ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innoveren is falen en weer doorgaan

Speciaal voor Cedris leden organiseerde KIT op 29 maart een TINK Cedris sessie. Met als onderwerp: geleerde lessen bij inzet van 4 inclusieve technologieën. Een interessante sessie waarin werkbedrijf Amfors (Inclusive Fieldlab) de deelnemers meenam in waarom zij inzet op nieuwe technologie en de lessen die zij tot nu toe heeft opgedaan.

  • Inclusieve technologie
  • TINK
Innoveren is falen en weer doorgaan

Hoe te innoveren

Amfors innoveert met inzet van bestaande technische hulpmiddelen en kijkt hoe deze kunnen worden ingezet bij medewerkers met een beperking. De innovatie komt altijd vanuit een vraag of idee. Ze maken gebruik van een 7-fasen model: van idee naar borging. De ontwikkeling wordt samen met de medewerkers gedaan, aangezien zij degenen zijn die er mee moeten werken.

Geleerde lessen en uitdagingen bij 4 technologieën

Spire

De Spire is een apparaatje dat de ademhaling meet en biofeedback geeft. Hierdoor krijgen medewerkers inzicht in (ont)spanning in je lichaam. Het wordt met name ingezet voor medewerkers met stressklachten.
Geleerde les: Technologie is nooit de hele oplossing. De Spire zorgt er niet voor dat het direct beter gaat. Ook medewerkers hebben hier zelf een aandeel in. Daarom is er gekozen om naast de Spire ook de training ‘Fluitend naar het werk’ te starten.
Uitdaging: De Spire is gemaakt door een externe partij, hierdoor ontstaat afhankelijkheid. Nu de fabrikant heeft besloten zich op andere zaken te richten is de Spire niet meer beschikbaar. Binnen Amfors wordt nu gekeken naar een ander apparaat.

Exoskelet

Een exoskelet is een uitwendig mechanische skelet dat fysieke ondersteuning biedt.
Geleerde les: Weinig mensen worden graag ‘geholpen’. Waarbij Amfors de exoskelet als goede ondersteuning zag, bleek dat medewerkers moeite hadden zich door het exoskelet te laten ondersteunen. Ze wilden het liever zelf doen en niet anders zijn dan andere collega’s. Wegnemen van stigma en intrinsieke motivatie zijn hier erg belangrijk, daarom is er een begeleidingstraject opgezet.
Uitdaging: Het correct afstellen van het exoskelet is een cruciale factor. Als het exoskelet voor de desbetreffende medewerker op een gegeven moment niet goed is afgesteld, kan de medewerker ervaren dat het exoskelet minder of verkeerd ondersteunt. Hierdoor kan het als niet zinvol worden ervaren.

Cobot

Een collaborative Robot oftewel cobot is een robot die samenwerkt met een mens.
Geleerde les: Medewerkers in contact brengen met de nieuwste technologie, draagt bij aan de toekomstige acceptatie van technologie. Het wordt steeds normaler dat er technologie komt kijken bij het werken.
Uitdaging: De implementatiefase is lang, waardoor dit kan leiden tot frustratie en negatief beeld van de innovatie.

Smart beamer

Een smart beamer projecteert werkinstructies op het werkblad. Zo weet een medewerker stap voor stap wat hij of zij moet doen.
Geleerde les: Zoek naar eenvoudige oplossingen, waarbij je als organisatie bij voorkeur zelf de werkinstructies kunt maken en aanpassen. Zo ben je niet afhankelijk van de leverancier.
Uitdaging: De juiste match vinden tussen de innovatie en werkplek. Het is belangrijk dat de werkzaamheden geschikt zijn voor de smart beamer.

Doel van inzet technologie

De inzet van technologie heeft vooral als doel het effect op medewerkers. Door het gebruik van technologie kan de medewerker meer zelfvertrouwen opdoen en/of meer afwisselend werk uitvoeren. Dit zorgt in de regel voor een positief effect.

KIT kijkt terug op een interessant webinar, waarin duidelijk wordt dat innovatie het denken aanzet, dat innoveren ook betekent dat niet alles lukt, maar dat het altijd leidt tot nieuwe inzichten.

TINK Cedris

Houd onze website in de gaten, de volgende TINK Cedris zal hier worden aangekondigd.

Heb je zelf een onderwerp die past bij TINK Cedris, neem contact met ons op via [email protected]

 

gerelateerde artikelen

Pilot: visueel beperkten helpen aan een baan door middel van technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • Smart glasses

De pilot is voortgekomen uit het ‘Start Up in Residence’ programma van de gemeente Den Haag. Hiermee biedt de gemeente een aantrekkelijke omgeving aan ondernemers die zich richten op maatschappelijke en technologische innovaties met internationale impact. Ondernemers is gevraagd om hun beste idee voor een maatschappelijk vraagstuk in te dienen. Voor Sociale Zaken en DenHaag Werkt is gekozen voor ‘mens en techniek op de werkvloer’: bedenk en ontwikkel innovatieve toepassingen waardoor uitkeringsgerechtigden met een fysieke of mentale beperking, minder beperkt zijn en sneller actief zijn op de arbeidsmarkt. Kees Verhulst en Olaf Morel zijn namens Den Haag Werkt betrokken bij dit programma. Van beeld naar spraak bij een visuele beperking Het beste idee kwam van Envision Technologies. Zij ontwikkelden een tool in de vorm van een app en een bril, die mensen met een visuele handicap helpt de visuele wereld te vertalen in sprekende gehoor oplossingen. Doel van de pilot is om het idee verder te ontwikkelen en de mogelijkheden bij uitkeringsgerechtigden met een visuele beperking en eventuele werkgevers te onderzoeken. Dit moet uiteindelijk leiden tot een werkbaar ‘prototype dienst’ die SZW/Den Haag Werkt gaat inzetten. De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision technologies druk geweest met kandidaten begeleiden met de tooling; de Envision App en slimme bril. De pilot is gestart met 10 kandidaten die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn kandidaten die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de social werkvoorziening. Ook een niet uitkeringsgerechtigde wilde graag meedoen. Ze zei: ‘Deze app en de bril kunnen mijn leven voorgoed gaan veranderen.’ Opbrengsten tot nu toe: Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren; Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen; De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk, waardoor men ook eerder durft te solliciteren. Leerpunten uit deze pilot: Grotere afhankelijkheid van internetverbinding vanwege gebruik app en bril; Vooraf zoveel mogelijke hindernissen wegnemen: belang van uitleg en tips bij gebruik app en bril; Instant text mogelijkheden op app nog beperkt; Technische hick ups verbeteren met inzet van hulplijn/support. Vervolgstappen pilot: Kwalitatieve en kwantitatieve data/ opbrengsten verzamelen en analyseren; Voorjaar 2021 eindpresentatie. Deel jouw verhaal Pilot van jouw bedrijf ook op www.inclusievetechnologie.nl of heb je iets anders interessant te delen op het snijvlak inclusie en technologie. Neem contact met ons op.

Lees meer
Afbeelding: visueel beperkte gebruikt app op het treinstation.

Hoe zet je technologie in bij werknemers met een psychosociale belemmering?

  • Inclusieve technologie
  • Psychosociale belemmeringen
  • TNO

Instituut Gak presenteert in samenwerking met KIT-partner TNO een kennisvideo waar ze op bezoek gaan bij Cedris-leden Senzer en Weener XL. De video maakt onderdeel uit van een traject in opdracht van Instituut GAK en is een vervolg op de gepubliceerde Handreiking Technologie en psychosociale belemmeringen. De handreiking is mede tot stand gekomen met inbreng van een aantal sociale ondernemers en hun werknemers en experts op het gebied van arbeid en gezondheid, technologie, psychische klachten en duurzame inzetbaarheid en arbeidsmarkt. TNO voert het project uit. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) heeft een adviserende rol. KIT is een initiatief van Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid en TNO.  

Lees meer

Veel belangstelling voor de uitwisselingsessie Technologie & Inclusie

  • De Normaalste Zaak
  • Inclusieve technologie

Toepassen van inclusieve technologie Tijdens deze sessie werden er 3 korte presentaties gegeven met voorbeelden van technologie toepassingen en de voor- en nadelen. Paul Verbakel (Senzer, Helmond) vertelde o.m. over de inzet van het Operating Support System en de lessons learnt; Marko Terpstra (IBN Groep, Uden/Veghel) nam ons mee in o.a. hun innovatieroutes en de wereld van VR brillen. Harry de Boer (KIT en TNO) gaf een overzicht bij welke beperkingen en in welke fase van werk (vinden van werk, uitvoering van werk en duurzame inzetbaarheid) technologie kansrijke oplossingen kan bieden. Na de presentaties gingen de groepen uiteen in break-out sessies. Hier werd o.a. gesproken over waar behoefte aan is, en hoe je begint met inclusieve technologie. Zowel werkgevers, als aanbieders van inclusieve technologie waren bij deze sessies aanwezig. Checklist Inclusieve technologie De conclusie is dat er veel interesse is in inclusieve technologie; veel werkgevers zien mogelijkheden en willen stappen zetten. Tegelijkertijd realiseren werkgevers zich dat de ene technologie al veel verder ontwikkeld is dan de andere, en dat technologische innovatie ook een goede inbedding vergt. Met het oog daarop heeft KIT ook een checklist ontwikkeld. Download hier de KIT checklist. Downloaden presentatie Je kunt de presentatie van de uitwisselingsessie hier downloaden.

Lees meer

Cruciale rol voor begeleiders bij toepassing nieuwe technologie

  • Inclusieve technologie

Op 2 november besteedde KIT aandacht aan de uitkomsten van de pilots van de Coalitie Technologie voor Inclusie. In Sociaal Bestek van 14 december gaan Yannick Bleeker van Regioplan Beleidsonderzoek en Mike Grijseels van Athena Instituut nader in op de impact van nieuwe technologie en op de vraag hoe begeleiders (klantmanagers, loopbaanadviseurs, jobcoaches, arbeidsdeskundigen) een grote rol kunnen spelen in het verzilveren van de kansen van technologie voor inclusie. Diverse aspecten bij gebruik van nieuwe technologie Aan de hand van een concreet voorbeeld komen diverse aspecten naar voren. We noemen er een paar: In hoeverre is de gekozen technologie een goede oplossing voor het ervaren probleem? Neemt de technologie een belemmering echt weg of leidt het tot nieuwe problemen? Denk aan ergonomische klachten. Welke impact heeft de technologie op de werknemer en op de rol van de belegeider? In hoeverre behoudt de werknemer autonomie; wie stuurt wie aan? Hoe creëer je draagvlak binnen het bedrijf en voorkom je stigmatisering? Behoefte aan bijscholing professionals bij gebruik nieuwe technologie KIT kan zich vinden in de gestelde vragen. Veel vragen komen ook terug in de KIT checklist die elders op de website van KIT zijn gepubliceerd, op basis van onze kennis en ervaring. De checklist raakt aan een aantal valkuilen, en is uiteraard beperkt qua opzet en thema’s. In de oriënterende fase fungeert het als handreiking. KIT voorziet dat met de voortgaande snelle technologische ontwikkelingen en de behoefte aan maatwerk de bijscholing van professionals een belangrijk thema zal worden. Bron: “Professionals kunnen de kansen vaninclusieve technologie verzilveren” – Sociaal Bestek, 14 december. Je kunt het volledige artikel lezen op zorgwelzijn.nl door een gratis proefabonnement te nemen.

Lees meer