ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?

Mensen met een cognitieve beperking kunnen een minder ontwikkeld taal- en conceptueel denkvermogen hebben. Dit maakt vragenlijstenonderzoek bij deze doelgroep vaak uitdagend. TNO ontwikkelde samen met Games for Health een toegankelijk meetinstrument dat goed aansluit bij deze mensen én veranderingen door de tijd heen kan meten.  Zoals bij de inzet van inclusieve technologie in het werk. Sociaal bestek besteedde hier aandacht aan.

  • Inclusieve technologie
  • Meetinstrument
  • TNO
Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?

Meetinstrument

Dit meetinstrument meet de verandering in zelfeffectiviteit onder medewerkers. Zelfeffectiviteit is het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om met succes invloed uit te oefenen op zijn of haar situatie. Zelfeffectiviteit is een belangrijke voorspeller van motivatie en betreft het geloof dat iemand heeft in zijn of haar eigen kunnen om bepaalde acties succesvol uit te voeren.

Zelfstandiger door inzet van inclusieve technologie

De inzet van technologie ter ondersteuning van in dit geval cognitieve belemmeringen kan het werk toegankelijker maken voor mensen met een arbeidsbeperking, de zogenoemde inclusieve technologie. Technologie kan mensen bijvoorbeeld ondersteunen bij taken die cognitieve vaardigheden vereisen (geheugen, concentratie), door specifieke en stapsgewijze instructies en feedback te geven. Hierbij valt te denken aan de inzet van tablets, slimme brillen of Augmented Reality.
Het is zeer aannemelijk dat de zelfeffectiviteit groter wordt door de inzet van inclusieve technologie waarmee iemand zelfstandiger en/of complexer werk kan doen. Hier is echter nog weinig onderzoek naar gedaan. Het meetinstrument dat door TNO is ontwikkeld is bruikbaar voor werknemers met fysieke, cognitieve en psychosociale beperkingen.

WhatsApp dialoog

Het meetinstrument stelt middels webgebaseerde chatbot-technologie op een speelse manier vragen via een tablet op de werkplek. De vragenlijst lijkt op een WhatsApp dialoog van vraag en antwoord. De meting wordt geïntroduceerd met enkele videoboodschappen door een proefleider over het doel, privacy en de vragen. Wekelijks worden er twaalf meerkeuzevragen (stellingen) en één open vraag gesteld over zelfeffectiviteit. De vragen zijn begrijpelijk en sluiten aan bij de werkcontext,

Meer informatie

Lees meer over de ontwerpmethodiek, analyse van de doelgroep, chat-bot, frequentie meetinstrument, evaluatie en de conclusies over het meetinstrument.
Klik hier voor het volledige artikel Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking in het Sociaal bestek.

 

gerelateerde artikelen

Podcasts over inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Podcasts

Welke podcasts over inclusieve technologie zijn de moeite waard om te luisteren? KIT heeft een aantal podcastafleveringen op een rijtje gezet waarin inclusieve technologie besproken wordt.

Lees meer

Streven naar inclusie met technologie: de innovatieve tool

  • Inclusieve technologie
  • Innovatieve tool
  • TINT Apeldoorn

Wat komt er voor een werkgever bij kijken om inclusieve technologie te implementeren in de organisatie? Om die vraag te beantwoorden, is er een nieuwe tool ontwikkeld die werkgevers informeert over de manier waarop inclusieve technologie in een organisatie geïmplementeerd kan worden.

Lees meer

De waarde van technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag

  • CTI
  • Inclusieve technologie

Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) heeft acht pilots uitgevoerd met 223 deelnemers waarbij is gekeken naar positieve praktijkervaringen met inclusieve technologie. In de pilots is gebruik gemaakt van verschillende soorten persoonsgebonden, productiegebonden en begeleidingsgerichte technologie. UWV heeft hierover een Kennisverslag uitgebracht. Wij delen graag de belangrijkste punten.

Lees meer
Medewerker Senzer aan het werk met Operator Support System

Inzet van technologie helpt zowel klanten als medewerkers van DZB Leiden vooruit

  • DZB Leiden
  • Inclusieve technologie

Hoe blijf je als sociaal ontwikkelbedrijf relevant voor je klanten en zorg je ervoor dat je mensen aan het werk kunnen blijven? KIT ging in gesprek met Feiko Mulder, accountmanager bij DZB Leiden, over hoe zij technologie inzetten om ervoor te zorgen dat de mensen die extra ondersteuning nodig hebben op de werkplek, aan het werk kunnen blijven.

Lees meer
Pand DZB Leiden