardige Economie waaronder het TKI-LSH project.

gerelateerde artikelen

Tomingroep onderzoekt of relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd

  • Cognitieve beperking
  • TKI-LSH

Kunnen relatief complexe assemblagewerkzaamheden met behulp van technologie door medewerkers met een cognitieve beperking kunnen worden uitgevoerd? Dit onderzoekt Tomingroep tijdens de pilot die deel uitmaakt van het TKI-LSH programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Goldschmeding Foundation.

Lees meer

De rol van TNO in de pilot Smart beamer bij Inclusief Gresbo

  • Smart beamer
  • TKI-LSH
  • TNO

In pilots speelt TNO, founding partner van Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), als onderzoeker een belangrijke rol. KIT sprak met Ellen Wilschut, onderzoeker Human Factors, over de rol van TNO bij de pilot Inclusief Gresbo.

Lees meer
Medewerker Inclusief Gresbo aan het werk met smart beamer

IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TKI-LSH

Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening van IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Kan technologie ze hierbij ondersteunen? IJmond Werkt! onderzoekt dit in samenwerking met TNO. Deze pilot maakt deel uit van een groter programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door TKI en Goldschmeding Foundation.

Lees meer
Medewerkster IJmond werkt met de GroenApp

Door een app meer regie over je stress?

  • Psychische beperking
  • Stress meting device
  • TNO

Meer regie over hun stress: dat is wat de cliënten van Emerhese Flevoland, het autisme expertise centrum van GGZ Centraal, graag willen. De app SAM die onderzoeksinstituut TNO samen met hen en hun behandelaars heeft ontwikkeld moet hierbij helpen.

Lees meer
De SAM app op een telefoon