ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Door de inzet van technologie prikkel je medewerkers

In gesprek met Gerjan Berghorst, intelligent jobcoach bij Inclusief Groep, over de pilot Smart Beamer. Binnen het onderdeel Proson begeleidt Gerjan 70 medewerkers daarnaast is hij betrokken bij het innovatie stuk binnen Inclusief Groep.
Hierdoor is hij één van de kartrekkers voor deze pilot en communiceert hij met TNO en werkcoaches. In april plaatsen we het artikel: Inclusief Groep verkent kansen nieuwe technologie voor mensen met een arbeidsbeperking.

  • Smart beamer
  • TKI-LSH
  • TNO
Door de inzet van technologie prikkel je medewerkers

Pilot Smart Beamer

Inclusief Groep in Ermelo verkent of medewerkers met een beperking met hulp van een smart beamer meer complexe producten kunnen assembleren. Concreet gaat het om de productie/ assemblage van de zogenoemde kanbankasten, onderdeel van een meterkast. Met de inzet van een slim projectiesysteem worden medewerkers actief ondersteund bij het uitvoeren van alle productiestappen; ook controleert de beamer de geleverde kwaliteit en kwantiteit van de producten.

Selectie deelnemers

In overleg met TNO is er besloten om medewerkers te selecteren met uiteenlopende beperkingen. Daarbij is er een diverse groep gecreëerd met SW, Wajongers, statushouders etc.
Er zijn vele lijsten ingevuld door o.a. medewerkers. Welke capaciteiten hebben ze, wat denken ze dat ze zelf kunnen aanleveren. Maar ook vanuit Proson hebben wij een inschatting gemaakt van de personen.
Op basis van onderzoekgegevens heeft TNO een indeling gemaakt van twee groepen van 12 personen.

Twee verschillende groepen

De groepen zijn verdeelt in een controle groep en een smart beamer groep.
In de controle groep leren 12 medewerkers de werkzaamheden aan via een werkcoach. De methode zoals die momenteel binnen Inclusief Groep wordt gehanteerd.
In de smart beamer groep leren de medewerkers de werkzaamheden aan de hand met behulp van een smart beamer.
Elke medewerker aan de pilot werkt hetzelfde aantal uur tot aan het einde van het project en dan worden alle gegevens verzamelt door TNO.

Leerwerkcentrum

Voordat medewerkers de productie ingaan, zullen ze eerst een aantal uren in het leerwerkcentrum doorbrengen.
Het leerwerkcentrum is Inclusief Groep 2 jaar geleden mee gestart. Een persoonlijke wens van Gerjan en een chef om heel bewust in te zetten op een leerwerkcentrum. Er kan beter een inschatting worden gemaakt over van de capaciteiten van mensen. Vaak worden medewerkers beïnvloedt door externe factoren. Als je de externe factoren weghaalt (lawaai werkvloer), kunnen mensen meer uit zichzelf halen. Met daarnaast een werkcoach die ze vertrouwen geeft en geduldig met ze omgaat.

Rol leerwerkcentrum in de pilot

In het leerwerkcentrum krijgen medewerkers 1 op 1 begeleiding van de werkcoach om in alle rust de werkzaamheden aan te leren. Als de werkcoach zegt dit is goed, dan gaat de medewerker de productie in. Dit geldt voor zowel de controle – als de smart beamer groep.

Voordelen leerwerkcentrum

Medewerkers kunnen in een rustige omgeving aan het werk. Er is geen afleiding van collega’s, geen extra druk van mensen die meekijken. 1 op 1 begeleiding waarbij motiveren belangrijk is. Mensen krijgen zo meer vertrouwen.

Doelen pilot smart beamer

De doelen voor de pilot zijn in samenwerking met TNO vastgelegd. Medewerkers kunnen voortijdig uit de pilot stappen, iedereen doet vrijwillig mee.
Ook kan het zijn dat wij zien dat een medewerker in het leerwerkcentrum niet de ontwikkeling kan maken om naar de productie te gaan. Dit kan komen door motoriek of verstandelijk. Wij praten dan met deze medewerker en hij of zij zal zijn werkzaamheden op de hun eigen afdeling weer oppakken.

Alle medewerkers die mee hebben gedaan aan de pilot ontvangen een certificaat van deelname. Medewerkers die het volledige traject hebben gevolgd, krijgen een uitgebreider certificaat.
Momenteel zijn we 2 maanden bezig in het leerwerkcentrum en zijn bijna alle medewerkers aan bod geweest.

Resultaten tot nu toe

  • Zelfvertrouwen medewerkers
    Ook al zijn we pas 2 maanden onderweg, er zijn al een aantal opvallende zaken te delen.
    Lijst van kandidaten waarvan op voorhand werd gedacht: ik weet niet of hij of zij dit kan. Laten zien dat zij hele goede resultaten boeken en in de productie kunnen meedraaien. Hierdoor zie je het zelfvertrouwen toenemen.
  • Niet het juiste product voor de technologie
    De smart beamer wordt ingezet bij de productie van het binnenwerk van een meterkast. Wij merken dat we vastlopen op dit product. We hebben van te voren onvoldoende kunnen inschatten dat er een stukje fijne motoriek en daarnaast verstandelijk vermogen nodig was. Samen met TNO proberen we de smart beamer zo goed mogelijk in te zetten.Technologie voor dit specifieke product is 60 – 70% geschikt. Er is een eenvoudige versie in productie, waarbij niet alle handelingen worden getoond.
    Technologie is zoals het is, als er technisch iets vastloopt, dan schieten onze medewerkers in paniek. Dan heb je uitdaging. Werken medewerkers in combinatie met een werkcoach is het zelf oplossend vermogen hoger. Hier zijn we gaandeweg achter gekomen.We kijken nu waar we de technologie wel kunnen toepassen, want het is nu al duidelijk dat mensen meer kunnen dan ze zelf denken of wij verwachten. In Hardewijk maken ze laadkabels etc. Daar zitten echt werkzaamheden die je kan gebruiken voor smart beamer. Dus we zijn zeker al aan het rondkijken.

Door de inzet van technologie prikkel je mensen

Met technologie prikkel je medewerkers die nieuwsgierig zijn en zij verspreiden het weer verder in de organisatie. Zo ontstaat er een positieve werking.
Binnen Proson hebben we veel jonge medewerkers op de afdeling, die worden heel anders gemotiveerd door technologie dan sommige oudere medewerkers. Die gaan mee en hebben zoiets van we zien het wel. Jonge medewerkers zijn heel enthousiast.
Ook heeft de inzet van een smart beamer het voordeel dat medewerkers werk van anderen kunnen overnemen. Waar we eerst geen achtervang hadden voor bepaalde vaste medewerkers. Kan door de inzet van technologie hun werk wel worden overgenomen door nieuwe medewerkers.

Smart beamer inzetten bij VSO leerlingen

Binnen Inclusief groep draaien ook regelmatig VSO leerlingen mee. Zij lopen vaak vast op de werkvloer, door de drukte en allerlei afleidingen. Een aantal van deze leerlingen wil ik graag achter de smart beamer zetten om te kijken of ze met deze instructies de werkzaamheden wel kunnen doen. Dit is buiten de pilot om, maar zeker iets wat we gaan proberen.

Motiveren jonge doelgroep

De jonge doelgroep wil vaak door naar detachering of regulier contract. Aan de hand van technologie kan je ze extra motiveren. Wat gaan ze produceren en hoeveel stuks. Aan de hand van een tablet kunnen ze dit zelf bijhouden. Waardoor je ze ook het besef van groei en kwaliteit geeft. Op deze manier kan je ze motiveren.

Advies om doelgroepen te motiveren voor inzet technologie

Leer ze omgaan met de technologie in een rustige omgeving, zoals wij het doen in een leerwerkcentrum. Hier krijgen de medewerkers 1 op 1 begeleiding, zonder allerlei afleiding. Hierdoor kunnen ze beter leren en zal het zelfvertrouwen groeien. Het is belangrijk om te ervaren dat er bij hun iets gebeurd.

Wil je ook jouw verhaal delen?

Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkelt of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

Goldschmeding Foundation

De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.

De Foundation ondersteunt daarom – met inzet van donaties, netwerk en kennis – zowel excellent wetenschappelijk onderzoek als innovatieve praktijkprojecten, die bijdragen aan een Inclusieve Arbeidsmarkt, Duurzaam Werk en een Menswaardige Economie waaronder het TKI-LSH project.

gerelateerde artikelen

Technologie als verlengstuk van je medewerker

  • Inclusieve technologie
  • Senzer
  • TNO

Reguliere bedrijven laten zien dat ook zij medewerkers uit sociale werkbedrijven kunnen inzetten door inzet van technologie. Dat is het doel van werkbedrijf Senzer (Helmond De Peel) en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT). SW journaal sprak hierover met Roland van Kraaij engineer bij Senzer, Leendert Bos, kwartiermaker bij KIT en Harry de Boer, business developer bij TNO.

Lees meer

Inclusief Groep verkent kansen nieuwe technologie voor mensen met een arbeidsbeperking

  • Inclusieve technologie
  • Smart beamer
  • TKI-LSH

Inclusief Gresbo in Ermelo verkent of medewerkers met een beperking met hulp van een smart beamer meer complexe producten kunnen assembleren. Concreet gaat het om de productie/ assemblage van de zogenoemde kanbankasten, onderdeel van een meterkast. Met de inzet van een slim projectiesysteem worden medewerkers actief ondersteund bij het uitvoeren van alle productiestappen.

Lees meer
Medewerker Proson aan het werk met smart beamer

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril

Hoe zet je technologie in bij werknemers met een psychosociale belemmering?

  • Inclusieve technologie
  • Psychosociale belemmeringen
  • TNO

Instituut Gak presenteert in samenwerking met KIT-partner TNO een kennisvideo waar ze op bezoek gaan bij Cedris-leden Senzer en Weener XL. De video maakt onderdeel uit van een traject in opdracht van Instituut GAK en is een vervolg op de gepubliceerde Handreiking Technologie en psychosociale belemmeringen. De handreiking is mede tot stand gekomen met inbreng van een aantal sociale ondernemers en hun werknemers en experts op het gebied van arbeid en gezondheid, technologie, psychische klachten en duurzame inzetbaarheid en arbeidsmarkt. TNO voert het project uit. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) heeft een adviserende rol. KIT is een initiatief van Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid en TNO.  

Lees meer